Videopozivi i videosnimke tijekom pandemije postali su svakodnevica i u traženju posla. Kako stvari sada stoje, to će postati normalno i nakon što nas korona ostavi na miru. U Hrvatskoj pošti kažu da su u početnoj fazi pandemije potpuno obustavili selekcijske postupke, a onda su ih nakon popuštanja mjera prilagodili pa se sad održavaju i na daljinu. Naravno, zaštitna su sredstva (maske i dezinficijensi) obvezna, a intervjue obavljaju i telefonom. Kažu da su, svladavši početne zapreke, iz svega izvukli nešto korisno jer su im najveći dobitak u novoj organizaciji posla bile dodatna fleksibilnost i efikasnost tvrtke i radnika.
– Fleksibilnost poslodavca, ali i potencijalnih kandidata, više se ne uzima zdravo za gotovo, nego je jedan od ključnih alata za manevriranje u poslovnom svijetu. Upravo zbog više svijesti o potrebi svakodnevnog prilagođavanja svih nas komunikacija je postala još jednostavnija. Fleksibilnijom komunikacijom pronalaženje novoga kadra i izdvajanje potencijalnih kandidata postali su lakši nego prije – kažu u Hrvatskoj pošti.
Ušteda vremena
Ima kompanija koje su promjene počele uvoditi i prije pandemije, poput Plive, čija direktorica Ljudskih potencijala Blagica Petrovac Šikić kaže da već neko vrijeme u sklopu selekcijskog postupka primjenjuju telefonski probir, online testiranje znanja i kognitivnih sposobnosti te niz drugih digitalnih alata. Online intervjuiranje uveli su za pozicije koje su predviđene za rad u Hrvatskoj, ali čiji će nadređeni biti izvan nje, na drugim Tevinim lokacijama. Ipak, ističe Petrovac Šikić, taj oblik selekcije ima i nedostataka jer su primijetili da se u online intervjuiranju gubi dio neverbalne komunikacije iz koje bi se mogli iščitati i neki odgovori na pitanja koja se nisu postavila.
– Pozitivne su strane što štedimo vrijeme jer kandidat brže prolazi selekcijske korake i mogućnost lakše prilagodbe terminu koji poslodavac ima na raspolaganju za održavanje selekcijskog procesa. Moglo bi se razgovarati o tome može li ta promjena utjecati na to da kompanija lakše privuče kandidate koji su još neodlučni u vezi s promjenom posla i hoće li se zbog toga što postupak kraće traje možda lakše odlučiti i prijaviti na natječaj – kaže Petrovac Šikić.
Ništa nije isto
Online selekcija, kažu u Ini, ima mnogo prednosti i za ispitivače i za kandidate, primjerice uštedu vremena koje se inače gubi na organizaciju intervjua ili putovanje na mjesto njegova održavanja, jer kandidati mogu biti intervjuirani gdje godi bili. Nemogućnost putovanja i dolaska na razgovor iz udaljenih gradova često je bio razlog odustajanja kandidata, ali sada to više nije slučaj. I Inini Ljudski resursi na digitalizaciji postupka rade već nekoliko godina. Jedina su novost u postupku, kažu, intervjui na daljinu virtualnim kanalima jer to nije isto kao uživo.
– Kako bismo voditeljima koji sudjeluju u selekciji olakšali prilagodbu, a kandidatima učinili to iskustvo što boljim, u Ini je napravljen vodič s mnogim praktičnim savjetima i smjernicama o tome kako provesti online intervju – navode u Ini.
U Ini razmatraju o zadržavanju tog oblika intervjua i kombinirali bi ga s razgovorima uživo u posljednjem krugu izbornog postupka, baš kao i u Erste&Steiermärkische banci čija direktorica Sektora ljudskih potencijala Maja Crnjak naglašava da je u upotrebi digitalne tehnologije stručnost odgovornih za selekciju presudna jer moraju bez izravnog kontakta procijeniti kvalitetu i slabosti kandidata te odabrati prave.
U Erste banci zadovoljni su promjenom pristupa selekciji i, što je najvažnije, ističe Crnjak, kandidati koje su zaposlili u posljednjih nekoliko mjeseci vrlo su kvalitetni.
– U budućnosti očekujemo da ćemo se u selekcijskim postupcima za neke pozicije moći orijentirati isključivo na kvalitetu kandidata, a ne na mjesto rada. Ne smijemo zaboraviti ni važnost uvođenja novih zaposlenika u tvrtkino poslovanje i kulturu, što u okolnostima rada od kuće također dobiva novu dimenziju. U Erste grupi upravo uvodimo online onboarding kojim novim kolegama želimo pružiti drukčiju, virtualnu, ali i dalje toplu dobrodošlicu – kaže Crnjak.