Iako se na prvu čini da su problemi s blokiranim brodskim prometom u Sueskom kanalu negdje tamo daleko, logistika je djelatnost u kojoj se bilo kakav poremećaj trenutno osjeti u svakom dijelu zemaljske kugle pa je tako dospio i u Hrvatsku.
Brod Ever Given tajvanske tvrtke Evergreen Marine, dugačak 400 metara, već dva dana stoji nasukan i prepriječio je najprometniju pomorsku rutu na svijetu. Na stotine brodova stoji i čeka s obje strane, a brodari i globalne kompanije vrte telefone i smišljaju kako da dođu do najboljeg rješenja koje će im smanjiti financijske posljedice ove štete.
Među njima je i Marin Škufca, vlasnik riječke pomorske agencije Liburnia Maritime Agency, čiji je klijent jedan hrvatski izvoznik, kojemu je sofisticirani teret i roba velike vrijednosti zapela u kanalu, na putu za Ujedinjene Arapske Emirate.
- Brod koji je zapeo trenutno predstavlja veliki problem za koji se uopće ne zna kada će biti riješen. Roba našeg klijenta zapela je na brodu iza japanskog, ne može proći i sada tražimo najbolje rješenje iako ne postoji ono koje neće iziskivati veliko povećanje troškova. Postoje trenutno dva scenarija. Prvi je da brodar iskrca robu u prvoj prihvatnoj luci, čime je njegov posao prema ugovoru izvršen, ali roba nije stigla tamo gdje je trebala stići. Drugi je da preusmjeri put oko roga Afrike, gdje se opet povećava cijena goriva i navigacije, a postoje i veliki rizici od piratstva. Cijela ova situacija koja, kako kažu, može, unatoč tome što su dvije najveće svjetske kompanije za spašavanje brodova na terenu, trajati i više od dva tjedna. Najviše posla imat će tržište osiguravatelja koje će osjetiti velike poremećaje – objašnjava Škufca.
S obzirom da je ova situacija rijetka i vrlo nezgodna ni osiguravatelji u ovom trenutku ne znaju kako se postaviti, dok ne preispitaju sve ugovore i klauzule. Iako će najveći dio troškova na kraju snositi klijenti, odnosno izvoznici i uvoznici, dio troškova snosit će i brodari. Kako objašnjava Škufca, ni brodari nisu sretni kad im brodovi koji bi se trebali kretati stoje.
Škufca kaže da njegov slučaj nije rijetkost i da će puno hrvatskih izvoznika i uvoznika osjetiti posljedice.
– Ne znam u kojem volumenu, ali ako uzmemo u obzir da brodari s Dalekog istoka u hrvatske luke stižu na tjednoj bazi, a očekuje se zastoj od dva tjedna, sigurno će puno njih biti pogođeno ovom situacijom – zaključuje Škufca kojeg trenutno zovu i ostali klijenti kojima je roba zapela na drugom kraju svijeta.