Hrvatska
StoryEditor

Upravljanje podacima u tvrtkama: Podaci više nisu nuspojava procesa nego imovina organizacija

03. Ožujak 2022.
Nebojša Mitrić, Lidija Karaga, Mario Pehar, Amel Pašićfoto Josip Regovic/Pixsell

U doba digitalizacije i digitalne transformacije, upravljanje podacima ili na engleskom data governance tvrtkama omogućuje kvalitetnije i brže donošenje važnih poslovnih odluka temeljenih na konkretnim metrikama i podacima. Kako bi tvrtke postale data-driven organizacije i donosile bolje poslovne odluke, digitalna transformacija treba podrazumijevati i nadogradnju znanja, procesa i uporabu kvalitetnih, intuitivnih alata koji će omogućiti razumijevanje podataka. Upravljanje i korištenje podataka na ispravan način mijenja prirodu poslovanja i tvrtkama osigurava dobivanje maksimalne vrijednosti od svih dostupnih informacija.

S obzirom na to, tvrtke Poslovna inteligencija i Informatica održale su u zagrebačkom BIRD Incubatoru konferenciju o ulozi upravljanja podacima u digitalnoj transformaciji. Stručnjak Jerome Couzy iz Informatice u svojem je izlaganju objasnio da prvo podacima morate vjerovati jer su oni ključni za poslovnu vrijednost. Upravljanje podacima važno je zbog zdržavanja kontrole nad podacima, ali i da ih se učini dostupnijima, objasnio je Couzy.

image

Jerome Couzy

foto Josip Regovic/Pixsell
Data governance alati nisu preporučeni samo velikim tvrtkama, već i manjim poduzećima koja prikupljaju određene podatke i planiraju širiti svoje poslovanje. Ova strategija upravljanja podacima može znatno ubrzati njihov rast jer sve poslovne odluke imaju uporište u konkretnim informacijama. Mnoge tvrtke već imaju podatke, a sljedeće je važno uložiti u proces digitalne transformacije, odnosno prave alate kojima će dobiti vrijednost iz dostupnih podataka – zaključio je Couzy.

Međutim, razumijevanje vrijednosti podataka i načina upravljanja njima nije dovoljno. Kako je istaknuto na konferenciji, jedan od najvećih izazova tiče se angažiranja ljudi na svim razinama, kao i promjene percepcije organizacije. Svi trebaju shvatiti da se podaci više ne smatraju nuspojavom procesa, nego imovinom organizacije koja se cijeni i zahtijeva isti nadzor kao i druga imovina organizacije. Ključan je izazov digitalne transformacije da te podatke koristi što više ljudi unutar tvrtke. Da se to postigne, prvi preduvjet jest da korisnici, ondosno zaposlenici, te podatke razumiju.

Četiri stupa

Da je data governance u većini tvrtki u Hrvatskoj još u začetku istaknula je suosnivačica i članica Uprave Poslovne inteligencije Lidija Karaga. Ako regulator ne prisili organizaciju, one same sporije kreću s upravljanjem podataka te cijeli proces traje duže, rekla je Karaga.

Mario Pehar, glavni službenik za podatke u UniCredit Bank d.d. Mostar u Bosni i Hercegovini, zaključio je da odluke o uvođenju data governancea u tvrtke treba doći s biznis strane poslovanja, a ne s regulatorne strane.

– Ljudi trebaju biti business-driven, a ne regulatory-driven da uvedu data governance u svoje tvrtke – rekao je Pehar.

Dodao je da uspješnu implementaciju upravljanja podataka čine četiri stupa. Uz podatke to su i dobri alati, ali i procesi te, naravno, ljudi.

S druge strane, upravljanje podacima nije jeftino niti besplatano i za to se trebaju osigurati ljudski i tehnološki resursi, istaknuo je Nebojša Mitrić, direktor informatike u Maistri.

– Tvrtke imaju ogromne količine podataka i strah ih je brisati ih u slučaju da im nekad u budućnosti zatrebaju. Podaci se onda gomilaju i naizgled je teško krenuti s njihovim upravljanjem – rekao je Mitrić te objasnio da taj posao olakšavaju alati poput strojnog učenja i umjetne inteligencije.

Podaci su nova nafta

U hrvatskim je tvrtkama još uvijek mnogo prostora za napredak u upravljanju podacima i na uređivanju tih procesa. Pri tomu tvrtka Poslovna inteligencija igra važnu ulogu u pomaganju tvrtkama da u svoje poslovanje uspješno uvedu data governance te postanu istinski upravljane podacima (data-driven).

Karagin zaključak je da su podaci, dakle, 'nova nafta', a sugovornici su se složili da su uz podatke potrebni odgovarajući alati, procesi i ljudski kapital. Pehar čvrsto vjeruje da digitalna transformacija ne postoji bez podataka te da je upravljanje podacima preduvjet za nju, dok je Mitrić dodao da s implementacijom upravljanja podacima treba krenuti na vrijeme jer taj proces zna trajati. Uz to, data governance osigurava i čuva podatke te neželjenim stranama čini puno težim dolazak do njih što je posebno važno u vrijeme cyber nesigurnosti i hakerskih napada.

Podatke nije dovoljno samo imati, već ih treba i razumjeti. Uz četiri stupa upravljanja podacima – podaci, ljudi, procesi i alati – postoji i peti stup, a to je pouzdan i stručan partner tijekom implementacije i podrška nakon implementacije upravljanja podacima.

image

Lidija Karaga

foto Josip Regovic/Pixsell
U suvremenom svijetu, poslovni procesi sve su brži i tvrtke svakodnevno dobivaju velike količine podataka. Kada se tim podacima ne upravlja na optimalan način, odnosno kada se ne odabere prava strategija za pohranu i korištenje tih informacija, tvrtke puno teže napreduju zbog dužih radnih procesa, veće tražene količine podataka i većeg potrebnog prostora za pohranu dodatnih podataka. Data governance, kao strategija upravljanja već dostupnim podacima, ne samo da od sirovih podataka stvara korisne, vrijedne informacije koje optimiziraju poslovanje tvrtke, već stvara kontekst u kojem je svakom dioniku poslovnog procesa jasno u kojem trenutku i na koji način može koristiti određene informacije za željeni rezultat – zaključila je Karaga.

22. studeni 2024 00:49