Projekt Burza vina ili Wine Stock Market predstavlja novi prozor u svijet za domaće i potom regionalno vinogradarstvo i vinarstvo. Riječ je o digitalnoj komunikacijskoj i prodajnoj platformi, koja omogućuje vinogradarima i vinarima transparentnu tržišnu komunikaciju i ,naravno, prodaju u kontekstu uravnoteženja i poravnanja viškova i manjkova grožđa, grožđanog soka i vina te dodatno neprodatih (overstock) vina i malih serija vrhunskih i arhivskih odnosno premium vina. To će omogućiti vinarima novi moderan način trgovanja prilagodljiv digitalnoj eri poslovanja na svim razinama usmjeren kako domaćem i regionalnom tako i širem svjetskom tržištu, izjavili su najavljujući WSM Davor Zdjelarević, ugledni domaći i regionalni vinar i Edvin Jurin, stručnjak za brandiranje i komunikacije, inače idejni pokretači i koautori.
Kompleksni projekt
Riječ je o kompleksnom projektu na kojem je uz osnivače svoj doprinos u protekle tri do četiri godine dao multidisciplinarni tim od desetak stručnjaka i specijalista.
WSM je namijenjen proizvođačima grožđa i vina u regiji i svijetu, domaćim i međunarodnim veletrgovcima i potencijalnim kupcima grožđa i vina, tvrtkama iz industrije dobave opreme i repromaterijala iz sektora vinogradarstva i vinarstva, ali i međunarodnim portalima specijaliziranim za trgovinu grožđa, mošta i vina u rinfuzi ,medijima, novinarima i blogerima specijaliziranim za vinsku tematiku kao i nezavisnim ljubiteljima vinske kulture.
Konkretne procesne faze WSM-a obuhvaćaju unos i obradu podataka za vinare po regijama, sortama, godištu, kvalitativnom i cjenovnom razredu uz poštivanje instituta anonimnosti za sudionike prodajnog procesa do same prodaje, kontrolu ponuđenog vina od strane WSM-a provjerom dokumentacije i degustativno od strane nezavisnog tima, klasifikaciju cjenovnih razina te u konačnici realizaciju kupoprodaje i plaćanja između kupaca i prodavatelja uz kontrolnu ulogu sustava WSM-a.
U portfelju je postupno predviđeno i uvođenje ponude vinskog turizma po modelu atraktivnih dnevnih i višednevnih vinskih obilazaka kao i trgovanje vinskim nekretninama i opremom.
Poslovni model
Poslovni model je temeljen, kao i kod drugih platformi toga tipa, na godišnjoj članarini ovisno o tipu i razinama transakcija te proviziji po ostvarenoj prodaji.
- Procjene govore da oko 40 % ukupne trgovine vinom, koja se godišnje kreće na razini oko 230-tak milijuna hl vina, čini upravo prodaja u rinfuzi odnosno bulku. Projekt se razvija postupno i u fazama sukladno interesima i potrebama njegovih korisnika. Takav razvojni put su prošle i prolazile relevantne platforme toga tipa, u čije osnivanje i financiranje su ulazili, uz sudionike iz vinske industrije, i ulagači iz drugih industrija. Jedna od najrazvijenijih engleskih online platformi je nastala 2016. i to postupno nakon dvije godine uz sudjelovanje gotovo tridesetak ulagača,'' naglasio je Jurin. ''Živimo u dinamičnim i neizvjesnim vremenima. Proizvodni i tržišni procesi više su disruptivni nego linearni. S jedne pak strane razvijaju se nova tržišta vina u mnogoljudnim zemljama Dalekog Istoka i Azije, a s druge svjedoci smo neočekivanih poremećaja poput klimatskih promjena ili pak pandemije, koji generiraju učestale neravnoteže u robnim tokovima grožda i vina. Na nama je da, doslovce rečeno, prihvatimo vrijeme u kojem živimo i okrenemo se digitalnim tehnologijama ili bolje rečeno prodaji na digitalnom kućnom pragu uz znatno višu razinu informiranosti, interaktivnosti i profitabilnosti - zaključio je Zdjelarević.