Komentari
StoryEditor

Kako iskoristiti mane umjetne inteligencije

25. Svibanj 2023.
Kooperacija i nadmetanje s umjetnom inteligencijom bit će uzbudljivi za nas iz medija. Dok AI ne bude sposoban voditi intervjue sa živim ljudima – poslodavcima – i čitati njihovu neverbalnu komunikaciju, u prednosti smo. A ako i time ovlada? Već ćemo se snaći. Maštoviti smo mi ljudi

Vijest glasi: ‘Vođe zemalja članica skupine G7 u subotu su pozvali na razvoj i prihvaćanje međunarodnih tehničkih standarda za pouzdanu umjetnu inteligenciju.‘ Međutim, ne čekajući globalnu regulaciju, svaki poduzetnik i menadžer treba prikupljati sve relevantne informacije i predviđanja o megadisruptoru – umjetnoj inteligenciji.

Umjetnu inteligenciju, koja je pravu pozornost privukla tek masama namijenjenim ChatGPT-jem, treba s jedne strane gledati kao tvrtkina novog partnera, ali i konkurenta. Nakon upoznavanja s AI-jem u tvrtki mogu zaključiti da im nije ni prilika ni opasnost i jednostavno ga ignorirati. Druga je krajnost da se pod dojmom globalne zaluđenosti AI-jem krene u radikalnu promjenu poslovanja. Mudri neće ignorirati AI, ali neće zbog njega ni puknuti ‘kao kokica‘.

Konzultantsko tržište svakim je danom sve napučenije stručnjacima i ‘stručnjacima‘. Koji svakomu, od poljoprivrednih OPG-ova preko malih tvrtki u uslužnim djelatnostima do velikih korporacija, nude genijalne općenite savjete o AI-ju. Da na ovome mjestu ne bude upadanja u savjete poput ‘ideje naše, benzin vaš‘, evo konkretnog promišljanja. Na primjeru poslovnog novinarstva.

Pakistanci u gipsaonici

Dakle, naveliko se piše i govori da će umjetna inteligencija zadati smrtni udarac postojećem novinarstvu. AI će gotovo pa besplatno pisati tekstove, svatko će moći na netu dignuti portal i puniti ga bez urednika i novinara.

Tehnički da. To se već pokazuje mogućim. Kad je riječ o portalima namijenjenima najširoj, već odavno preparirano nezahtjevnoj publici, to bi moglo funkcionirati. Srećom, i dalje će postojati onih deset ili dvadeset posto čitatelja koji traže i prepoznaju dodanu vrijednost. Tu ekipe novinskih profesionalaca mogu čak i profitirati.

Ključna je prednost nas ljudi što, bar za sada, imamo empatiju, neverbalnu komunikaciju i ono što je za novinarstvo važno – maštu. Umjetna inteligencija, za sada, ne može sjesti u automobil, otići do Varaždina, održati forum ‘Lider invest‘ i čuti četiri-pet još neobjavljenih poduzetničkih priča

Jedan je znanstvenik zatražio od ChatGPT-ja da mu napiše politički manifest. I što je dobio kad je o gospodarstvu riječ? Citiram: ‘Fokusirajte se na poticanje održivoga gospodarskog rasta, stvaranje radnih mjesta i poticanje poduzetništva. Promovirajte politiku koja potiče konkurentnost, inovacije, ulaganje u obrazovanje i razvoj infrastrukture.‘ Kako ono ide: ‘Smeće unutra, smeće van!‘

Ključna je prednost nas ljudi što, bar za sada, imamo empatiju, neverbalnu komunikaciju i ono što je za novinarstvo važno – maštu. Umjetna inteligencija, za sada, ne može sjesti u automobil, otići do Varaždina i održati forum ‘Lider invest‘​. I razgovarati s dojučerašnjom konzultanticom za EU fondove kojoj je to dosadilo pa je sa suprugom investirala u minipivovaru. Pa čuti poduzetnika, druge generacije obiteljske tvrtke, koji iznosi iskustvo zapošljavanja Filipinaca u proizvodnji hrane. Ispalo je da su ovdašnji radnici stalno morali paziti na njih da se ne unesreće. A onda se za neku buduću temu u Lideru, drugi dan, na drugom skupu, na marginama čuje usputna rečenica liječnika da u posljednje vrijeme gotovo svaki dan gipsaju građevinarce koji padaju sa skela u velikom broju. Opet strani radnici. Više Pakistanci (odrasli u ravnici), manje Nepalci, koji su naviknuti na strmine. Onda urednik čeka još jednu pojavu povezanu sa stranim radnicima – i evo ekskluzivne teme.

Mašta kao prednost

Pa sljedeći tjedan novinar prati Liderovu konferenciju​ o ESG-u​. Za vrijeme trećeg panela, kad obično dijelu sudionika popusti koncentracija pa izađu na hodnik, novinar vidi da je hodnik potpuno prazan. Svi su unutra. Toliko ih tema zanima. To je važan poslovni signal koji taj dan ChatGPT, koji nije bio na skupu, nije mogao uočiti i protumačiti. Naravno, kad mi to objavimo, bit će mu na jelovniku. Ali bili smo brži.

Dok ChatGPT i njegovi rođaci ne nauče biti autonomno kritični i cinični, teško će uočiti ‘veselje‘ u izjavi novoga (10-postotnog) suvlasnika posrnulog Varteksa kad objašnjava da je njegov genijalni plan djelovati na ovdašnje influencere da mlade na brzinu uvjere kako trebaju kupovati Varteksove proizvode. Hoće li ChatGPT tu genijalnost uzeti ozbiljno ili s oprezom i sumnjom da je riječ o nečemu čudnom?

Ili, hoće li mu neki prijatelj otkriti moguće uzroke i pozadinu tragičnog odlaska poduzetnika koji je nedavno uspješno prodao svoj biznis, ali se više nije mogao nositi s novim okolnostima?

Kooperacija i nadmetanje s umjetnom inteligencijom bit će uzbudljivi za nas iz medija. Dok AI ne bude sposoban voditi intervjue sa živim ljudima – poslodavcima – i čitati njihovu neverbalnu komunikaciju, u prednosti smo. A ako i kad i time ovlada? Već ćemo se snaći. Maštoviti smo mi ljudi. 

20. lipanj 2024 06:23