Konferencijske vijesti
StoryEditor

Čestim koketiranjem s prodajom vlasnici obiteljskih tvrtki ruše ozbiljnost tog procesa

28. Siječanj 2016.
Piše:
lider.media

Ostaviti biznis nasljednicima ili ga prodati, glavna je tema Liderove sedme konferencije o budućnosti obiteljskih tvrtki, koja će se održati 18. veljače u Kraš Auditoriumu.

Ususret događaju popričali smo sa Željkom Perićem, vlasnikom konzultantske kuće Caper, koji će na konferenciji govoriti o izlaznim strategijama vlasnika.

• Prijenos poslovanja na iduću generaciju označen je kao velik gospodarski izazov za Hrvatsku s obzirom na to da vlasnici koji danas imaju više od 55 godina ostvaruju 19 posto ukupnih prihoda svih poduzeća – koje su vaše preporuke za njih?– Svaka tvrtka mora voditi računa o procesu nasljeđivanja na ključnim upravljačkim pozicijama. Kod obiteljskih tvrtki taj je proces mnogo kompleksniji jer se u većini slučajeva  vlasnik pojavljuje i kao glavni menadžer. Poduzetnički duh i upornost vlasnika menadžera dovela je mnoge tvrtke na zavidne razine. Međutim, dosegnuta veličina tvrtke i novo vrijeme donose i nove izazove. Traže se nove vještine, modernizacija organizacije poslovanja i upravljačkih procesa, pa su promjene u tome smjeru neizbježne.

• Mislite li da su vlasnici obiteljske tvrtke u Hrvatskoj dovoljno osviješteni o neizbježnosti promjene njihove uloge u njoj?– Rekao bih da je većina vlasnika svjesna neizbježnosti toga procesa, ali ih još nedovoljno kreće u to jer taj proces tranzicije upravljanja treba pomno isplanirati i realizirati u nekoliko godina. Pri tome posebno je osjetljivo i izazovno dizajnirati proces tako da se izbjegne mogućnost udvostručenja uloga i odgovornosti između novoga menadžmenta i vlasnika jer to izaziva interne konflikte.

• Kada je bolje tvrtku prodati, umjesto ostaviti je nasljednicima?– Sve ovisi o ciljevima vlasnika i afinitetima i sposobnostima nasljednika. Nije dobro nasljednicima stavljati na leđa odgovornost vođenja poslovanja za koje nemaju sklonosti. Također, mnogi su vlasnici  vodili svoju tvrtku i život tako da im je gotovo cijelo bogatstvo vezano uz vrijednost tvrtke, pa je u takvim situacijama bolje dobro je pripremiti za prodaju i učiniti to u pogodnom trenutku nego cjeloživotno djelo i vrijednost staviti na leđa i rizik nekoga drugog.

• Odluče li se za prodaju, s kojim se izazovima vlasnici susreću?– Ključni je trenutak donošenje čvrste odluke vlasnika da ide u proces prodaje. Prečesto vlasnici koketiraju s tom idejom, puštaju probne balone i tako devalviraju ozbiljnost budućeg procesa. Kada se jednom donese odluka, proces se treba jako dobro pripremiti s kvalitetnim i iskusnim savjetnicima koji tvrtku trebaju prikazati kao atraktivnu metu. Za dobru pripremu uglavnom je potrebno dosta vremena i strpljenja. Jedan od velikih izazova jest realnost ciljeva vlasnika jer za njega tvrtka nema samo ekonomsku nego i emotivnu vrijednost, pa su financijska očekivanja često subjektivna i viša od tržišno prihvatljivih.

• Kakva praksa prevladava u Hrvatskoj, uključuju li vlasnici nužno ostatak obitelji u poslovanje tvrtke?– Ima različitih primjera, ali u većini slučajeva vlasnici su skloniji dati povjerenje članovima uže ili šire obitelji, pa im često dodjeljuju važnu ulogu u svojoj tvrtki. Ako članovi obitelji imaju stručno znanje i dijele entuzijazam vlasnika, to može biti jako dobro za razvoj tvrtke do određenog stupnja. No kada dođe trenutak za prodaju tvrtke, većina kupaca neće tolerirati ostanak brojnih članova obitelji u tvrtki.

22. studeni 2024 19:24