Karlovačka tvornica jedara, paraglidera, pomoćnih padobrana i prateće opreme Krilo, u vlasništvu turskog poduzetnika Okana Tezcana sprema se u proširenje proizvodnog pogona i povećanje broja zaposlenih. Hoće li to biti uz postojeći pogon, koji je u zakupu, ili će Krilo ići na neku drugu lokaciju i gradnju 'greenfield' pogona, nije mogao za sad potvrditi ni Okan Tezcan.
Uglavnom, uz sadašnjih 52 zaposlenih, od kojih je 45 žena, Krilo će do početka 2022. godine zbog povećanog obima posla i narudžbi za 30 posto zaposlilo još 15 osoba.
Poslovna povijest tvrtke Krilo u Hrvatskoj započela je 2009. godine u Topuskom, a s obzirom na nedostatak kvalificirane i iskusne radne snage, te zbog daleko povoljnije lokacije, Okan je poslovanje prije osam godina preselio u Karlovac, koji je procijenio na idealnu lokaciju za svjetski biznis.
- S obzirom da proizvodimo krila za paraglidere, pomoćne padobrane i prigodnu opremu, ovo je vrlo zahtjevna proizvodnja u kojoj ne smije biti grešaka - od izbora materijala do samog krojenja, rezanja i šivanja. Zato uopće ne koristimo materijale iz Kine, već se pouzdajemo samo u najkvalitetnije proizvođače materijala iz Europske unije, naši su dobavljači iz Njemačke, Francuske, Italije, Austrije, Češke i Poljske, u koje se možemo pouzdati - kazao je Okan Tezcan.
Ovakav stav, objasnio je kasnije, proizlazi ne samo iz osobne poslovne filozofije, nego i zbog toga što Krilo, kao proizvođač, mora ishoditi i stroge međunarodne certifikate, pogotovu kad je o letjelicama i sigurnonoj opremi riječ, koji moraju vrijediti zajedno s garancijama, najmanje 10 godina.
Kina nam je bila najveći konkurent, ali s obzirom na Covid- krizu, kazao je Okan, koristimo je kao našu najbolju šansu da se nametnemo na tržištu EU, ne samo cijenom, nego i kvalitetom koju to tržište prepoznaje.
Krojenje većine materijala za paraglidere i jedra uglavnom se vrši laserima, a preciznost šavova priča je koju završavaju najsuvremeniji šivaći strojevi i ruke iskusnih žena. Karlovac je, osim toga, grad s tradicijom tekstilne industrije i još uvijek kvalificiranom radnom snagom.
Okan Tezcan do sad je investirao u proizvodnju u Karlovcu oko 850 tisuća eura, a u daljnje proširenje proizvodnje planira uložiti još preko pola milijuna eura.
Osim sadašnjih 40-tak proizvoda, Krilo ulaže velike nade u proboj na tržište obnovljivih izvora energije svojim 'jedrom' (Energy Kite) kojim upravlja robot, a koje gibanje vjetra na različitim visinama, do jednog kilometra koristi za pretvaranje u gibanje uređaja na zemlji snage 40 kW koji proizvodi tako induciranu električnu energiju.
Padobran, ili krilo, može se dići u zrak i hvatati vjetar do visine od jednog kilometra, gdje njegovim ponašanjem upravlja robot sa zemlje, njime izvodi bravure u obliku osmice kako bi pokretao postrojenje na zemlji, a ako vjetar prijeti prijeći u oluju, ili vjetra nema, Energetski se zmaj spušta na zemlju. Takva tehnologija već se upotrebljava i na brodovima, kojima se tako pomaže u potrošnji goriva i smanjuje zagađenje zraka.