Budući da graditeljstvo nije previše osjetilo udar koronakrize, ni tržište najma kranova nije posustalo. Štoviše, cijene najma u posljednjih su godinu-dvije skočile od pet do deset posto, ostale usluge (montaža, demontaža…) čak i nešto više, a s obzirom na to da sugovornici predviđaju nastavak rasta građevinske aktivnosti, mogle bi još rasti.
Među najvećim su iznajmljivačima kranova u Hrvatskoj Ferokov kranovi Hrvatska, Eurokran, Trlin, Salona Mont i Grgamont, no ima ih još koji pokrivaju ponajprije lokalna područja. Iako je sezona godišnjih odmora počela pa valjda zato nitko od njih nije odgovorio e-porukom, neki su ipak pristali na razgovor. No nisu htjeli govoriti o cijenama najma kranova, no posredno smo uspjeli doznati kolike su. Variraju između 1000 eura do 4500 eura na mjesec, ovisno o visini krana, dužini 'ruke' i nosivosti, no, kako su napomenuli iznajmljivači kranova s kojima smo uspjeli razgovarati, riječ je samo o najmu krana. Dodatno se još plaćaju ostale usluge, a najvažnije su montaža i demontaža, na čemu radi od tri do pet stručnih radnika, te transport krana, koji je također skup. Sugovornik koji je želio ostati anoniman potvrdio je da sve to ulazi u cijenu i dao nekoliko primjera.
Kilometraža igra ulogu
Trenutačna je cijena za kranove većih nosivosti, primjerice one visoke 40 metara i dužine 'ruke' od 50 metara te nosivosti veće od dvije tone, iznad 30 tisuća kuna (uključujući PDV), ali, kao što smo naveli, na te cijene najma dodatno se obračunavaju transport te montaža i demontaža, što građevinsku tvrtku koja unajmljuje kran stoji dodatnih do 170 tisuća kuna (uključujući PDV). Naravno, cijena nije fiksna i ovisi o performansama i dužini transporta, jer nije isto prevozi li se kran na 300 kilometara ili 30 kilometara udaljeno mjesto.
Kad su pak u pitanju niži kranovi, trenutačna je cijena mjesečnog najma za npr. onaj visok 32 metra i dužine 'ruke' od 50 metara te s više od dvije tone nosivosti oko 25 tisuća kuna (s PDV-om), a cijena ostalih usluga (transport…) otprilike je ista kao i u najmu kranova veće nosivosti.
U Hrvatskoj, kao što nam je rečeno, jedine su dvije tvrtke koje imaju kranove nosivosti veće od dvije tone Ferokov kranovi Hrvatska i Eurokran, s tim da je Ferokovljeva flota novijega godišta (stara je između pet i deset godina), a Eurokranova je starija, što nam je potvrdio i Eurokranov vlasnik Marjan Kralj. Ipak, kaže da to ima i prednosti jer ako nedostaje dio na jednom kranu, skinu ga s drugoga, a kod novih strojeva mora se čekati da dio dođe iz tvornice.
Riječ je o dvije kompanije u slovenskom vlasništvu: Ferokov, na čijem je čelu Boštjan Krivec, ima sjedište u slovenskoj općini Preboldu, ali posluje dosta i u Hrvatskoj putem tvrtke kćeri sa sjedištem u Zagrebu (od prijašnje podružnice lani je osnovana tvrtka kći), a Eurokran, sa sjedištem u Donjoj Bistri (Hrvatsko zagorje), u vlasništvu je tvrtke Gradbeni žerjavi iz Maribora.
Više pročitajte u novom broju digitalnog i tiskanog izdanja Lidera.