Kako se generativna umjetna inteligencija može primjenjivati u nabavi? Na današnjoj Liderovoj konferenciji o nabavi objasnio je to Giovanni Atti, član znanstvenog odbora za javnu nabavu ADACI-ja (Associazione Italiana Acquisti e Supply Management). Ukratko, čovjek koji o nabavi zna sve. Međutim, odmah na početku naglasio je da upotreba AI-ja u nabavi nije baš tako laka.
Naime, u nabavi se može koristiti prediktivni AI, no nema mnogo primjera iz prakse jer u nabavi ne postoji toliko velika količina podataka koja je ključan preduvjet za AI, napomenuo je Atti. Što se tiče generativne AI, nju je ipak lakše koristiti, čak i u manjim poduzećima.
– U nabavi nemamo tolike količine podataka i oni se ne ažuriraju često pa ne možemo koristiti prediktivni model umjetne inteligencije u nabavi. Usvajanje AI-ja u poduzeću počinje s procjenom dostupnih podataka. Najčešće puno podataka imaju proizvođači velike količine robe, dok prema analizama to rijetko postoji u nabavi. Dobavljači raspolažu tek s malom količinom podataka, no, na temelju vlastitog iskustva prepoznaju buduće trendove – objasnio je Atti.
On je uvjeren da će od danas pa do 2050. stručnjaci za nabavu koristiti 65 posto svog vremena na strateške odluke, inovacije, razvijanje partnerskih odnosa, partnerske odnose, ali i upravljanje talentima. Jer odnos s ljudima – dobavljačima, korisnicima, zaposlenicima – je ključan, dok je umjetna inteligencija samo alat. Zbog toga Atti smatra je da za uspješnu primjenu AI alata bitno dovoljno osposobiti ljude te graditi njihove vještine i sposobnosti.
– Ljudi se opiru promjenama, smatraju da će ih AI zamijeniti, ali ja zaista ne vidim u tome stvaran rizik. Postoji zamisao da će nova radna mjesta zamijeniti stara, ali moramo imati na umu da za to moramo mijenjati kulturu, svjetonazore i vještine u organizacijama. Ne kažem da morate AI koristiti od sutra, ali nastojte razumjeti što ona donosi, pogotovo generativna AI, koja se može koristiti i u malim poduzećima – istaknuo je Atti, dodajući da je za uspješnu provedbu AI-ja u poduzećima potrebna posvećenost vodstva i srednjeg menadžmenta.
Nabavu se ne sluša
A kako će izgledati budućnost nabave u kontekstu održivosti objasnio je Carsten Vollrath, iz švicarske IPG Partners grupe, strateških savjetnika za poslovnu transformaciju, u čemu je nabava također važan dio.
– Što se tiče zrelosti alata ili intenziteta kojima nabava koristi digitalne alate, tu smo tek na početku. Pitanje je kako ćemo koristiti digitalne alate u budućnosti. Znamo da postoje disruptivne krize, a rješenja za te krize su sve kompleksnija. Pitanje je također kako te krize i rizike pretvoriti u nešto pozitivno za nabavu – rekao je Vollrath, navodeći tri područja u kojima profesionalci u nabavi mogu donijeti veći doprinos poduzeću koristeći digitalne alate. To su smanjenje troškova te povećanje učinkovistosti i djelotvornosti.
Nadalje, stručnjaci u nabavi mogu biti rano involvirani u proces donošenja odluka, ali to još uvijek nije slučaj jer se nabavu pita za mišljenje tek u kasnoj fazi, objasnio je Vollrath.
– Nabavu se ne percipira kao partnera za digitalnu transformaciju i ne sluša nas se. Međutim, postoji korelacija između percepcije nabave kao partnera u digitalizaciji poduzeća te percepcije cijele organizacije kao lidera u održivosti. Stoga želimo da se nabavne odjele percipira kao strateške partnere u digitalizaciji – zaključio je Vollrath.
Iva Verson, voditeljica transformacije u Atlantic Grupi održala je predavanje na temu ‘Od buyera do transformatora: putovanje kroz promjene‘, istaknuvši da u Atlantiku imaju kompaktan i jak centar nabave. Iako je uvođenje tehnologije neupitno, rekla je da iskustva iz njetine ranije karijere u nabavi još uvijek koristi. U nabavi radi dugo godina, a zahvaljujući tom poslu razvila je druge vještine, no od svih je izdvojila – komunikacijske.
Procesi, tehnologije i organizacija ono su čime se danas bavi. Bez detaljno zapisanih procesa nema napretka, kao ni bez tehnologije i organizacije posla, o čemu je inače bilo riječi tokom cijele konferencije.