Hrvoje Bek svoju karijeru počeo je na poziciji inženjera za optimizaciju mobilne mreže. Nekoliko godina radio je na poziciji business development konzultanta na tržištima Bliskog istoka i Latinske Amerike. Kontinuriani rad u IT sektoru omogućio mu je pristup informacijama i trendovima u domeni implementacije poslovnih rješenja u ulozi katalizatora digitalizacije. Radom u Assecu SEE HR došao je u doticaj s tehnološkim konceptom digitalnog potpisivanja te je zajedno s timom počeo razvijati ne samo proizvod nego i relevantnu primjenu rješenja u različitim procesima i industrijama.
Što je Secure Sign digitalni potpis?
– Iz perspektive razmjene dokumentacije, svi smo upoznati s činjenicom da ovjeravanje sadržaja dokumenta i potvrda suglasnosti zahtijeva potpis odgovorne osobe. Tradicionalno, za potpisivanje dokumenta potrebno je imati kemijsku olovku te isprintani dokument. Iz današnje perspektive, kada je digitalizacija svakodnevni pojam, postavlja se pitanje možemo li upregnuti tehnologiju da bismo optimizirali procese. Odgovor je svakako! Da ne ulazim previše u tehničke detalje, bitno je spomenuti da postoji rješenje koje omogućuje zainteresiranim stranama da na jednostavan i pristupačan način definiraju potpisnike za dokument, da potpisnici dobiju mail notifikaciju o obvezi potpisivanja te da se koriste bilo kojim od dostupnih digitalnih certifikata za potpis dokumenta. Većina ljudi percipira da se potpisuju samo ugovori, no zagrebemo li malo dublje vidimo da postoji veliki opseg procesa i dokumenata koji zahtijevaju potpis. Porast upotrebe leži u prihvaćanju koncepta digitalnih potpisivanja te podizanju svijesti o vrijednostima koje digitalno potpisivanje nudi. Predviđam da će u bliskoj budućnosti digitalni potpis postati norma, a ne inovacija kako je sad djelomična percepcija. Možemo sa sigurnošću tvrditi da će se u idućem razdoblju eksponencijalno povećati upotreba digitalnih potpisa, što je uzrokovano s nekoliko faktora: pritisak na end-2-end digitalizaciju procesa, znatno veća zastupljenost online interakcije te, naravno, pandemija COVID-19, koja diktira rad na daljinu.
Kako iz analognog prijeći u digitalno?
– U postupcima u kojima se standardni potpis na papiru treba zamijeniti elektroničkim uvijek govorimo o digitalnim certifikatima koji omogućuju elektroničko potpisivanje. Digitalni certifikati, koje možemo smatrati digitalnim identitetom pojedinca, dostupni su u više varijanti. Sukladno eIDAS regulativi te hrvatskom zakonu koji omogućava provedbu te regulative, kvalificirane digitalne certifikate, kojima se omogućuje kvalificirani digitalni potpis, moguće je zatražiti od kvalificiranih pružatelja usluga. Važno je napomenuti da većina osoba koje su odgovorne za potpisivanje pojedinih dokumenata već posjeduju neku vrstu certifikata (oni se mogu nalaziti na kriptouređaju – USB stick ili smart kartica, cloud te eOI).
Kako to izgleda u praksi?
– U sklopu Asseco Secure Sign rješenja, administrator pošalje dokument ili više njih, korištenjem vizualnog alata na dokumentu definiraju se potpisna polja, odrede potpisnici i dokument je spreman za potpisivanje. Kada se dokument pusti u opticaj, potpisnici dobiju e-mail notifikaciju s linkom na potpisni portal te u nekoliko koraka dokument je potpisan. Uz potpisivanje digitalnim certifikatima omogućeno je i parafiranje dokumenta. Nakon obrade, dokument se može preuzeti te preusmjeriti dalje na pohranu. Za slučajeve kad su potrebne integracije s postojećim IT sustavima, bilo u smislu automatskog generiranja dokumenata za potpisivanje i potpisnih workflowa, bilo za integracije vezane uz automatizirano pohranjivanje potpisanih dokumenata, sustav omogućuje jednostavno uklapanje u aplikativno okružje temeljem otvorenih i dokumentiranih aplikativnih sučelja. Našem rješenju moguće je pristupiti s bilo kojeg uređaja.
Što je potrebno za primjenu digitalnog potpisa?
– Potreban vam je digitalni certifikat te portal za potpisivanje, koji vam je Asseco u mogućnosti ponuditi, i spremni ste za novi korak u svom procesu upravljanja dokumentacijom. Kako bi vam maksimalno pomogli u vašoj tranziciji, naši stručnjaci s dugogodišnjim iskustvom stoje vam na raspolaganju za sva vaša pitanja. Kompanija Asseco dugi niz godina surađuje s Finom, koja je kvalificirani pružatelj usluga povjerenja te smo vam spremni pomoći u rješavanju formalnopravnih preduvjeta prilikom zahtjeva za kvalificirani certifikat.