Konferencije i edukacije
StoryEditor

Tomislav Miletić: Scenarij daljnjeg rasta cijena benzinaca i dizelaša vrlo je izgledan

10. Srpanj 2024.

Pripreme za najuzbudljiviji gospodarski dan u ovoj godini, tradicionalni Liderov skup Dan velikih planova, koji će se 18. rujna održati u Zagrebu u punom su jeku. Važnost ovakvog skupa za čelne ljude domaćeg gospodarstva sve je veća jer izazova s kojima se suočavaju, nažalost, još uvijek ne nedostaje. Iako je inflacija koja je rezultirala snažnim skokom cijena materijala donekle zauzdana, a središnje banke najavljuju pojeftinjenje kapitala, to ne znači da makroekonomsko okruženje nudi ‘mirnu plovidbu‘. Prerađivačka industrija još se oporavlja od poremećaja dobavnih lanaca, a geopolitičkih rizika u svijetu koji prijete destabilizacijom cijelih regija još je više nego prije godinu dana. K tome, nedostatak radne snage više nije akutan, već kronični problem gospodarstva.

U tom kontekstu, Liderov Dan velikih planova zasigurno će, kao i svake godine, pružiti zanimljive osvrte na aktualno gospodarsko stanje te prognoze i predviđanja za iduću godinu iz perspektive čelnih ljudi najvažnijih domaćih kompanija. Među njima će biti i Tomislav Miletić, generalni direktor tvrtke P Automobil Import i C Automobil Import.

Prodaja novih automobila lani je na godišnjoj razini porasla za gotovo 30 posto, no ove godine primjetno je usporavanje. No, taj podatak treba promotriti iz šire perspektive. Iako je prodaja novih automobila i dalje dinamična, ipak ne bilježimo iste stope rasta kao i prošle godine, naglašava Miletić.

Blizu predpandemijskih brojki

– U prvih pet mjeseci ove godine tržište osobnih automobila je raslo ukupno 16 posto, dok je tržište lakih komercijalnih vozila raslo puno brže, čak 39 posto više nego u istom razdoblju prošle godine. Kada zbrojimo te dvije kategorije dolazimo do ukupnog rasta od 18 posto. Ovakve niže stope rasta nisu neophodno pokazatelj usporavanja prodaje, jer ne treba gubiti iz vida da je protekloj, 2023. godini prethodila još uvijek postpandemijski poremećena 2022. godina. Zadrži li se u drugom dijelu ove godine ista ili slična, čak i manja stopa rasta, postoje veliki izgledi da prodaja novih automobila dosegne, čak i prestigne predpandemijsku, vrlo dobru 2019. godinu – ocjenjuje Miletić.

Što se pak sljedeće godine tiče, brojne nepoznanice utječu na prognoze, a neizvjesnosti na ishod, smatra Miletić.

– Geopolitičke tenzije i globalna gospodarska situacija utjecat će kaskadno na bruto domaći proizvod, inflaciju i kamatne stope, a potom i na spremnost i sposobnost države da kroz porezni okvir utječe na prodaju novih automobila. U ovom dijelu smatram da treba napraviti određene pomake na bolje kako po pitanju posebnog poreza za motorna vozila, tako i oporezivanja starijih vozila. Istovremeno, sustav, ali i iznos poticaja za vozila s niskom emisijom ugljičnog dioksida treba evoluirati jer je i ova godina pokazala da u tom dijelu leži poprilično veliki prostor za rast. I za kraj, ne treba zanemariti ponudu, obzirom da sljedeće godine na snagu stupaju strože CAFE (Corporate Average Fuel Economy) norme koje dodatno smanjuju zadanu emisiju. Scenarij u kojem će proizvođači u strahu od visokih penala tražiti načina da dodatno potiču prodaju električnih automobila vrlo je izgledan, kao i scenarij daljnjeg rasta cijena termičkih modela. Bez obzira na prethodno pobrojane čimbenike, u Hrvatskoj očekujemo i dalje pozitivan utjecaj Nacionalnog plana oporavka i otpornosti koji će jednim dijelom sigurno ‘zahvatiti‘ i potražnju svih dobara, pa tako i automobila – smatra Miletić.

Na tržište automobila u Hrvatskoj neizravno djeluje i turizam. Primarno kroz kupnju automobila od strane rent-a-car agencija. Tomislav Miletić ističe kako su, po nekim procjenama, rent-a-car agencije zaslužne za čak četvrtinu prodaje novih osobnih automobila.

– Tako veliki udio može biti zamašnjak, ali u slučaju turbulencija i kočnica rasta prodaje. Kao i u slučaju ostalih zemalja juga Europe, gdje turizam ima veliki udio u gospodarstvu, izvjesno je da će u Hrvatskoj rent-a-car i dalje biti veliki generator potražnje za novim vozilima – smatra Miletić.

Destimulirajući porezni sustav

Domaće tržište odlikuje i veliki broj uvezenih rabljenih automobila. Primjerice, prošle godine u Hrvatskoj je prvi put registrirano čak 78.852 rabljena automobila, što je za četvrtinu više nego godinu ranije. K tome, prošle smo se godine po broju uvezenih rabljenih vozila približili rekordu iz pretpandemijske 2019., kad je na našem tržištu prvi put registrirano čak 84.404 automobila. Tomislav Miletić pojašnjava kako tržište rabljenih osobnih vozila bilježi rast iz nekoliko razloga.

– Prvo, činjenica da je naša kupovna moć slabija nego u zemljama zapadne Europe, pa se kod nas ‘prelijevaju‘ viškovi starijih rabljenih vozila. Drugo, naš porezni sustav ne diskriminira uvoz rabljenih vozila u odnosu na nova, štoviše potiče zadržavanje starijih rabljenih vozila na cesti čime indirektno utječe na sigurnost u prometu, ali i na povećane emisije ugljičnog dioksida. Treće, u situaciji kada će ponuda novih automobila biti još više fokusirana na električna i plug-in hibridna vozila, čija je cijena bitno veća od klasičnih termičkih vozila, postoji mogućnost da će se jedan dio kupaca zadržati na cjenovno prihvatljivijim, rabljenim termičkim vozilima iz unosa iz ostatka EU. Dakle, ovisno o razvoju gospodarske situacije, oporezivanja prodaje automobila i trendova u prodaji novih vozila, možemo očekivati daljnji rast unosa rabljenih vozila – smatra Miletić.

U posljednjih 14 godina Dan velikih planova postao je zaštitnim znakom Liderovih konferencija. Do sada je okupio oko 5300 sudionika i 270 govornika, mahom industrijskih lidera, makroekonomskih stručnjaka te čelnika iz političkog i javnog života. Konferencija je stekla status političko-ekonomskog ‘must be‘ događaja. Svoj status potvrdit će i ove godine programom i izborom govornika, mahom predvodnika raznih industrija u Hrvatskoj, svjetskih makroekonomista, predstavnika javnog sektora i državnih institucija. Od njih ćemo iz prve ruke saznati što poduzetničku scenu i hrvatsko gospodarstvo u cjelini čeka u 2025. godini, kako se suočavaju s postojećim i pripremaju na nadolazeće izazove te kakve su njihove prognoze i predviđanja za iduću godinu.

Ne propustite priliku za druženje s najuspješnijim poduzetnicima, prijavite se na vrijeme za sudjelovanje na 16. Danu velikih planova koji se održava 18. rujna u Kristalnoj dvorani hotela Westin Zagreb.

11. srpanj 2024 11:11