Hrvatska
StoryEditor

Equinox Vision - Proširena stvarnost širi se na globalno tržište

16. Veljača 2022.
Saša Ilišević

Hrvatski startup Equinox Vision, koji se na globalnom tržištu proslavio projektom Virtualni božični prozori sa zagrebačkog Adventa te projektom Igračke u proširenoj stvarnosti koji se još uvijek 'vrti' u paviljonu HTZ-a na izložbi Expo2020 u Dubaiju, ušao je u novu fazu zrelosti za iskorak na globalno tržište.

U vlasničkoj strukturi Equinox Visiona nalaze se četri partnera (Ivan Voras, ujedno i direktor, Saša Ilišević, Tonči Jukić, Martina Lucić Čanak) te Fil Rouge Capital fond koji je prije dvije godine uložio u projekt 50 tisuća eura. Prema podacima Poslovne Hrvatske, prihodi Equinoxa su u 2020. iznosili malo više od 60 tisuća kuna, da bi se lani prihod popeo na 650 tisuća kuna. Ekipa je trenutačno u potrazi za novom rundom investiranja koja će im pomoći u izlasku na globalno tržište. Prema riječima Saše Iliševića, s jednim američkim fondom traju intenzivni pregovori, a u igri su i potencijalni partneri s europskog prostora.

Equinox je zapravo platforma i aplikacija za korištenje proširene stvarnosti (AR) i to na smartphone uređajima, što platformi daje dodanu vrijednost jer na stvarnim lokacijama korisnici imaju mogućnosti, primjerice, sudjelovati u virtualnim turističkim turama.Sadržaj se može pozvati putem QR koda, može biti vezan za stvarne GPS lokacije za pravi 'location-based' AR, po čemu je Equinox među liderima u svijetu. Na istoj lokaciji istovremeno može biti neograničen broj AR sadržaja, organiziranih u layere u aplikaciji, među kojima korisnici mogu lako "skakati".

- Iako za proširenu stvarnosti postoji čitav niz primjena u raznim djelatnostima, turizam je vrlo zanimljiv za zemlju poput Hrvatske koja čak niti ne kasni puno s primjenom ove tehnologije jer je ona nova i u svijetu. Tako da trenutno probijamo led i lokalno i globalno – kaže Ilišević.

Za Virtualne božične prozore sa zagrebačkog Adventa Eqinox Vision je lani osvojio srebrnu medalju na dodjeli nagrada World Travel Awardsa (World Media Festival intermedia-globe silver Tourism & Travel Media Award), kao jedan od prvih u svijetu koji je uveo tehnologiju proširene stvarnosti u konkretan turistički projekt. Sadržaj sa Adventa replicirao se u 30-tak drugih gradova u Hrvatskoj, Srbiji, Austriji, Njemačkoj itd.

- Ove godine nastavljamo s razvojem platforme i projektima u turizmu. Dok su se pravni subjekti u turizmu u posljednje dvije godine većinom fokusirali na opstanak, najpropulzivniji korisnici ove tehnologije pokazali su se sustavi turističkih zajednica koje su tijekom pandemije tražile nove načine za virtualnu promociju sadržaja u destinaciji. Preuzele su inicijativu za digitalnu transformaciju i traže digitalne proizvode koji imaju smisla i donose prihode. Tako u idućih mjesec dana očekujemo realizaciju projekta TZ Kršana iz Istre, a radi se o virtualnoj turi gradom Plominom, s virtualnim povijesnim likom koji na raznim mikrolokacijama gostima nudi zanimljive informacije – priča Ilišević.  

U Hrvatskoj postoji još jedna tvrtka koja se specijalizirala za AR tehnologiju, Delta Reality s kojom, kaže Saša, Equinox usko surađuje 's obzirom na to da su osnivači u istoj zajednici luđaka koji idu glavom kroz zid.'

Spomenuo je i još jednu konkretnu primjenu AR-a u industriji oglašavanja.

– Proširena stvarnost može biti idealna zamjena ili dopuna vanjskom oglašavanju koje je trenutno ograničeno na pretpostavke koje se ne moraju manifestirati u stvarnosti. Naime, kada zakupljujete lokacije za outdoor oglašavanje, jedan od parametara koje vam agencije nude jest pretpostavka koliko će automobila dnevno proći kraj vaše lokacije, što je teško mjerljiva vidljivost. Kroz našu tehnologiju precizno možete izračunati koliko je ljudi na svojem uređaju vidjelo vaš sadržaj i koliko ih je s njime bilo u interakciji – objašnjava Ilišević.

Dodaje i to da je tijekom pandemije dosta kompanija smanjilo budžete za oglašavanje pa su uvjeti poslovanja u Hrvatskoj teži nego primjerice, na globalnom tržištu, gdje se uz pomoć AR tehnologije stvara wow efekt, primjerice na sportskim događanjima. – Hrvatsko tržište je za nas idealno za razvoj i testiranje proizvoda no naš konačan cilj je izvoz. Osvojeno priznanje pokazalo se kao odlična referenca za razgovore s globalnim partnerima – kaže Ilišević.

Koliko je AR tehnologija zapravo skupa? Ilišević kaže da su neki projekti vrlo komplicirani, a neki jednostavni pa se tako cijena AR projekta može kretati od nekoliko tisuća do nekoliko stotina tisuća eura.  – Equinox za svoje klijente može odraditi cijeli AR projekt od idejnog koncepta do realizacije ili klijent može uzeti licencu za platformu već za par stotina eura mjesečno te samostalno kreirati vlastiti sadržaj. –zaključuje Ilišević.

Cijela ideja vlasnike je koštala nekoliko stotina tisuća eura, s obzirom na to da se radi o zahtjevnijoj tehnologiji od, primjerice, razvoja aplikacija, prvenstveno zbog toga što AR developera na hrvatskom tržištu ima vrlo malo pa ih se treba i skupo platiti.

22. studeni 2024 08:05