Svojim oblikom i zvukom motora koji je ljude asocirao na osu (tal. vespa), slavni moped se u sedam desetljeća postojanja prodao u 18 milijuna primjeraka
Motocikl Vespa, simbol talijanskog "slatkog života", proslavila je protekli vikend 70. rođendan i unatoč "poznim godinama" prodaje se bolje nego ikad. Svojim oblikom i zvukom motora koji je ljude asocirao na osu (tal. vespa), slavni moped se u sedam desetljeća postojanja prodao u 18 milijuna primjeraka.
Kako bi proslavili njezin 70. rođendan, stotine ljubitelja vespe okupilo se ovog vikenda u Pontederi pokraj Pise, gdje se moped proizvodi neprekidno od 1946. Među njima je bio i Carlo Bozzeti, predsjednik milanskog kluba fanova vespe i ponosni vlasnik šest modela iz različitih razdoblja.
- Koristim se jednom svaki dan, za posao, praznike, zabavu, kaže taj 59-godišnjak.
- Vespa je dio mog života 40 godina.
Kada je Enrico Piaggio krajem travnja 1946. u Firenci registrirao patent za Vespu, namjera mu je bila revitalizirati obiteljsku aeronautičku tvrtku koja je teško stradala u Drugome svjetskom ratu. Jednog od svojih inženjera, Corradina d‘Ascanija, zadužio je da osmisli motocikl koji će kompaniji biti jeftin za proizvodnju, a potrošačima za masovnu kupnju. D‘Ascanio nije skrivao da ne voli onovremene motocikle: bili su neudobni, kruti za upravljanje i prljavi. Rješavajući te probleme jedan po jedan, stvorio je revolucionaran moped. Uspjeh je bio trenutačan. Već prve godine prodane su 2.484 vespe, a 1948. njih 20 tisuća. Godine 1953., kada je Gregory Peck vespom vozio Audry Hepburn u "Prazniku u Rimu" motocikl se prodao u 170 tisuća primjeraka.
- Vespa je bila više od motocikla: sprijeda je imala ‘pregaču‘ koja je vozača štitila od prašine, blata i kiše. Imala je male kotače pa tako i prostora za rezervnu gumu, što je bilo važno na oštećenim poslijeratnim prometnIcama punim rupa i čavala koje su ispadali s konjskih kopita, rekao je povjesničar automoto industrije Patrice Verges.
Pedesetih i šezdesetih godina Talijani su kupovali vespe jer nisu imali dovoljno novca za auto, objašnjava dalje Verges. Međutim, kad se talijanska ekonomija počela oporavljati, Talijanima, koji vole obiteljska putovanja, automobili su postali cjenovno pristupačniji. Tada počinje vespin pad, koji je naročito izražen osamdesetih godina.
U 21. stoljeću počinje globalno oživljenje mitskog mopeda zahvaljući ponovno probuđenom entuzijazmu za vespin retro dizajn i, naročito, mogućnosti da se njome može brzo kretati kroz prometno zagušene gradove. Proizvodnja, sada koncentrirana u Italiji, Vijetnamu i Indiji, od 58 tisuća modela prodanih 2004. narasla je na 170 tisuća lani, javljaju mediji.
- Vespa nije samo prometalo. Ona je ikona talijanskog stila, elegantna i smiješna u isto vrijeme, rekao je Piaggiov direktor marektinga Davide Zanoli.