Svaki muškarac i poneka žena sanjaju o garaži iz snova u kojoj su parkirani legendarni automobili kao što su Porsche Speedster, Shelby Cobra ili neki Ferrari, recimo kultna Testarossa. Iako je taj san većini nedostižan, što zbog nedostupnosti tih modela oldtajmera, što zbog njihove cijene, postoji način na koji je ipak moguće posjedovati te i slične automobile.
Doduše, njih nećete morati čuvati u garaži i ne zahtijevaju posebnu skrb i održavanje. Za neke od njih bit će dovoljna i polica ili poseban pijedestal na kojemu možete izložiti svoju fantaziju. Naravno, govorimo o minijaturnim replikama automobila koji se ni po čemu, osim veličinom, ne razlikuju od svoje velike braće.
Desetljeća popularnosti
Igračke od lijevanog metala s plastičnim, gumenim i staklenim detaljima prvi su put proizvedene 1901. Među prvim proizvođačima uvjerljivih autombilskih replika bili su Meccano, tvrtka sa sjedištem u Velikoj Britaniji, i Dowst Brothers iz Sjedinjenih Američkih Država.
Prvi modeli, namijenjeni isključivo djeci, bile su prazne školjke koje se su se sastojale od lijevanog tijela s izrezanim prozorima, bez stakala, pričvršćene na podvozje s kotačima. Nije se posvećivala posebna pozornost detaljima jer je Meccano prije svega izrađivao modele željeznica; s automobilom nije planirao postići veći uspjeh. Tek 1935. počinje izrađivati automobile koji su imali točne specifikacije pravih vozila.
Popularnost lijevanih replika jako je porasla pedesetih godina, a 1956. pojavila se tvrtka Corgi koja je prva počela izrađivati uvjerljive interijere u minijaturnim modelima, podignuvši letvicu među proizvođačima na višu razinu. Tako su replike postale još uvjerljivije, a 60-ih godina postaju popularne među različitim tvrtkama koje ih počinju upotrebljavati u reklamne svrhe.
Skuplji od originala
Iako su na početku autići bili zamišljeni kao dječje igračke, 70-ih i 80-ih postalo je očito da odrasli kupuju mnogo minijaturnih replika kao kolekcionarske predmete, a da djeca te izloške ne smiju ni dotaknuti. Očevi kolekcionari bili su tvrd orah, posebno ako je u pitanju bio njihov najomiljeniji model. Tržište ih je stoga brzo prepoznalo kao glavnu metu pa su uskoro tvrtke poput Matchboxa ciljale kolekcionare izrađujući skuplje modele ili replike u ograničenim serijama.
Matchbox je, inače, izrađivao minijature koje su bile zapakirane u kutijice od šibica (odatle i njegov naziv); danas je pod Mattelom. Osamdesetih godina pod tom su se tvrtkom našle i mnoge manje koje su propale, a Mattel je ukupnu proizvodnju preselio u Aziju, odakle su idućih desetljeća stizali minijaturni modeli gotovo svih automobilskih marki.
Danas se mnogo proizvođača bavi tim poslom i nudi minijature u raznim mjerilima i cijenama. Često se specijaliziraju za pojedine marke i unaprijed ih prodaju zagriženim kolekcionarima. Dokle je sve to došlo, pokazuju razni kongresi i klubovi koji se održavaju i osnivaju u vezi s tim igračkama za odrasle.
Strast prema detaljima
Gdje se okupljaju kolekcionari, vrti se i velik novac jer taj hobi zna biti prilično skup. Neke su replike, naime, i skuplje od originala. Iako se ne moraju garažirati i ne treba im benzin, kolekcionari mnogo troše na održavanje svojih ljubimaca. Vlaga, otisci prstiju i slični problemi svakom kolekcionaru podignu koju vlas na glavi, pa se najcjenjeniji primjerci često čuvaju kao pod staklenim zvonom, a neki od njih postižu i paprene cijene. Kao i s mnogim kolekcionarskim predmetima, trgovanje minijaturnim replikama veoma je aktivno na dražbovnim mrežnim stranicama na kojima se okupljaju zaljubljenici u njih.
Jedna od najboljih specijaliziranih tvrtki koja od 90-ih njeguje dobre odnose s Ferrarijem i drugim proizvođačima sportskih automobila jest Amalgam Collection, koji se može smatrati Richardom Milleom u svijetu modela. Naime, baš kao i taj švicarski proizvođač satova ima jednaku strast prema inženjerskim detaljima dovedenima do savršenstva, zbog čega su njegove replike posve jednake originalima, ali ipak malo jeftinije.
‘Za izradu savršenih replika modernih automobila Amalgam Collection upotrebljava originalne podatke proizvođača automobila u CAD-u i blisko surađuje sa svojim dizajnerskim timom kako bi usavršio prikaz unutrašnjosti i vanjske obrade’, stoji na tvrtkinim mrežnim stranicama.
Savršena izrada
Zbog svega toga jasno je zašto je na fotografijama nemoguće razlučiti što je pravi automobil, a što model, sve dok ih ne vidite u isto vrijeme pa shvatite da je jedan mnogo manji. Amalgamove kolekcije danas imaju jedinstveno mjesto u povijesti replika. Njegovi modeli postižu cijene više od deset tisuća dolara, što ne začuđuje ako se zna da je za izradu jednoga potrebno od dvije do pet tisuća sati rada.
Minijaturni automobili na neki su način i stvar prestiža, pa mnogi proizvođači automobila svoje podatke rado dijele s tvrtkama koje proizvode kolekcionarske modele. S kolekcionarskom replikom svog Concept_Onea može pohvaliti i Mate Rimac. Model koji je za njega izradio FrontiArt vrlo je realističan, u detalje prikazuje taj superautomobil. Uskoro će se moći kupiti i u e-trgovini Rimac Automobila koja bi ubrzo trebala početi raditi.
Najbolje igračke
Tvrtka Pocket Classics iz Velike Britanije radi pod geslom ‘The World’s Greatest Toy’. Dečki iz VB-a napravili su odmak od minijaturnih modela i tržištu su 2010. ponudili ‘half scale’ replike oldtajmera poput Jaguara E-Type iz 1961. ili Mercedesa 300 SL koji se proizvodio 1954. do 1963. Posebnost je tih automobila, iako su navodno za djecu, što u njih komotno stane i odrastao čovjek, a može ga i voziti jer modeli dolaze s benzinskim ili električnim pogonom. N
jihovi benzinski automobili postižu brzinu od 70 km/h, a električni može potegnuti do 24 km/h. U ponudi imaju desetak modela čije inačice odaju počast pravim uzorima. Naime, svi su modeli koje ta tvrtka proizvodi zaista kultni, pa se osim spomenutih od Pocket Classicsa mogu naručiti Porsche 356, Bugatti Type 35, Willys Jeep, Jaguar XK120, AC Cobra ili Ferrari 250. Cijena im nije mala, od jedanaest tisuća eura naviše, ali ako znamo da, recimo, Bugatti Type 35 danas stoji više od milijun eura, nekoliko tisuća eura za malenu repliku i nije toliko mnogo. Kupaca u svakom slučaju ne nedostaje. 
KOLEKCIONARSKI VODIČ: Najskuplji modeli ikad napravljeni
10. Matchbox 1967 Magirus-Deutz Crane (No. 30) iz 1967. – oko 97.000 kuna
9. Beatnik Bandit Hotwheels iz 1963. – oko 112.000 kuna
8. Ferrari 250 GTO tvrtke Amalgram – oko 134.000 kuna
7. Dinky Pre-war No. 22D Delivery Van ‘W. E. Boyce’ iz 1937. – oko 164.000 kuna
6. Tomica Z432 Datsun – oko 595.000 kuna
5. Volkswagen Beach Bomb iz 1969. – oko 930.000 kuna
4. 40th-anniversary Hot Wheels – više od milijun kuna
3. Zlatni Bugatti Veyron – oko 7,4 milijuna kuna
2. Lamborghini Aventador – oko 44,6 milijuna kuna
1. Lamborghini Aventador Gold – oko 55,8 milijuna kuna