Dosad je većina ljudi vjerojatno čula za izraz metaverse ili metaverzum, ali što je to točno, koje su njegove implikacije? I kako blockchain i AR/VR tehnologija postaje pionir digitalne renesanse 21. stoljeća?
Pojam metaverse potječe iz Stephensonovog romana Snow Crash iz 1992. godine, koji prikazuje život dostavljača pizze koji svoje slobodno vrijeme provodi priključujući se u simulirani svijet koji omogućuje pojedincu da obavlja svakodnevne aktivnosti i živi kao onaj tko je dizajnirao njihove avatare.
Populariziran je među Sci-Fi literaturom i cyberpunksima, ali nedavno je ušao u pop kulturu s filmovima kao što su Ready Player One, te video igrama kao što su Roblox, dok Fortnite čak prikazuje minijaturne verzije onoga od čega bi se metaverse mogao sastojati.
Preduvjeti za metaverse postoji već desetljećima, ali covid i lockdown sigurno su ubrzali razvoj. Samo u protekloj godini došlo je do velikog zaokreta od rada uživo i socijalizacije do online života kao i spremnosti na sudjelovanje u potpuno digitalnom svijetu.
Dok su starije generacije većinu svog društvenog života provodile družeći se uživo, mlađe generacije troše sve više vremena, prenoseći većinu svojih vrijednosti na mreži. Zapravo, prosječna mlada osoba provede i do 10 tisuća sati igrajući videoigre prije svog 21. rođendana.
Zbog toga je metaverse postao najnoviji makro cilj mnogih svjetskih tehnoloških divova. Facebook je uložio 5 milijardi dolara u novu tehnološku VR platformu Oculus Rift, dok je Epic Games dobio više od milijarde dolara za razvoj 3D mehanizma Unreal Enginea.
Sve je više vidljiva masivna promjena u načinu na koji ljudi provode svoje vrijeme, kao i u načinu na koji se vrijednost prenosi.
Metaverse je virtualni prostor stvoren konvergencijom poboljšane fizičke stvarnosti, proširene stvarnosti (AR) i interneta. Naša trenutna 2D verzija interneta temeljena na pretraživanju ustupa mjesto potpunoj, uronjenoj 3D stvarnosti.
Metaverse je uvijek uključen i izvan je kontrole bilo kojeg pojedinca. Postoji u stvarnom vremenu, može ugostiti publiku bilo koje veličine, ima funkcionalnu ekonomiju, proteže se preko platformi, pruža interoperabilnost digitalne imovine, sastoji se od sadržaja i iskustava koje njegovi korisnici stvaraju.
Za razliku od modernog interneta, korisnici metaversea doživjet će promjene u stvarnom vremenu od strane svih korisnika. Ako korisnik napravi bilo kakvu promjenu u metaverseu, ta će promjena biti trajna i odmah vidljiva svima ostalima.
Metaverse se može zamisliti poput virtualnog tematskog parka bez ograničenja njegove veličine ili kreativnosti. Pokretači koji stoje iza ovog novog svijeta olakšat će zajedničko postojanje stotina milijuna avatara sposobnih prisustvovati milijunima događajima bez potrebe za više poslužitelja.
Zamislite da se možete neprimjetno kretati od, virtualnog parka, do virtualnog koncerta s prisutnošću u stotinama tisuća. To su mogućnosti koje pruža ova nova tehnološka granica.
Slično kao što prelazimo s web stranice na web stranicu kako bismo se upoznali, surađivali ili igrali igre s drugima na našem trenutnom 2-dimenzionalnom internetu, uskoro ćemo moći upoznati, zarađivati, surađivati ili igrati igre s drugima unutar metaversea u 3D okruženjima.
To će masovno proširiti internet kakav poznajemo uvodeći ga u treću dimenziju. Osim toga, sposobnost nadilaženja prostora i fizičkog dijeljenja okruženja s drugima imat će značajan utjecaj na naše modele interakcije.
Kako se znanje o nedostacima Web 2.0 povećava, korisnici će preferirati vjerodostojno neutralnu platformu koja nema kapacitet za proizvoljnu cenzuru ili iznenadni prestanak, onu koju metaverse pruža.
U metaverseu moć zarade za mlade kreatore neće biti ograničena. Postojat će cijela nova skupina mladih poduzetnika koji zarađuju za život u virtualnim svjetovima, zarađujući stvarnu vrijednost i stalni prihod brže nego što je ikada zamišljeno.
Kreatori koji su nekada bili ograničeni svojom sposobnošću, tehnološkim ograničenjima, nedostatkom kapitala, vremena ili kreativnosti, na raspolaganju će imate sve što je potrebno.
Što se događa kada se fizički predmeti dematerijaliziraju? Svi nekadašnji oskudni materijali postaju obilni.
To će uvesti novu eru ekonomije poznatu kao „creator economy“. U ovom prostoru u nastajanju, naglasak nije samo na napredovanju na novi i veći nivo, već stvaranju značajnih veza s drugima. Metaverse je mjesto gdje težnja i samoizražavanje uspijevaju.
Tvrtke, igre i iskustva koja zadovoljavaju ovu novu kulturu bit će pravi društveni i ekonomski pobjednici. Sudionici na tržištu koji ovise o naslijeđenoj tehnologiji koja je prespora, skupa, lomljiva ili nepouzdana biti će zaboravljeni.
Ono što je ključno za ta iskustva su sveobuhvatni ekonomski sustavi koji ih podupiru. Decentralizirane mreže pružit će neusporediv stupanj jamstva, dok NFT-ovi povrh njih omogućuju univerzalni digitalni prikaz i vlasnički sloj za bilo koju digitalnu imovinu.
Iako je većina upoznata s kupnjom digitalne robe poput mačeva, odjeće, kućnih ljubimaca u virtualnim iskustvima, ova nova ekonomija sada može poslužiti i onima koji pružaju digitalne usluge.
Na taj način metaverse modelira stvarni svijet, zrcaleći postojeće ekonomske strukture i nadovezujući se na njih kako bi podržao ovu novu generaciju korisnika koji traže inovativne načine zarade i interakcije u digitalnom prostoru.
Kako sve više korisnika posvećuje ozbiljno vrijeme i kapital digitalnom području, ti će svjetovi postati sve više prepoznati kao legitimna mjesta za rad sa sve većom složenošću.
Nema sumnje da je budućnost digitalna. Univerzalno nepovjerenje u institucije prisiljava želju za alternativama. Decentralizirane mreže i kriptovalute postavljaju temelje suverenog financijskog sustava, otvorene ekonomije kreatora i vlasničkog sloja putem NFT-ova.