Dugoročno održivo poslovanje poduzetničkih organizacija, neovisno o veličini i djelatnosti, ovisno je o tome da li, i u kojoj mjeri djeluju i zadovoljavaju četiri osnovna načela poduzetništva: trajnost i kontinuitet, stabilnost, racionalnost, likvidnost. Da bi to postigle, neophodno je da u svojem poslovanju iskažu razumijevanje i sposobnost da:
- Zadovoljavaju „stakeholder koncept“: koncept održivog razvoja i odgovornog poslovanja kojim se sigurnost i stabilnost poslovanja u uvjetima kontinuiranih promjena osigurava izbalansiranim zadovoljavanjem interesima i korištenja potencijala svih dionika
- Pravilno (agilno) upravljaju intelektualnim kapitalom: njeguje i razvija kapital ljudi, kapital eksternih partnera, kapital inovacija i kapital procesa
- Razvijaju i održavaju sposobnost segmentacije (da se ostane strateški fokusiran samo na dijelove tržišta i klijente s prihvatljivom ekonomskom koristi) i diferencijacije (da se planira stvaranje nečega drugačijeg i boljeg, time i privlačnije)
Shodno tome, svatko tko donosi ikakvu odluku u poduzetništvu, ili upravlja određenim resursima ili procesima, da bi postupio ispravno mora imati jasnu predodžbu o okolnostima i činjenicama iz okruženja i mogućnostima vlastite organizacije da odgovore na njih. Radi se o znanju i vještinama iz područja (uglavnom) menadžerskog računovodstva, kojima se opisuju, mjere, analiziraju i izvještavaju ekonomske aktivnosti poduzetničke organizacije, uspoređuju s konkurentima, analiziraju tržišta, postojeći potencijalni kupci i dobavljači, donose odluke o promjenama u organizaciji i procesima, te ulaganjima. Termini kao što su aktiva, pasiva, prihodi i rashodi, novčani tijek, likvidnost i zaduženost, aktivnost i rentabilnost, povrat na uloženo, efektivnost i efikasnost, neki su od ekonomskih termina koji se moraju razumjeti i pravilno koristiti u svim poslovnim funkcijama, organizacijskim nivoima i procesima.
Menadžersko računovodstvo (Management Accounting) podrazumijeva prikupljanje i analizu informacija i podataka koje su od pomoći za donošenje odluka i upravljanje poslovnim procesima u svrhu ostvarenja zadanih ciljeva. Menadžersko računovodstvo namijenjeno je da korisnici razumiju prošlost, kontroliraju sadašnjost i, najbitnije, planiraju budućnost. Zadatci su mu:
- spoznavati što se, kako, kada i zašto događalo u poslovanju u prošlosti kako bi se mogla predvidjeti i planirati budućnost
- definirane strateške namjere i strategiju poslovnog subjekta brojčano izraziti
- planirati organizaciju, procese i rezultate poslovanja u dugoročnom, srednjoročnom i kratkoročnom razdoblju
- nadzirati i analizirati odstupaju li i zašto aktivnosti i rezultati od plana i budžeta
- procjenjivati ostvarenja na više razina (strateška, operativna i taktička)
- mjeriti realizaciju preuzetnih odgovornosti
- komunicirati ostvarenja
- donositi odluke o promjenama, unaprjeđenjima i otklanjati smetnje
- osigurati kvalitativna obilježja evidencija i izvješća: razumljivost, bitnost, pouzdanost, usporedivost.
Za bolje razumijevanje moći koja znanja i vještine iz menadžerskog računovodstva pružaju možemo iskoristiti kako je Sun Tzu u Umijeću ratovanja opisao što znači prikupljati i razumijevati informacije iz eksternog i internog okruženja:
- Upoznaj protivnika i sebe pa u stotinu bitaka nećeš biti poražen.
- Ne poznajući protivnika, a znajući vlastite snage imaš jednake šanse za poraz i pobjedu.
- Pobjeđuj, dok je to jednostavno.
- Otkrivaj mjesta gdje ćeš pobjeđivati s lakoćom. Nikada ne napadaj onoga kojeg je nemoguće pobijediti.
- Pojavi se tamo gdje se protivnici ne mogu pojaviti, kreni tamo gdje te najmanje očekuju. Tamo pođi na način koji te ne umara, tamo ćeš se odmoriti.
- Možeš pobijediti tek onda kada poznaš protivnika i osobine okružja. Ako ne poznaš niti jedno od toga, bit ćeš poražen. Ako poznaš samo jedno, ne možeš biti uvjeren u pobjedu.
Temeljna financijska izvješća
Svi dionici očekuju da poslovni subjekt u ekonomskom ciklusu posluje s dobiti kako bi se time stvorili što snažniji preduvjeti da ostvare svoje ciljeve i zadovolje svoje interese. Račun dobiti i gubitka kroz razliku prihoda i rashoda, u apsolutnim vrijednostima i postocima, prikazuje (ne)rentabilnost poslovanja tijekom poslovnog razdoblja. Pojedinačno i ukupno prikazuje učinke koji proizlaze iz redovnih (poslovnih i financijskih) i izvanrednih aktivnosti poduzeća.
Bilanca stanja prikazuje strukturu i odnose između ukupne imovine, ukupnih obveza i vlasničke glavnice.