HR-Koncept iz Nedelišća, vlasnik FINOTEKA.com, transformira se u društveno poduzeće, čime će ta najstarija hrvatska tražilica proizvođača domaće hrane postati sustav kojim upravljaju sami proizvođači i kupci. O tome su na konferenciji u ponedjeljak za novinare govorili vlasnik i direktor HR – Koncepta Hrvoje Kolman i voditelj LAG-a Vallis Colapis iz Karlovca Milan Medić.
Riječ je o projektu 'Razvoj tržišta domaće hrane kroz društveno poduzetništvo' kojim Finoteka, preko koje svoje proizvode danas prodaje oko 3.000 proizvođača (najviše voća i povrća), želi postati središnje mjesto tržišta domaće hrane u Hrvatskoj i susjednim zemljama. Projekt je ukupno vrijedan 1.174.673,70 kuna iznosa EU potpore (iznos sufinanciranja EU je 85 posto, a iznos sufinanciranja HR 15 posto), a financiran je kroz natječaj Nacionalne zaklada za razvoj civilnog društva.
- Projekt se financira iz Europskog socijalnog fonda, a provodi u suradnji s LAG-om Vallis Colapis iz Karlovca. Kroz njega je izvršeno transferiranje poduzeća HR-Koncept u društveno poduzeće, uz jačanje stručnih i poslovnih vještina zaposlenika te informiranje dugotrajno nezaposlenih u ruralnim zajednicama o mogućnostima zapošljavanja kroz društveno-poduzetničke aktivnosti. Ovo je jedan veliki korak prema ostvarenju cilja da Finoteka.com bude sustav kojim upravljaju sami proizvođači i kupci isključivo domaće hrane – izjavio je na konferenciji za novinare u Zagrebu Hrvoje Kolman, direktor poduzeća HR-Koncept iz Nedelišća, ujedno i vlasnik web tražilice.
Društvenim se poduzetništvom, objasnio je Medić, osim ekonomskog učinka potiču i društveni ciljevi (potiče se proizvodnja, stvaraju se radna mjesta), kao i ekološki. Osim toga, iako se transformacijom u društveno poduzeće ne mijenja vlasnička struktura, takvo poduzeće mora 75 posto svoje dobiti reinvestirati.
Plan tvrtke je da se za vrijeme provođenja projekta stvore preduvjete da domaći proizvođači hrane postanu suvlasnici centralnog mjesta tržišta hrane u Hrvatskoj, odnosno da napokon sami upravljaju sustavom preko kojeg će prodavati svoje proizvode. Cilj je i pokrenuti dodatne usluge za proizvođače hrane koje će objedinjavati sve što im je potrebno za izravnu prodaju te da se na kraju njima u ruke da cijeli sustav. Jedan od planova je i dalje otkupljivati i nuditi samo probrane, najkvalitetnije domaće proizvode te vršiti dostavu izravno na adrese krajnjih kupaca, uz povećanje mreže kupaca, pri čemu se ne isključuju i mogućnost povezivanja s drugima, ako bi se pojavio netko tko bi se uklopio u poslovni model tvrtke.
- Sve aktivnosti se provode kroz partnerstvo s LAG-om Vallis Colapis, kao vodećom organizacijom za ruralni razvoj u Hrvatskoj. Ciljane skupine obuhvaćaju zaposlenike tvrtke, koja transferira poslovanje u društveno poduzetništvo te nezaposlene u ruralnim krajevima Karlovačke, Zagrebačke i Međimurske županije – izjavio je Milan Medić, voditelj LAG-a Vallis Colapis iz Karlovca.
FINOTEKA.com će pomagati malim i velikim trgovcima, otkupljivačima, restoranima, voćarnicama i krajnjim potrošačima da na brz način pronađu proizvođače bilo koje domaće hrane.
U edukacijske aktivnosti u tri ruralne općine Zagrebačke, Karlovačke i Međimurske županije (Žumberak, Ribnik i Sveti Martin) bit će uključeno 120 dugotrajno nezaposlenih mladih, žena i starijih od 50 godina. Tako će se otvoriti mogućnost stanovnicima seoskih zajednica za stavljanje neiskorištenih kapaciteta u službu samozapošljavanja kroz povezivanje s aktivnostima novog društvenog poduzeća, a sve uz korištenja potpora Programa ruralnog razvoja i Operativnog programa za pomorstvo i ribarstvo preko sustava ruralnih i ribarskih LAG-ova.
Kolman osvrnuo se i na sve veći rast tržišta dostave domaćih poljoprivrednih proizvoda i hrane koji je 'eksplodirao' tijekom lockdowna i korona krize, kada se na tržištu pojavio veliki broj web foruma, tražilica hrane, Facebook grupa, te samih proizvođača koji su potrošačima, putem direktne dostave ponudili domaće, svježe i kvalitetne proizvode. Prodaja hrane preko interneta je u ovih godinu dana, rekao je, porasla za 50 posto.
- Tijekom korona krize puno se novih projekata pokrenulo, ali većina ih je već do sada propala jer su mnogi naivno pomislili kako je dovoljno pokrenuti web stranicu, a zapravo za ovaj posao trebate prilično široko znanje i iskustvo da bi projekti vezani za tržište hrane uspjeli. Mi smo čak i Ministarstvu poljoprivrede, u ožujku prošle godine ponudili portal www.Finoteka.com na raspolaganje, bez ikakve naknade, kako bi pomogli zbog korone i velike potrebe da ljudi dođu izravno do proizvođača, ali su nas tada odbili. Zanimljivo je da je nakon nekoliko tjedana Ministarstvo slavodobitno pokrenulo svoj vlastiti portal, odnosno pokrenuli su ono što mi radimo već 13 godina. I ova činjenica govori o mogućnostima suradnje ili udruživanja u poljoprivredi, o čemu se stalno priča u Hrvatskoj – izjavio je Kolman.
Inače, HR – Koncept je prije tri godine pokrenuo i aktivnostima dostave izvana granica Hrvatske. Taj je posao počeo značajno rasti, no korona kriza je sve usporila. Ipak, rekao je Kolman, ne odustaju i od ovog segmenta tržišta - nakon što covid kriza bude završila.
Kolman je objasnio kako se preko Finoteke.com i dalje naručuju ogromne količine mandarina tijekom jeseni, kada krene sezona ovog voća, jer je upravo njegova tražilica postala izuzetno popularna tijekom zabrane izvoza poljoprivrednih proizvoda iz EU u Rusiju, kada je Hrvatska zbog te zabrane imala ogromne viškove mandarina, koje su jednim dobrim dijelom diljem Hrvatske distribuirane upravo preko Finoteke.
- Naša je specifičnost to što smo fokusirani na voće i povrće više nego na druge vrste hrane iako je u ponudi cijeli segment domaćih proizvođača. Imamo izuzetan web sustav koji nam omogućava veliki protok robe u jedinici vremena. Proizvode ne skladištimo nego sve ide po principu 's polja do stola u roku od 24 sata' i u Hrvatskoj i u Sloveniji. Na ovaj načini iz posredovanja su isključeni prekupci i uvoznici, hrana nepoznatog podrijetla, GMO i hrana tretirana 'kemijom' kako bi na policama mogla duže trajati - kazao je Kolman.