Brojni su povodi za razgovor s Ivanom Čulom, predsjednikom Uprave Hrvatske pošte – od financijskih rezultata koji rastu iz godine u godinu, zaposleničkih primanja, koja su uz fiksni dobila i varijabilni, stimulativni dodatak ili digitalizacije koja je u HP ušla na velika vrata i postupno zahvaća sve segmente poslovanja. Osim toga, tu je i najvažniji projekt Hrvatske pošte, dosanjani san, kako Čulo kaže – novi sortirni centar u Velikoj Gorici, čija je vrijednost 350 milijuna kuna, a koji je na jednome mjestu ujedinio poslovanje koje se do sada obavljalo na četiri lokacije. Čulo je na neki način specifičan menadžer, jer malo se koji prvi čovjek kompanije može pohvaliti da je u njoj zaposlen više od dvadeset godina, da je radio sve poslove, od šalterskih, preko menadžerskih do one najviše pozicije, predsjednika uprave. Što je danas Hrvatska pošta, kompanija kojoj ste na čelu posljednje dvije i pol godine?
– Hrvatsku poštu ne doživljavam kao skup nekretnina, vozila ili poslovnih procesa, nego kao deset tisuća ljudi koji svakodnevno, predano rade svoj posao, kako bi Hrvatska bila povezana cjelovitim procesnim kanalom distribucije. Ponajprije bavimo se prijemom, prijenosom i uručenjem pisama i paketa, jednom riječju, poštanskim uslugama, jer 70 posto naših prihoda dolazi upravo iz našeg tradicionalnog biznisa – dostave pisama i paketa. Zato na poštansko poslovanje stavljamo poseban fokus, to je naša prošlost, sadašnjost i budućnost jer nam poštanske usluge na godinu nose više od milijardu kuna prihoda. Iako postoje mišljenja da će udio poštanskih usluga padati, očekujem da će njihov udio u ukupnom prihodu rasti te da će to i dalje biti naš osnovni biznis. Otkada ste na čelu HP-a, što se u tom razdoblju promijenilo? – Počeli smo veoma mnogo projekata i, ono što je najvažnije, pokušavam nametnuti brzinu rješavanja problema. Sagradili smo logistički centar, isto vrijedi i za sustav automatskog razvrstavanja pisama i paketa. To su sve zahtjevni projekti čija se vrijednost mjeri u desecima milijuna eura. Pošta je time, na neki način, postala mnogo dinamičnija kompanija, što naši klijenti prepoznaju. Kakvi su bili financijski rezultati u 2018., možete li ih usporediti s proteklim razdobljem? – Naš ukupni prihod u prošloj godini iznosio je milijardu sedamsto milijuna kuna, neto dobit je bila oko 40 milijuna kuna, marža EBITDA-e je 200 milijuna, na što smo ponosni, jer kad te rezultate usporedite s ostalim poštanskim operaterima u Europi, vrlo smo profitabilna i efikasna kompanija. Naš ukupni prihod, ako izuzmemo prihod od evotv-a, kontinuirano raste, a rast očekujemo i u ovoj poslovnoj godini. Ulažemo mnogo u zadovoljstvo radnika, u njihova primanja, posebno se fokusiramo na rast primanja radnika u operativnim procesima, pa su danas prosječna poštarska primanja 6700 kuna, a neki zarade i do tisuću kuna više od toga, ovisno o učinku i efikasnosti. Raditi je počeo novi sortirni centar u Velikoj Gorici. Što će se od njegova puštanja u pogon promijeniti u radu HP-a i kako će to utjecati na iskustvo krajnjega korisnika?
– To je dugogodišnji san Hrvatske pošte i s ponosom mogu reći da sam imao priliku pokrenuti taj projekt i završiti ga. Ondje će potkraj rujna raditi 1500 ljudi, svaki dan u tri smjene. Novi sortirni centar smješten je na 32.000 četvornih metara, nužno potrebnih za naš daljnji rast. Sortiranje pisama je digitalizirano, to je investicija u koju smo uložili oko 10 milijuna eura, a uskoro se pušta u rad i sustav za paketsko sortiranje, također vrijedan 10 milijuna eura, koji sortira 15.000 paketa na sat. Ono što nam novi logistički centar omogućuje jest rast prema dosadašnjim stopama u sljedećih pet godina. Koja je budućnost pošte u digitalnom svijetu, odnosno, na koji će način digitalizacija utjecati na korisnike vaših usluga, a kako na vaše zaposlenike i poslovanje u cjelini? – Kompanija smo koja radi razmjenu i prijenos informacija, kako u fizičkom, tako ćemo se pozicionirati da to bude i u digitalnom obliku. Pošte su preživjele tri industrijske revolucije, budite sigurni da će preživjeti i četvrtu. Ne samo da će preživjeti, nego podaci pokazuju da sve pošte u Europi rastu, pozicioniraju se i važan su čimbenik na tržištima digitalnih usluga. Digitalizirali smo naš osnovni biznis. Pismo koje se preda na šalteru u poštanskom uredu i pošalje primatelju na isti način može doći do primatelja i u digitalnom obliku. E-pošta zaista je digitalna transformacija jer ćemo svakom građaninu otvoriti njegov digitalni poštanski sandučić koji će dobiti na temelju svog OIB-a.
Cijeli intervju s predsjednikom Uprave Hrvatske pošte Ivanom Čulom pročitajte u tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.