S obzirom da je 5G tehnologija od presudnog značaja za gospodarski i društveni razvoj te podizanje nacionalne konkurentnosti, sve napredne države imaju 5G definiran kao stratešku tehnologiju. Hrvatski Telekom je u listopadu 2020. godine pustio u radu prvu komercijalnu 5G mrežu čime je peta generacija mobilne mreže stigla u Hrvatsku. Radi se o tehnologiji budućnosti koja će obilježiti sljedeća desetljeća i donijeti revolucionarne promjene u zdravstvu, prometu, školstvu, poljoprivredi, energetici, čitavim gospodarstvima, a potencijalno bi mogla biti značajna kao i otkriće struje ili prvi automobil. Uz razvoj 5G tehnologije stiže 2.3 milijuna novih poslova u zemljama EU, a globalni BDP mogao bi narasti i za 4 bilijuna dolara do 2030. Lider u suradnji s Hrvatskim Telekomom istražuje kakav će utjecaj 5G tehnologija imati na naš svakodnevni život.
Gradovi diljem svijeta doživljavaju dosad neviđeni 'nalet pameti', neki su čak postali inteligentne oaze i digitalni gradovi-uzori poput njemačkog Darmstadta. Taj se grad već četiri godine sustavno oprema tehnologijom ne bi li postao svjetionik europskim pametnim gradovima u nastajanju. Udruženim snagama javne i privatne tvrtke, kao i akademske i kulturne institucije u uporabu stavljaju rješenja za kvalitetniji život koja usput osnažuju gospodarstvo. Nadzire se kvaliteta zraka, postavljeni su biotehnološki filteri koji uklanjaju toksine iz zraka, testiraju se autonomne tramvajske linije i razni drugi senzori za održivost i uštedu energije. Senzori, internet stvari i sve ostale tehnologije tamo odavno koriste 5G mrežu koju je omogućio jedan od partnera Deutsche Telekom.
Iako zvuči kao još jedna od onih novotarija od kojih nas dijele stoljeća, pametni gradovi ne događaju se nekom drugom iza 'devet gora i devet mora'. Možda ne postoji hrvatska inačica Darmstadta, ali smart city projekata i tvrtki orijentiranih na rješenja za pametne gradove zahvaljujući kojima možemo nazrijeti kako će nam ubuduće izgledati svakodnevni život ne nedostaje ni u Hrvatskoj. Dovoljno je zaviriti u akademsku košnicu inovacija Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) da se uvjerimo kako su te tvrdnje točne. Krajem prošle godine tamo je u suradnji s Hrvatskim Telekomom u rad puštena prva 5G campus mreža u Hrvatskoj.
Campus mreža diže dronove nad prometnice
- S trenutačno gotovo 260 aktivnih kompetitivnih projekta, FER je najsnažnija obrazovna i znanstvenoistraživačka institucija u Hrvatskoj te je u tom smislu predvodnik razvoja novih ideja, proizvoda i usluga, ne samo na lokalnoj razini nego i u međunarodnom okruženju. Pokretanjem 5G campus mreže na Fakultetu našim smo istraživačima dodatno osigurali i unaprijedili uvjete za njihov znanstvenoistraživački rad. Projekti kao što je Campus Network, granaju mogućnosti i smjerove istraživanja koja se provode na FER-u, što će, sigurni smo, biti prepoznato i kod naših partnera iz gospodarstva - tumači FER-ov prodekan za znanost Nikola Mišković dobrobiti uvođenja campus mreže.
Zajedno s tom mrežom na FER-u su pokrenuta i dva projekta koja će ove godine biti predstavljena javnosti. Dok će jedan razveseliti gejmere jer razvija napredno gaming iskustvo kod najzahtjevnijih multiplayer igrica, drugi je usmjeren na žile kucavice pametnih gradova - prometnice.
- Projekt razvija mogućnost upravljanja dronom s ciljem modernizacije nadzora, analize i upravljanja prometa na javnim prometnicama čime će se spriječiti stvaranje bezrazložnih prometnih zagušenja, pogotovo za vrijeme turističke sezone na glavnim državnim prometnicama - u kratkim ga crtama opisuje Mišković.
Zasad se na tome marljivo radi, a više detalja vjerojatno ćemo doznati uskoro. Tu ne staje ferovska aktivnosti po pitanju pametnih gradova. IoT tehnologije za mjerenje parametara poput kakvoće zraka, upravljanje komunalnom infrastrukturom ili definiranje regulatornih okvira za integrirano gospodarenje energijom u zgradama, energetskim mrežama i glavnim infrastrukturnim elementima gradova, samo su neka od područja istraživanja i projekata koji se provode na tom fakultetu. Razvija se i inteligentna platforma za upravljanje i nadzor sustava javne rasvjete pametnoga grada. Time se, ističe prodekan za znanost, ostvaruju značajne uštede energije, smanjuju investicijski troškovi i povećava sigurnost, što su neki od glavnih temelja naprednih gradova. Trebala bi to biti i privatnost građana, a na FER-u se radi i na tome. - Provodi se projekt koji razvija pametne usluge usmjerene ka čovjeku u interoperabilnim i decentraliziranim okolinama interneta stvari koje čuvaju privatnost korisnika - hvali se Mišković pothvatima koji se hvataju u koštac s, laicima pomalo apstraktnim, problemima budućnosti.
Koliko još vožnje imamo do pametnog prometa?
Problemi s prometom se, doduše, ne čine nimalo apstraktnima, već godinama se u jutrarnjim satima i popodnevnom rush houru po gradovima stvaraju čepovi, a ljeti kad krene navala turista, gmizanje po autocesti je pojava na koju smo se već i navikli. Koliko smo daleko od toga da nam promet u većim gradovima bude pametan, pitamo Marka Ševrovića sa Zavoda za prometno planiranje na zagrebačkom Prometnom fakultetu.
- Nažalost, još uvijek smo prilično daleko. Ako govorimo u kontekstu Hrvatske, napravili smo malo, gotovo ništa - kaže pojašnjavajući da se Hrvatskoj većina naprednih sustava u prometu kao što su servisi koje pruža Google Maps i slični globalni pružatelji usluga, dogodila jednostavno kao posljedica globalizacije. - Slično je i sa servisima za prijevoz na poziv. Javni gradski prijevoz potpuno je dezintegriran i ne vidim da bi se to moglo promijeniti u skorije vrijeme. Koncept mobilnosti kao usluge koji je osnova za pametno upravljanje mobilnošću u Hrvatskoj, kao takav uopće nije prepoznat od lokalnih i regionalnih samouprava - analizira taj prometni stručnjak. Ipak, smatra, postoje neke hvalevrijedne inicijative kao što je prošle godine završena Studija za pružanje multimodalnih informacija u prometu, kojom se definira okvir za brzu, točnu i pravovremenu razmjenu informacija svih pružatelja usluga prijevoza.
Kamo će nas odvesti jureća 5G mreža s kojom putuje i nov nivo opamećivanja?
- 5G mreže omogućavaju razmjenu informacija u gotovo stvarnom vremenu i pored informacija kao što su vozni redovi i vremena dolazaka koja su se mogla razmjenjivati efikasno i putem starijih generacija mobilnih mreža, omogućuju i razmjenu podataka čija je relevantnost izrazito kratka, npr. koncepti komunikacije između vozila i između vozila i infrastrukture. U tom smislu u narednom desetljeću 5G mreže će izrazito biti korisne za uspostavljanje koncepata s područja teorije prometnih tokova i sigurnosti prometa - spremno odgovara profesor Prometnog fakulteta pa objašnjava kako će korištenjem 5G-a automatizirana i autonomna vozila moći primati stvarnovremene informacije od drugih vozila i infrastrukture, što će im pomoći da prilagode brzinu i razmak. To ne samo da će osigurati najveću propusnu moć ceste i smanjiti vremenske gubitke na semaforiziranim raskrižjima, već će pridonijeti smanjenju broja prometnih nezgoda i težine njihovih posljedica.
Da nije tromog zakonodavnog aparata, naša mala turistička zemlja već je mogla privući svjetske tehnološke divove za provođenje testiranja naprednih sustava u prometu. S druge strane, ako se prodemislimo, ogroman nedostatak koji tvore gomile birokratskih prepreka za testiranje koncepata autonomnih vozila i slično može se u kratkom roku riješiti, smatra Ševrović i dodaje da za otklanjanje tih prepreka nisu potrebna velika sredstva, već promjena u načinu razmišljanja.
Inovativni, bolji i brži
Jedna od neizmjerno važnih sastavnica kvalitetnijeg života, što se kao krajnji cilj navodi u brojnim strategijama pametnih gradova, svakako je očuvanje živaca njegovih stanovnika. Ako vam se podigla obrva, sad će se spustiti. Govorimo, naime, o pametnom sustavu parkiranja koji odnosi u prošlost kruženje u potrazi za parkirnim mjestom, sukobe s onima kojima privatno parkirno mjesto ili ulaz u garažu ne znače baš ništa, ali i sve nezgode koje se imaju tendenciju dogoditi zato što pažnja pri potrazi za parkirnim mjestom vrluda lijevo i desno i vozač nije usredotočen na vožnju i cestu. Na tom području u Hrvatskoj postoji nekoliko zanimljivih rješenja. Izdvojit ćemo tvrtku Amplifico koja je sa svojom pametnom parking-barijerom i aplikacijom Parklio odlučila dokinuti neizvjesnost gdje ostaviti moderne kočije. Parkirnu barijeru, koja osigurava da vaše mjesto bude samo vaše, spušta se mobilnom aplikacijom. Ako vam parking neće trebati i poželite s nekime podijeliti svoje mjesto, dovoljno je s njime podijeliti digitalni ključ. Zvuči savršeno jednostavno! Izvršni direktor tvrtke Amplifico Dario Boras ističe, međutim, kako ma koliko inoviranje zvučalo uzbudljivo, krojiti vrli novi svijet nije uvijek jednostavno.
- Svi koji gradimo vlastite proizvode koji predstavljaju tehnološki iskorak u industriji koja već godinama funkcionira na ustaljeni način imamo vrlo malu marginu za pogrešku. Moramo biti iznimno agilni, konkurenti, slušati povratne informacije s tržišta i najbitnije od svega, moramo stalno inovirati, biti bolji i brži - kaže Boras napominjući da je umjetna inteligencija zaslužna što ne stagniraju, a njihov sustav iz dana u dan postaje napredniji. Sukladno tome, Parklio od osnivanja bilježi rast prihoda i broja korisnika, a sada će svemu tome 5G mreža dati dodatan uzgon.
- 5G mreža nam pruža idealnu infrastrukturu koja može pratiti naš rast jer s jedne strane drastično povećava brzinu komunikacije što otvara mogućnost za pregršt novih funkcionalnosti, dok s druge strane smanjuje latenciju i omogućava našim korisnicima da u stvarnom vremenu imaju pouzdane informacije vezano za svoje parking proizvode - dodaje Boras koji je zajedno s Josipom Labrovićem, Markom Smoljom i Karlom Gašparom osmislio soluciju za problem koje ih je i same mučio. Sve je počelo s pametnom parking barijerom, a sada imaju čitavu paletu pametnih parking proizvoda s kojima su prisutni u preko 35 zemalja. Parklio je od proizvoda izrasao u platformu, koju će u budućnosti nadograditi novim proizvodima i funkcionalnostima, a u planu su i otvaranja novih tržišta te širenje tima.
Imidž čistog i zdravog grada
Iako su u prometnom sektoru neke od najuspješnijih hrvatskih tvrtki što se tiče smart city rješenja, uključujući i proizvođača električnih vozila Rimac Automobile, to ne znači da na drugim područjima kaskamo. Primjerice, AirQ sustav hrvatske razvojne tvrtke Smart Sense mjeri kvalitetu zraka diljem Europe, Amerike i Azije. Uvođenje 5G mreže za tu firmu specijaliziranu za razvoj i proizvodnju IoT senzorike znači brojne izravne i neizravne koristi.
Direktorica Smart Sensea Hana Matanović kao izravnu korist od 5G tehnologije, naročito od mMTC-a (massive Machine Type Communication), ističe mogućnost razvoja naprednijih senzora koji bi mogli slati veće količine podataka u realnom vremenu, na primjer videozapisa. Izrazito im je zanimljiva i mogućnost bolje pokrivenosti guste mreže senzora s povećanom stabilnosti i sigurnosti prijenosa podataka te efikasnijom potrošnjom energije, što će, kako tvrdi, pozitivno utjecati na životni vijek baterija.
- Neizravnu korist od 5G tehnologije vidimo kroz njezin pozitivan utjecaj na razvoj rješenja za poboljšanje kvalitete života kojima podaci izmjereni u našim senzorima služe kao input. IoT senzori će pratiti stanje određenih parametara unutar nekog sustava, a povećanjem brzine prijenosa podataka, ubrzat će se reakcija cijelog pametnog sustava na stanje ili poremećaj unutar sustava. Na primjer, na osnovu podataka o kvaliteti zraka dobivenih u našim AirQ senzorima, smart city sustav će moći brže i kvalitetnije usmjeravati promet unutar grada ili na neki drugi način reagirati s ciljem poboljšanja kvalitete zraka u cijelom gradu. Na taj način će cijeli pametni sustav postati brži, odnosno inteligentniji te će pružati bolja rješenja u danim situacijama, a time će i važnost naših senzora u podizanju kvalitete života postati jasnija i konkretnija - obrazlaže Matanović, čija tvrtka već prilično konkretno sudjeluje u podizanju kvalitete života.
U zajedničkom projektu s Hrvatskim Telekomom vrijednom više od 1,5 milijuna kuna Smart Sense je u Dubrovniku još prije pet godina postavio mjerne jedinice za praćenje kvalitete vanjskog okolišnog zraka te kvalitete zraka u prostorijama. Kao popularno odredište kruzera poznatih po svom negativnom utjecaju na okoliš, Dubrovnik prati razinu parametara kao što su koncentracije čestica, različitih plinova te tlak, temperaturu i vlažnost. - Dubrovnik u realnom vremenu kontrolira utjecaj kruzera na kvalitetu zraka te tako gradi imidž, ne samo povijesno bogatog i lijepog, već i čistog i zdravog grada - ističe direktorica Smart Sensea.
U građenju tog imidža uvelike im pomaže i drugi projekt nastao u suradnji s HT-om - ugradnja 120 AirQ Indoor senzora kojima se prati kvaliteta zraka u prostorijama triju dubrovačkih osnovnih škola i pet vrtića. U pandemijskim uvjetima taj je projekt dobio dodatnu važnost. - S obzirom na izraziti negativni utjecaj zraka lošije kvalitete na zdravlje, koncentraciju i kognitivne sposobnosti djece te na mogućnost širenja virusa kao što je Covid-19, grad na ovaj način osigurava školama i vrtićima alat u održavanju optimalnih uvjeta za učenje i zdrav razvoj djece. Drago nam je da možemo biti dio ovakvih projekata i veselimo se svakom budućem projektu koji za cilj ima podizanje kvalitete života svih građana, a pogotovo djece - ponosna je Matanović koja kaže kako će sigurno nastaviti razvijati IoT senzore primjenjive u smart city inicijativama jer imaju znanje i iskustvo u realizaciji dobrih ideja. Uvjereni da se neće prestati igrati s tehnologijom jer su preveliki zaljubljenici u nju, u Smart Senseu očekuju da će područje razvoja kao i do sad biti šaroliko, odnosno da će ovisiti o trenutku i potrebama tržišta. Oni su, kaže direktorica, otvoreni za suradnju sa svim partnerima koji s njima dijele viziju tehnološki naprednog i kvalitetnog života u pametnim gradovima. A takvih ima, uzmimo za primjer njihovog partnera na navedenim projektima.
- Hrvatski Telekom strateški je orijentiran na izgradnju pametnih gradova s ciljem povećanja kvalitete života građana kroz primjenu novih tehnologija. Grad Dubrovnik se i dosad isticao primjenom jedinstvenih pametnih rješenja, a realizacijom ovog projekta napravili smo značajan korak u približavanju mogućnosti koje tehnologija pruža najmlađim članovima našeg društva. Vjerujem da ovaj projekt može poslužiti kao ogledni primjer i za ostale gradove - izjavila je Marijana Bačić, potpredsjednica za korporativnu prodaju i ICT usluge Hrvatskog Telekoma, koji je nositelj još jednog velikog projekta u Dubrovniku.
U cijelom je gradu 2019. godine uveden i 3,2 milijuna kuna vrijedan sustav pametnog parkinga, koji je ne samo najveći takav parking projekt u Hrvatskoj i regiji, nego i jedan od najvećih temeljenih na Narrowband IoT mreži u svijetu. Senzorima je danas pokriveno više od 2000 parkirališnih mjesta i oni detektiraju zauzeta mjesta te u skladu s time mobilna aplikacija navodi vozače na parkirališta gdje im je izglednije doći do slobodnog mjesta. Aplikacija omogućuje i naplatu parkiranja, a za one koji je ne koriste, u gradu je postavljen je i sustav informativnih displeja s uvidom u slobodna parkirna mjesta nekoliko ulica ranije, kako bi na vrijeme mogli vidjeti koje je mjesto raspoloživo. Domišljatim sustavom parkiranja život u slavnom gradu pod Srđem postao je pametniji, a sve je to produkt suradnje HT-a, Mobilisisa koji je proizveo senzore i displeje, tvrtke Profico koja je izradila mobilnu aplikaciju za gređane te tvrtke Furia koja je omogućila ugradnju i aktivaciju senzora na terenu.
Dubrovnik je svojom strategijom pametnog grada definitivno bacio rukavicu, a pogled sada nekako pada na Split koji je krajem siječnja s HT-om potpisao 3,5 milijuna kuna vrijedan ugovor za izradu Split Smart City platforme. Kad ta platforma zaživi, od nje se očekuje digitalna transformacija gradskih usluga i servisa od čega bi najviše trebali profitirati građani budući da bi s gradskim službama preko mobilne i web aplikacije trebali ostvarivati brzu i jednostavnu dvosmjernu komunikaciju s gradskim službama. Iako je predviđeno da će projekt Split Smart City trajati tri godine, građanima bi aplikacija trebala biti dostupna do kraja godine.
Otpuštanje kočnica
Broj povezanih stvari i gustoća senzora u gradovima će nastaviti rasti, a uvođenjem 5G-a otpustit će se dosadašnje kočnice koje je za razvoj interneta stvari predstavljala 4G mreža. Prednosti pete generacije mreže -veća mogućnost razmjene podataka, manja latencija, stabilnost pri istovremenom povezivanju tisuća uređaja i manja potrošnja energije - imaju potencijal dubinski transformirati gradove. To će se odraziti na kućanstva, gospodarenje otpadom, industriju, javnu upravu, zgrade, mobilnost, kulturu, zdravstvo, javne površine... Zapravo, promjene koje slijede ulaze u svaku civilizacijsku poru, a tvrtke koje su se okrenule smart city rješenjima to jako dobro znaju.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom