Korona je uzrokovala eksploziju dostavnih servisa, pogotovo kad je u pitanju dostava gotovih jela iz restorana. No iznjedrila je i sasvim nove modele i koncepte pripreme i dostave hrane. Nakon što je restoran Rougemarin pokrenuo specijaliziranu trgovinu Rougemarin Doma iz koje se mogu naručiti polugotova jela ili sastojci za kuhanje kod kuće, nedavno je pokrenut još jedan sasvim novi, drukčiji koncept na hrvatskom tržištu, servis Yello.hr, koji nudi mogućnost dostave namirnica koje kupcima trebaju da si jelo skuhaju sami. I to prema unaprijed definiranim jelovnicima, dostupnima na web stranici, koji su, u neku ruku, egzotični i nesvakidašnji u kuhinjama 'običnih smrtnika'.
Yello je zapravo prvi hrvatski 'meal kit', tj. model prehrane koji je zaživio u Švedskoj i već 12 godina odlično funkcionira u čitavom svijetu, pogotovo na zapadu. Saša Čubrić, nekadašnji voditelj zagrebačkog hotela Jägerhorn nakon posjeta Londonu, gdje je 'meal kit' koncept vrlo popularan, cijelu je ideju s još dva partnera preselio u Hrvatsku i u koroni se očito pokazao dobrom poslovnom idejom, ali koja se razvija polako.
U praksi sustav funkcionira na način da se kupcu dostavi doma ili na posao kutija s receptima i namirnicama potrebnim za pripremu odabranih jela. Sve namirnice su dozirane i većinom stižu s lokalnih OPG-ova i od kvalitetnih dobavljača. Svaki tjedan u ponudi je 15 jela, svaka dva tjedna se mijenja jelovnik i dodaju nova sezonska jela.
- Svi znamo kako to izgleda kad završimo s poslom, ne znaš što bi kuhao, gladan si i pomalo nervozan, na brzinu nešto moraš smisliti ili, u još goroj varijanti, zoveš dostavu i naručuješ take out. Kad život postane prehektičan i upadnete u shemu posao-kuća-posao, kuhanje je jedna od prvih stvari koja otpadne. Zadovoljavamo se nekvalitetnim i često skupim obrocima samo zato što su nam lako dostupni. S Yellom toga nema, možete naručiti klopu za čitav tjedan. Svaki dan izvadite 'škarnicl' sa svim potrebnim namirnicama za jelo koje želite kuhati danas i za pola sata imate vrhunsku klopu. U Yellu koristimo temeljce i svježe začinsko bilje. Ne koristimo kocke za juhu i dodatke jelima s pojačivačima okusa – objašnjava Čubrić.
Cijeli koncept ima i svoju 'škakljivu' stranu, a to je cijena paketa. Tako, primjerice, minimalna cijena paketa koji uključuje dva jela za dvije osobe iznosi 180 kuna, a cijena jedne porcije je 45 kuna. Dva recepta za četvero koštaju 312 kuna, a cijena porcije je 39 kuna. To se odnosi samo na namirnice, jelo si pri tom morate skuhati sami. Na tržnici ćete sigurno bolje proći i vjerojatno skuhati i više porcija za manje novca pa se postavlja pitanje kome je zapravo ova usluga namijenjena – ljudima koji imaju viška novca ili manjak znanja o kuhanju?
- Najveća prednost je ušteda vremena i provjerena kvaliteta namirnica koje dobivate. Ono što Yello čini drugačijim je porijeklo namirnica, nabavljamo ih od manjih hrvatskih dobavljača, proizvođača te lokalnih tvrtki, a ponudu jela baziramo na sezonski i lokalno uzgojenom povrću. Naš rang nisu gableci od 35 do 45 kuna već ponuda restorana čiji se obroci kreću od 60 do 70 kuna. Uz to, svi smo u kolotečini u kuhinji. Vrtimo se oko deset istih jela koja kuhamo jer nemamo ideju što novo skuhati. Ako i nađete neki zanimljiv recept, fali vam neki začin ili umak. A ako ih i kupite, iskoristit ćete ih samo tom prilikom i stajat će vam mjesecima. S Yellom možete isprobati neke potpuno nove egzotične recepte kao npr. zakoračiti u azijsku kuhinju. Kad želite isprobati neka specifična jela, jeftinije je skuhati doma nego ići u restoran. – objašnjava Čubrić.
Dodaje i to da su obroci koncipirani za dvije ili četiri osobe i za svakoga ima ponešto.
- Parovi s jednim djetetom naručuju za dvoje i to im je sasvim dovoljno. Isto tako, imamo samce koji naručuju za dvoje, pa jedan obrok ostave sutra za gablec. Imamo korisnike koji naručuju za četvero jer im za vikend dolaze gosti. Doista šarolik izbor, a ono najvažnije je da dostavljamo po cijeloj Hrvatskoj – ističe Čubrić.
Još jedna prednost servisa je što je u ponudi jela točno naznačen sastav i svi alergeni koji bi mogli kod ljudi izazvati neželjene reakcije, kao i to koji su obroci niskokalorični ili primjereni djeci.
Što se tiče početnih rezultata ove poslovne ideje, Čubrić kaže da su od listopada do danas imali oscilacije u prometu, naročito za božićne i uskršnje blagdane, kada ljudi u Hrvatskoj poštuju tradicionalna jela.
- No otkad smo zadnjih deset dana krenuli u žešću marketinšku kampanju promet se povećao, prodali smo u 10 dana 50 narudžbi. Ovaj tempo rasta nam za sada odgovara, namjerno radimo opreznije kako bismo sami sebe testirali u logističkom smislu i naučili u hodu odgovoriti na sve izazove – zaključuje Čubrić.
Jedan od njih je to što se namirnice s Yella za sada dostavljaju tijekom radnog vremena pa se kupci upućuju da naručuju robu na posao. No hrana se ne može pokvariti jer pod ledom i dobrim uvjetima pakiranja može izdržati 48 sati. Kada malo narastu otvorit će i mogućnost dostave tijekom vikenda i u kasnijim popodnevnim satima.