Autoindustrija se od početka desetljeća nalazi u naglašeno izazovnom okruženju. Prošlogodišnji početak COVID-19 pandemije imao je izravan i snažan utjecaj na poslovanje autoproizvođača. Koronakriza dovela je do trenutnog kraha prodaje novih automobila te zaustavljanja proizvodnih linija, što zbog operativnih problema za vrijeme širenja zaraze, što zbog pesimističnih očekivanja za buduću potražnju automobila.
Iako je pandemija u 2021. godini još uvijek aktualna, oporavak ekonomskih aktivnosti i snažna osobna potrošnja, koja je prošla krizu bez većih posljedica, vratila je apetit za proizvodima poput novih vozila brže nego što se ranije očekivalo. Navedeno je pak dovelo do iznenadne promjene momentuma u ekonomskim kretanjima što je uzrokovalo niz problema u opskrbnim lancima uključujući i onaj povezan s nedostacima čipova. Nestašica čipova, koja je natjerala autoproizvođače da ponovno smanje pa čak i zaustave u određenim trenucima proizvodnju automobila, još uvijek nema kratkoročno rješenje s obzirom da će se na povećanje opskrbe morati pričekati. Naime, izgradnja novih tvornica čipova, u kakve su najavili da će investirati najveći igrači poput Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSM), Samsung i Intel (INTC), može potrajati i preko dvije godine.
Također, poremećaji u opskrbnim lancima se prelijevaju i na druge dijelove ekonomije zbog čega dolazi do inflatornih pritisaka u obliku većih cijena troškova materijala i energije. A tu su i problemi s radnom snagom s obzirom da se, barem kada je u pitanju američko gospodarstvo, određeni dio radne snage nakon otpuštanja tijekom pandemije nije ili nema namjeru više vratiti na tržište rada.
Sve ovo se događa u vrijeme mega trenda u industriji, onog povezanog s elektrifikacijom odnosno prelaska vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem na električna vozila. Ovo iziskuje investicije autoproizvođača teške nekoliko stotina milijardi dolara u nove tehnologije i infrastrukturu za proizvodnju baterija.
Ipak, ovakav rastući popis izazova s kojima se suočava autoindustrija u posljednje vrijeme nije obeshrabrio investitore na burzi. U svemu se čini se najbolje snalazi predvodnik elektrifikacije i ujedno autoproizvođač s najvećom tržišnom kapitalizacijom na svijetu, Tesla (TSLA).
Tesla, koja je za razliku od tradicionalnih autoproizvođača poput GM-a (GM) i Forda (F) isključivo fokusirana na proizvodnju i prodaju električnih vozila, nastavila je s trendom rasta od prošle godine. Nakon uzleta cijene dionice od 744 posto prošle godine, dionica s rastom od 58 posto i ove godine bilježi rast iznad ostatka tržišta i prosjeka industrije. A od nedavno dionica se priključila i ekskluzivnom klubu kompanija čije tržišne kapitalizacije premašuju vrijednost od tisuću milijardi dolara, nešto čime se može pohvaliti samo Apple (AAPL), Microsoft (MSFT), Alphabet (GOOGL; GOOG) i Amazon.com (AMZN). Iako ovakav uspon vrijednosti Tesle diže obrve određenim investitorima jer kompanija trenutno vrijedi više nego devet idućih najvećih proizvođača automobila u svijetu zajedno ili polovicu vrijednosti glavnog njemačkog indeksa Dax. Neosporno je da se Tesla trenutno bolje snalazi u problemima s opskrbnim lancima te da je među prvima prepoznala u kojem smjeru ide industrija i EV budućnost, te time zaslužuje premiju kada su u pitanju valuacije među auto-dionicama.
A da su investitori spremni platiti visoku cijenu za nediverzificiranog EV proizvođača poput Tesle, pokazuje izvedba dionice Lucid Group (LCID) koji se specijalizirao za viši luksuzni segment električnih vozila. Lucid, koji je na burzu došao početkom godine, spajanjem s društvom specijaliziranim za spajanje i uvrštavanja na uređeno tržište tzv. SPAC, predvodi rastom u sektoru. Tržišna kapitalizacije kompanije je nakon rasta cijene dionice od 425 posto u ovoj godini dosegnula vrijednost od 87 milijardi dolara što je na razini GM-a i nešto više od Forda.
S obzirom na visoke valuacije ranije spomenutih kompanija, investitorima, izgleda, nije bio problem ni investirati u IPO nedavno uvrštenog Rivian Motors (RIVN). Rivian, čija je cijena dionice porasla 14 posto u odnosu na cijenu u IPO-u, trenutno je vrednovan na burzi oko 100 milijardi te time premašuje vrijednosti ranije uspoređenih GM-a i Forda iako kompanija još uvijek ne ostvaruje prihode. Investitori visoku cijenu kompanije pravdaju činjenicom da su raniji dominantni investitori u kompaniji Amazon.com i Ford, što može značiti nastavak suradnje s navedenim kompanijama i sigurne narudžbe Rivianovih električnih pick-up vozila u budućnosti.
EV budućnost svijeta ne znači da su tradicionalni autoproizvođači prihvatili da su otpisani. Navedeno najbolje počinje pokazivati Ford. Iako Ford već godinama radi na svojoj transformaciji, raniji potezi nisu pokazali puno pomaka što se uglavnom preslikavalo i na izvedbi dionice. Ipak, ove godine je priča drugačija. S novim CEO-om Jimom Farleyem, koji je preuzeo vođenje kompanije prošli listopad, Ford je predstavio nekoliko dobro prihvaćenih modela koji uključuju redizajnirani F-150 pick-up i električnu verziju Mustanga te tako pokazao sve agresivniji pomak prema električnim vozilima. Također, posljednji poslovni rezultati bili su iznad očekivanja analitičara kao i odluka o investiranju u Rivian koja se pokazala iznimno profitabilnom za Ford, pomogla je da se cijena dionice ove godine više nego udvostruči.
Slične, za investitore i analitičare, pozitivne pomake pokazuje i General Motors koji je postao drugi najveći američki proizvođač električnih vozila iza Tesla. Naime, ovaj div autoindustrije najavio je ulaganja vrijedna 35 milijardi dolara u elektrifikaciju do 2025. godine. Rast cijene dionice GM-a od gotovo 50 posto ove godine je također iznad rasta tržišta i prosjeka industrije.
Investitori nisu samo optimistični oko budućnosti američkih tradicionalnih autoproizvođača. Njemački Daimler (DAI.DE), vlasnik Mercedesa, također bilježi rast od 50 posto od početka godine zahvaljujući oporavku financijskih rezultata i najavi svojih EV modela. Izvedba dionice ovog njemačkog autoproizvođača dobiva još više na težini kada se uzme u obzir aktualna problematika s nestašicom čipova koja je imala negativan utjecaj na njegovo poslovanje. Primjerice, prema podacima zadnjeg prijavljenog tromjesečnog izvještaja, Mercedes je zabilježio 25 postotni pad prodanih jedinica vozila, ali je uspio zadržati prihode od prodaje na istoj razini i povećati operativni profit za 18 posto što sugerira uspjeh u navigiranju kompanije kroz aktualnu globalnu nestašicu čipova.
Navedeno je u suprotnosti sa Daimlerovim njemačkim konkurentnom Volkswagen (VOW3.DE) koji je nedavno objavio 12 postotni pad operativnog profita za treće tromjesečje te je srezao prognoze isporuka kao i upozorio na buduća rezanja radnih mjesta. Dionica VW-a preslikava trenutnu nelinearnost kada je u pitanju ophođenje s trenutnim izazovima s obzirom da je cijena dionice ispustila veći dio dobitaka koje je bilježila u 2021. god i spustila se ispod kretanja prosjeka industrije.
Izvedbu ovih i ostalih dionica koje predstavljaju autoindustriju u 2021. godini uspoređenu s kretanjima u prošloj godini prikazujemo u tablici u nastavku. Radi lakšeg raspoznavanja, zelenom su označeni nediverzificirani EV proizvođači.
Dionice gotovo svih autoproizvođača bilježe rast u 2021. godini, osim kineskog NIO-a koji trenutno bilježi prihvatljivih 15 posto pada nakon 1000 postotnog rasta u 2020. godini. Navedeno sugerira optimističnost ulagača u rješavanje svih ranije nabrojanih izazova s kojima se ove kompanije suočavaju. Nestašica čipova koja je dovela do neusklađenosti ponude i potražnje za vozilima u prethodnom tromjesečju trenutno je glavni problem za industriju, a ako se ne pojave dodatni izazovi, poput novih varijanti virusa o kojima trenutno možemo čitati, investitori bi trebali imati mirnu vožnju kada su u pitanju njihove investicije u ovoj industriji.
IZJAVA O OGRANIČENJU ODGOVORNOSTI:
Sadržaj u ovom članku ne predstavlja investicijski savjet niti se smije tumačiti kao preporuka za kupnju odnosno prodaju ili poziv na kupnju odnosno prodaju financijskog instrumenta ili grupe instrumenata koji se u istom eventualno spominju. Sve izneseno u ovom članku dano je isključivo u informativne svrhe. Prije početka trgovanja bilo kakvim financijskim instrumentom važno je uzeti u obzir rizike povezane s ulaganjem u iste. Trgovanje dionicama, ETF-ovima i ostalim financijskim instrumentima uključuje visoki rizik, pa postoji mogućnost gubitka dijela ili cjelokupnog uloženog iznosa. Prethodni prinosi financijskih instrumenata nisu jamstvo budućih prinosa.