Početkom godine bilo je najavljeno 65 milijuna eura ulaganja u Varaždinsku, Međimursku, Krapinsko-zagorsku, Koprivničko-križevačku te Bjelovarsko-bilogorsku županiju – u privatni i javni sektor. Tek ćemo potkraj godine vidjeti koliki će se postotak od najavljenog iznosa uistinu potrošiti. U tim županijama dominira samo nekoliko većih hotelskih objekata, turistička ponuda vrti se oko sadržaja. Svaka od spomenutih županija ima svoje blago; koliko je atraktivno, ovisi o tome kako se ono upakira i proda. Prosječna je struktura gostiju u tim županijama sedamdeset posto domaćih i trideset posto stranih.
Dominantno Zagorje
U razvoju brenda najdalje je s 'Bajkom na dlanu' otišla Krapinsko-zagorska županija, koja dominira prema broju dolazaka i noćenja. Zagorje ima i mnogo pružatelja smještajnih usluga kombiniranih s ugostiteljskom uslugom, a relativno manjega smještajnog kapaciteta.
– Posljednjih godina otvaraju se novi smještajni kapaciteti kao što su kuće za odmor s nizom dodatnih sadržaja kao što su bazeni, saune i široka lepeza sadržaja za djecu, a koje su na osami ili izvan urbanih sredina, no opet dovoljno blizu da gosti imaju na raspolaganju sve što im treba. Zato vidimo priliku upravo u trenutačnoj situaciji kad svi bježe od gužvi i većih okupljanja te žele izolaciju. U tom dijelu ne smijemo ni zaboraviti na svoje kampove u Termama Jezerčica i Termama Tuhelj koji su se otvorili prije nekoliko dana – istaknula je Sanja Škrinjar, voditeljica ureda TZ-a Krapinsko-zagorske županije.
Terme Tuhelj otvorile su 24.06. luksuzni glamping resort s pet zvjezdica, jedini takav u kontinentalnom dijelu Hrvatske. Kamp se sastoji od 72 parcele za kampere te luksuznoga glamping-naselja s 36 premium mobilnih jedinica, bazenima, wellness-zonom za opuštanje te gastronomskim i zabavnim sadržajima. U gradnju su Terme Tuhelj s austrijskim partnerom Gebetsroitherom uložile tri milijuna eura. Posebnost je boravka u glamping-selu doručak u košarici koji se priprema posebno prema željama svakoga gosta. Zamišljen je kao personalizirani doručak od lokalnih namirnica koji će se posluživati izravno u kućici. Svaka nosi ime poznatoga zagorskog lokaliteta kako bi se gostima približile kulturno-povijesne i prirodne znamenitosti Zagorja. U projekt označavanje kućica uključila se i Turistička zajednica Krapinsko-zagorske županije.
Wellness i spa
Zagorje je već poznato po kulturnim, muzejskim znamenitostima poput Muzeja krapinskih neandertalaca, Velikog Tabora, Muzeja 'Staro selo' u Kumrovcu, Muzeja seljačkih buna, Muzeja oldtimera, no sada već ima i široku paletu sadržaja poput Heli centra u Krapinskim Toplicama koji nudi turističke ture helikopterom. Zagorje je proteklih godina doživjelo i velik gastronomski uzlet, ima mrežu top-restorana s tradicionalnim zagorskim specijalitetima i vrhunskim vinima koja su sve prepoznatljivija i izvan naših granica. Najdalje je otišlo i u ponudi zdravstvenog turizma, odnosno toplica (Tuheljske, Krapinske i Stubičke), gdje su i najveći hotelski kompleksi s wellnessom i spa-sadržajima te kupališta koja trenutačno rade prema režimu prilagođenom novoj situaciji.
Najesen bi trebao biti otvoren i novi veliki bazen s popratnim sadržajima u Specijalnoj bolnici za medicinsku rehabilitaciju Stubičke Toplice, vrijedan od 22 milijuna kuna. Jedan od najvećih projekata započetih u županiji jest gradnja Regionalnog centra kompetentnosti u turizmu, vrijednog 100 milijuna kuna. Njegova realizacija u Zaboku očekuje se 2023. Škrinjar naglašava da je ta investicija za turistički sektor primarna, a župan Željko Kolar da mu je to najdraži potpisani ugovor u mandatu. Inače, župan očekuje i da u novoj financijskoj omotnici za povlačenje novca iz europskih fondova budu specijalne bolnice te je naglasio da će inzistirati na tome.
Prema broju noćenja Zagorje slijedi Međimurska županija u kojoj se pak nalaze hotelski kompleksi Terma Sveti Martin na Muri.
– Očekujemo oko pedeset posto prometa u odnosu na lani, dakle oko sto tisuća noćenja, od čega osamdeset posto domaćih. Privlačimo ih kampanjom 'Međimurje daje više!' koja je osmišljena u suradnji s Toplicama Sveti Martin i pedesetak partnera iz javnog i komercijalnog sektora – istaknuo je Rudi Grula, direktor Turističke zajednice Međimurske županije.
Besplatni doživljaji
Glavna ideja kampanje koja traje do 15. rujna jest tržištu umjesto natjecanja u spuštanju cijena ponuditi besplatan bonus na temelju ostvarene potrošnje. Bonus je u obliku kupona koji svaki gost dobiva od smještajnog, ugostiteljskog ili drugog turističkog komercijalnog ponuđača usluga uz uvjet da je gost ostvario potrošnju od najmanje 250 kuna (jednokratno). Dakle, za svakih potrošenih 250 kuna dobiva se jedan kupon kojim gost može besplatno jednokratno posjetiti jedan od javnih turističkih sadržaja i lokaliteta ili se koristiti jednom od turističkih usluga koje će donirati javni ili komercijalni partneri u projektu. U njega je uključeno pedeset turističkih i kulturnih institucija te turističkih poduzetnika koji gostima daruju više od sto različitih besplatnih doživljaja.
Kad je riječ o investicijama u Međimurje, treba navesti da se u Donjem Vidovcu uređuje Centar za posjetitelje Dravski zlatari vrijedan 10 milijuna kuna, prije dva tjedna otvoren je Centar za posjetitelje Med dvemi vodami u Križovcu (pet milijuna kuna), u tijeku su radovi na uređenju muzeja nematerijalne kulturne baštine Riznica Međimurja vrijednog iznad četrdeset milijuna kuna, najesen pak počinje realizacija projekta gradnje vidikovca Goričko sviralo u Štrigovi vrijednog osam milijuna, a potkraj rujna očekuje se završetak građevinskih radova na uređenju Svjetskog centra Pušipela, centra za posjetitelje Međimurske vinske ceste vrijednog iznad deset milijuna kuna. Izuzev lječilišnoga kompleksa u Varaždinskim Toplicama u Varaždinskoj županiji nema velikih hotelskih kompleksa, već je vrlo važan privatni smještaj, koji posljednjih godina doživljava pravi procvat. Gotovo svakodnevno otvaraju se nove kuće za odmor u ruralnom dijelu županije i njihova je popunjenost natprosječna.
– Ulaganje u promidžbu, ali i nepovratna pomoć koju dodjeljuje Varaždinska županija za taj oblik turizma, ove se godine pokazalo posebno korisnim jer se početkom svibnja i postupnim otvaranjem domaćeg i stranog turističkog tržišta upravo individualni smještaj nametnuo kao najsigurniji i najtraženiji. Iako smještajnih objekata još nema dovoljno, glavna je usmjerenost na kvalitetu ponude. Zbog toga smo pokrenuli projekt 'Kuće za odmor s pričom'. Cilj je razvoj turističke ponude na ruralnom području povećavanjem broja smještajnih objekata uz diverzifikaciju utemeljenu na kulturno-povijesnoj tradiciji i podizanje kvalitete – istaknuo je Miran Bojanić Morandini, direktor Turističke zajednice Varaždinske županije.
Svaka kuća ima svoju priču kojom pripovijeda o povijesti i običajima kraja, a to je ujedno prvi korak u povezivanju poljoprivrednih proizvođača i njihovo uključivanje u turističku ponudu. Za sada su zastupljeni bučino ulje, medenjaci, med, pekmez, namaz od buče, lavanda i ekokozmetika.
Obnova i gradnja
Na području Varaždinske županije ove će se godine realizirati projekt energetske obnove Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju u Varaždinskim Toplicama, što je najveći projekt energetske obnove javnih zgrada u Hrvatskoj. Projekt obnove zgrada Specijalne bolnice i gradnja spinalnog centra vredniji je od 230 milijuna kuna. Njegova je uloga pozicioniranje grada Varaždinskih Toplica, ali i cijele županije, na zdravstveno-turističkoj karti ne samo Hrvatske nego i ovog dijela Europe. Još jedna velika investicija u Varaždinske Toplice, osobito u kontekstu nedostatka smještajnih kapaciteta, gradnja je novog hotela Bernarda u vlasništvu proizvodne tvrtke Bernarda koja, inače, oprema hotele madracima. Hotel će imati unutarnje i vanjske bazene u kojima će se upotrebljavati termalna voda. Gradnja je počela 2015., a otvorenje je, iako planirano za kraj ove godine, pomaknuto na početak sljedeće.
Aktivni turizam
Koprivničko-križevačku županiju njezina Turistička zajednica pak reklamira sloganom 'Podravina i Prigorje – paleta doživljaja'.
– Počeli smo s pojačanom promidžbom upravo aktivnog turizma, od raftinga na rijeci Dravi, penjanja na Kalnik ili paraglajdinga do šetnje poučnim stazama ili jahanja konjičkim turističkim stazama, ali i kulturnog turizma jer je upravo u Hlebinama, mjestašcu nedaleko od Koprivnice, utemeljena hlebinska škola naive, posebna tehnika slikanja na staklu koja od 2012. ima status kulturnog hrvtskoga nematerijalnog dobra – istaknula je Kristina Sočev, pomoćnica direktora Turističke zajednice Koprivničko-križevačke županije.
Od skromnih investicija na tom području nabrojila je šetnicu na jezeru Šoderica i radove na Posjetiteljskom centru i gradnji hostela u Park-šumi Borik, a u sklopu projekta prirodne baštine 'Održivo upravljanje i povećanje atraktivnosti Đurđevačkih pijesaka'. Lani je Koprivničko-križevačka županija kupila dvorac u Rasinji, a ove je godine Ministarstvo kulture odobrilo sredstva za izradu projektne dokumentacije za obnovu dvorca koji će se staviti u funkciju turizma. Zbog cjelokupne situacije s koronavirusom i očekivanja drastičnog pada prometa stranih turista jadranska odredišta, koja su do sada bila uglavnom okrenuta stranim gostima, ove godine postat će oštra konkurencija kontinentalnima jer će se boriti i za domaće goste. Međutim, kontinentalna nude mnogo raznovrsnije sadržaje od morskih, imaju mnogo prednosti, od kojih svakako valja spomenuti i onu cjenovnu.