Anđelko Ćalušić sve je, samo ne tipični poduzetnik. Prije više od deset godina pisali smo o njegovom gerila marketingu brenda aviokarte.hr, o prvoj licenciji Virgin Galactica za prodaju letova u svemir i startup modelu koji tada još nije bio uobičajen u Hrvatskoj.
U međuvremenu je Ćalušić u svojoj kompaniji Ulix, uz aviokarte.hr razvio još dva brenda u Sloveniji i Srbiji te ima licenciju za prodaju aviokarata za njemačko tržište. Nedavno je osnovao tehnološku kompaniju za upravljanje putovanjima Travel management d.o.o (TMC) te platformu 'TMC CORE' koja će agencijama, korporativnim klijentima i aviokompanijama iz regije i svijeta omogućiti da odgovore na izazove koje donosi tehnološka disrupcija. Trenutno putem TMC-a povezuje preko 100 regionalnih agencija, a njegovu platformu koristi i veliki broj tvrtki: Končar grupacija, Orbico, Rimac automobili, China road bridge corporation, Infobip, Kaufland itd. Osnovao je i TMA akademiju za upravljanje putovanjima te je jedan od suosnivača HUB-a Travel and technology HUB Gacka 16, u kojoj po coworking modelu rade male tvrtke.
No o Ćalušiću se u zadnje vrijeme pisalo u sasvim drukčijem kontekstu zbog njegovog pokojnog brata Mire koji je optužen za lihvarske ugovore, a u cijelu priču uvučen je i Anđelko koji je u postupku osuđen za sprječavanje dokazivanja. U teškom i otvorenom razgovoru, susprežući suze, još uvijek potresen tom temom, ispričao je i svoj dio priče koja mu je bila najveća životna škola.
Doveli ste svoju agenciju u segmentu aviokarata do vodeće tržišne pozicije i zatim osmislili tehnologiju koja tvrtkama omogućuje uštede u planiranju putovanja. O kakvoj se poslovnoj logici radi?
- Iskustvo koje sam stekao u Ulixu omogućilo mi je da skupa sa svojim timom osnujem tehnološku tvrtku i razvijam platformu koju koristi veliki broj putničkih agencija iz regije, korporativni klijenti, zračne luke te aviokompanije. TMC CORE je primarno tehnološka platforma i travel management alat (alat za upravljanje putovanjima). Omogućava da u realnom vremenu dobijete uvid u cijenu aviokarte svih avioprijevoznika po nabavnoj cijeni, bez agencijskih naknada, što omogućuje transparentnost te značajne uštede. Uz to, kroz jednostavni prikaz korisnik platforme/poslodavac u bilo kojem trenutku može vidjeti na kojem se kraju svijeta nalazi koji zaposlenik te sve detalje njegovog itinerara. TMC je hibridni model klasične travel menadžment kompanije, tehnološke tvrtke i konsolidatora.
Ulix trenutno prolazi kroz tehnološku i organizacijsku transformaciju. Postajete agilna kompanija o kakvoj danas mnogo menadžera sanja, ali se ne usudi ući u proces razbijanja kompanije u timove. Kako ste posložili procese?
- Ulix je kao sustav zapravo na takav način i nastajao ako gledamo razvoj pojedinih brendova i tržišta od 2005. godine. Veliki broj kompanija postaje svrhom samima sebi jer nisu otvorene, stoga nužnost transformacije prema agilnom modelu vidim kao prirodnu promjenu koja odgovara na potrebe nas kao potrošača, korisnika tehnologija, usluga, proizvoda. Trenutna prilagodba odvija se kroz formiranje manjih agilnih, samostalnih i održivih timova (tzv. ćelije), a hijerarhijski sustav ostaje samo tamo gdje je administrativno najvažnije. Svaka ćelija sastoji se od tri do pet zaposlenika koji će se brinuti za određeni profil klijenata, ima svoju troškovnu i prihodovnu evidenciju, a usmjerena je dominantno prema klijentima, a ne internoj hijerarhiji te ne ovisi toliko o ukupnom poslovanju Ulixa već o vlastitim rezultatima. Naravno, postoje određena pravila za sve timove, timski rad organizira se na temelju trenutnih okolnosti, a voditelji tima se rotiraju. Ovakva transformacija ima svoju cijenu, prvenstveno vremensku i izložen si velikom riziku stoga je važno da se ćelije međusobno podržavaju. Naime, kada izgubiš dio vertikalne/hijerarhijske organizacije, ljudi ju nesvjesno traže i onda se zatvore u timove, što je pogrešno jer ovaj model zahtijeva veću otvorenost unutar organizacije i prema van. Ovakva transformacija sadržava vrijednosnu, duhovnu pa čak i filozofsku komponentu i moraš imati ogromnu količinu povjerenja u sebe i svoje suradnike da bi u tome uspio.
Koliko bi država kroz vašu platformu mogla godišnje uštedjeti na putovanjima i jeste li im ponudili tu mogućnost?
- Godišnji troškovi putovanja javne uprave iznose oko 20 milijuna eura, u čemu ima nešto i troškova hotela i rent a cara. Korištenjem TMC-a sigurno bi država uštedjela oko pet milijuna eura. Imali smo prije par godina prezentaciju projekta u Središnjem uredu za središnju javnu nabavu i dali im konkretna rješenja, međutim nisam siguran jesu i u stanju provesti takvu jednu transformaciju iako ona ne bi zahtijevala više od mjesec dana angažmana i ne velike promjene u dosadašnjem načinu suradnje sa agencijama. I sve bi im instalirali besplatno. Siguran sam da u ovom trenutku niti jedno ministarstvo, uključujući Ministarstvo financija, nema pojma koliko država ima izdanih aviokarata preko kojeg avioprijevoznika, kolika im je prosječna cijena putovanja niti troškovi.