Najpoznatiji proizvođač hrvatskih električnih bicikala, tvrtka Greyp domaćeg vunderkinda Mate Rimca, ove godine planira prodati preko 1000 komada, gotovo dvostruko više nego prošle godine. Prodaju je definitivno ubrzala korona, ali i usporila, jer nema dijelova i komponenti zbog turbulencija u dobavnim lancima i izazovima u azijskim tvornicama poput Shimana. Kako kaže Dominik Vrbanac, voditelj prodaje u Greypu, tvrtka bilježi više od 100-postotnog rasta svake godine (količinski i prihodovno).
- Ako gledamo unatrag od osnivanja Greypa, 15 posto bicikala je prodano u Hrvatskoj, sve ostalo je izvoz. Prodaja električnih bicikala bilježi rast na svim tržištima, pogotovo u DACH regiji (koja uključuje Austriju, Njemačku i Švicarsku), gdje je svaki treći prodani bicikl električni, a u Njemačkoj se godišnje proda 2.5 milijuna električnih bicikala. Dodatno, zbog Covida, trend prodaje električnih bicikala je porastao tako da i u 2021. godini, potražnja nadmašuje ponudu, dok velika nestašica dijelova i komponenti predstavlja glavni izazov u isporuci prodanih jedinica - rekao je Vrbanac. On dodaje da kao i svim proizvođačima na svijetu, novonastala situacija sa nabavom stvara probleme, ali trude se rješavati ih najbolje što mogu.
- Obzirom da dosta komponenata u biciklističkom svijetu dolazi iz Kine i Tajvana, pokušavamo pronaći dobavljače u Europi kako bismo skratili nabavni proces, ili se čak okrenuti vlastitoj proizvodnji. Vremena dostave su u nekim slučajevima skočila sa uobičajenih 60 dana na čak 720 dana, tako da zbog trenutne situacije naš odjel planiranja već naručuje komponente i elemente elektronike za 2023 godinu! - kaže Vrbanac.
Kako ističe Domagoj Topličanec, voditelj mehaničkog inženjeringa, u proizvodnim pogonim u Svetoj Nedelji se razvija sottware za bicikle i baterije, a dizajnira se i rama, dok se sve ostale komponente naručju od različitih proizvođača diljem svijeta. Proces proizvodnje se sastoji od više faza, a u njihovom, dodaje, slučaju se trajanje čak i udvostručuje jer uz razvoj bicikla paralelno razvijaju i software.
- Sam proces počinje istraživanjem potencijalnog tržišta, potreba i želja potrošača kao i pregledom konkurencije te pozicioniranjem – komponente, dodatni featurei, tehnologija, a naravno i cjenovno. Nakon toga kreće proces dizajna rame (trajanje je različito radi li se o karbonskoj rami kao što je Greyp G6 ili aluminijskoj rami kao na Greyp T5 modelima) i nabave ostalih komponenti. Nakon što se dizajn rame finalizira, testiraju se komponente i cijeli bicikl kao sustav. Ovo je, naravno, veoma skraćeni i pojednostavljeni opis procesa, a zadnji model koji smo razvijali nas je "uhvatio" baš za vrijeme najveće COVID panike ali smo unatoč nemogućnosti normalnog rada i putovanja, nedostatku i/ili kašnjenju dijelova, uspjeli izbaciti odličan trekking bicikl u rekordnom vremenu - istaknuo je Topličanec.
Vrbanac podsjeća da je Greyp na tržište izašao sa vrlo specifičnim modelom, G12S koji je u stvari mješavina motora i električnog bicikla. Vrlo brzo su, napominje, shvatili da je potrebno razviti svakodnevniji model i tako je nastao Greyp G6 (mountain bike sa prednjom i stražnjom suspenzijom), koji je trenutno dostupan u pet modela: G6.1, G6.2,G6.2 OFFROAD, G6.3 i G6.X koji je dostupan u ograničenim količinama.
- U segmentu mountain bikeova imamo i hardtail verziju, Greyp G5.1 i G5.2, a početkom srpnja smo javnosti predstavili i nove trekking modele, Greyp T5.1 i T5.2. Što se kupaca tiče, rekao bih da je G6.3 najpopularniji mountainbike model, dok od T5 serije imamo i veća očekivanja - kaže Vrbanac. No, bit će i novosti.
Premda će Greyp i dalje nastaviti proizvoditi "pametne" električne bicikle za teške terene, uskoro će predstaviti svoj city-bike model na kojem trenutno rade. No, nije to jedini segment poslovanja, Greyp također, kao i Rimac automobili, razvijaju i proizvode tehnološka rješenja za druge proizvođače bicikala.
- Upravo smo završili jedan takav veliki projekt za Porsche, a u najavi su još minimalno tri - poručuje Topličanec.