Domaćim proizvodnim kompanijama investicije su sve važnije, a konkretni primjeri mogli su se čuti u sklopu panela ‘Tko u što investira i kako odabrati‘ koji se u četvrtak održao u sklopu prvog Liderovog Financijsko-investicijskog foruma. Jedno od tih ulaganja je modernizacija proizvodnih kapaciteta AD Plastikovih tvornica u Solinu i Zagrebu. Kako je naglasila Katija Klepo, savjetnica Uprave u tom proizvođaču automobilskih dijelova, investicija je bila vrijedna pet milijuna eura, a rezultat je produženja suradnje s Fordom koji je sedmogodišnji projekt produžio za još tri godine.
Izlazak na nova tržišta
Klepo je najavila kako uskoro kreće proizvodnja za francusko-talijanskog automobilskog diva Stellantis.
– Autoindustrija je vrlo zahtjevna po pitanju održivosti. Nastojimo reciklirati koliko je god više moguće i primjenjivati energetski štedljive tehnologije – istaknula je Klepo. U investiciju vrijednu 53 milijuna eura u istraživanje i razvoj, pilot pogon, sterilnu proizvodnju i robotizirani logističko-distribucijski centar upustio se i Jadranski galenski laboratorij (JGL). Kako je pojasnio direktor korporativnih financija Anton Barbir, kompaniji je ta investicija bila prijeko potrebna.
– Više od 85 posto našeg poslovanja čini izvoz – kaže Barbir. U tom kontekstu, osim novih terapijskih proizvoda, kompanija se i zemljopisno diverzificira.
– Mitigaciju zemljopisnih rizika ostvarili smo otvaranjem novih tržišta. Odnedavno poslujemo u Uzbekistanu, nakon što već neko vrijemo poslujemo i u Kazahstanu – kaže Barbir. EcoCortec, tvrtka za proizvodnju antikorozivnih sredstava započela s radom kao greenfield investicija njezinog vlasnika Borisa Mikšića 2007. u Belom Manastiru. Do sada je EcoCortec uložio deset milijuna eura, izjavila je direktorica Dijana Zrinski.
– Nedavno smo otvorili novi pogon, izgradili reciklažni centar, a razmišljamo da ubuduće cjelokupnu potrebnu energiju dobivano iz obnovljivih izvora energije – najavila je Zrinski.
Veliki iskorak priprema proizvođač namještaja Prostoria. Kako je otkrio direktor prodaje Ivan Prekrat, idućeg tjedna u SAD-u će ta tvrtka otvoriti distributivnu podružnicu te salon u Chicagu.
– Odluku o ulasku na američko tržište smo donijelo brzo, ali nije donijeta nabrzinu, već je rezultat višegodišnjeg promišljanja – kazao je Prekrat. Inače, Prostoriji to nije prvi kontakt s američkim tržištem; u SAD-u su prisutni putem partnera već zadnjih desetak godina. Sve ove kompanije ne zanemaruju ni ulaganje u razvoj i istraživanje. Tako Prostoria razvija svoj Living Lab, što je ideja malog istraživačkog centra koja se rodila prije nekoliko godina.
– Osnovna premisa je da bi Living Lab bio edukativni centar za mlađe generacije koje zanima namještaj – kazao je Prekrat.
Od ideje do police pet godina
U visoko reguliranoj industriji kao što je farmaceutska razvoj proizvoda od ideje do dolaska na policu zahtijeva od četiri do pet godina, ističe Anton Barbir.
– Ulažemo između šest i sedam posto prihoda godišnje u istraživanje i razvoj, a komplicirani projekti zahtijevaju i veća ulaganja – kaže Barbir. AD Plastik izdvaja za razvoj između tri i pet posto prihoda. U njihovoj je branši specifično što se razvoj novog proizvoda radi u bliskoj suradnji s naručiteljem.
– Proces razvoja novog proizvoda nemoguće je samostalno napraviti, zato nam je vrlo važna suradnja s partnerima – istaknula je Katija Klepo.
Što se tiče izvora financiranja tih ulaganja, AD Plastik oslanja se dijelom na vlastita sredstva, a dijelom na bankovne kredite. Kredite kao važan izvor istaknuo je i Anton Barbir, dodavši kako posebno pozitivna iskustva JGL ima s Hrvatskom bankom za obnovu i razvitak koja ‘ima sluha poslušati JGL-ove razvojne planove‘.
– Značajan dio financiramo i iz zadržane dobiti – dodao je Barbir. EcoCortec također se oslanja na kredite i vlastita sredstva dok Prostoria ima različite načine financiranja, ali najčešće privatne izvore, kazao je Ivan Prekrat.