Mjesecima je Lider dogovarao intervju sa Željkom Mandarićem, vlasnikom i predsjednikom Uprave Manšpeda, logističke kompanije iz Kukuljanova. Odmah je pristao premda nije sklon medijskim istupima, ne voli se pretjerano eksponirati, čak ni kad ima nešto za reći. A mogao bi puno pričati o biznisu, tim više što je više od tristo Manšpedovih teretnih vozila svakodnevno na cestama ne samo Hrvatske nego i drugih dijelova Europe. Kamo god se u Hrvatskoj zaputili, veliki su izgledi da ćete se mioići s njihovim šleperima.
Zato Manšped ljudi mahom i doživljavaju kao prijevozničku kompaniju, no tvrtka je iz prijevozničkog biznisa prerasla u respektabilnu logističku tvrtku u ovom dijelu Europe koja je prisutna u čak 180 svjetskih luka, koja ima vlastite kontejnerske terminale u Rijeci i Zagrebu, a uskoro i u Slavonskom Brodu, vlastitu logističku mrežu skladišta te mnogo dostavnih vozila. U intervju za Lider je ekskluzivno otkrio da Manšped planira otvoriti vlastite kontejnerske terminale i u Kopru i u Beogradu.
Iza uspjeha te tvrtke krije se samozatajni Mandarić kojeg je Croma 2018. proglasila menadžerom godine u kategoriji velikih poduzeća. Nije Manšped jedino njegovo poduzeće – vlasnik je čak četrnaest poduzeća koja ostvaruju zajedničke prihode koji premašuju milijardu kuna.
– Kad kažete četrnaest tvrtki, to zvuči prilično megalomanski. Naime, naših pet ključnih tvrtki stvara 98,4 posto ukupnih prihoda, a preostale se temelje projektima koji imaju neku zadaću za buduća vremena. Njihov rast i razvoj možda djeluje prilično apstraktno nekom tko nije u tim sektorima, ali postoji čvrsta poveznica zašto smo se iz jedne djelatnosti širili u druge. Ključna sinergija izrodila se kad smo od transportne kompanije prerasli u logističku. Logistikom smo se doticali svih sektora i već su nam se zbog toga otvarale mogućnosti za daljnja ulaganja i sinergiju povezanih djelatnosti. Logistika vas pozicionira u središte gospodarstva, bilo to na razini države, regije ili kontinenta, što opet ovisi o vašoj veličini i širini slike koju gledate. Zbog toga smo uočili neke rizike s kojima će se gospodarstvo suočavati u vremenima koja dolaze i upravo u tome vidjeli priliku za ulaganje u energetiku, ali i proširenje nove specijalizacije Manšpeda kao logističara u energetskom sektoru.
Manšped se s više od dvjesto pedeset zaposlenih ubraja u velike tvrtke, njegovi prihodi rastu, konstatno raste i dobit. Možete li nam opisati poslovni put, jesu li presudni blizina Luke Rijeka i vlastiti terminal ili nešto drugo?
– U začecima rada cestovni prijevoz bio nam je primarna i jedina djelatnost, no htjeli smo tržištu ponuditi uslugu kompletnog logističara. Strani su kupci prije ulaska u EU tražili da im prijevoznik pruža i uslugu carinjenja. Da bismo sa stopostotnom sigurnošću stali iza usluge koju nudimo, otvorili smo vlastiti otpremnički ured i kombinacijom usluge cestovnog prijevoza i carinskog posredovanja servisirali kupce iz Hrvatske, ali i srednjoeuropske regije. Korak po korak, kako smo počeli surađivati s kupcima iz daljnjih odredišta kao što su Bliski istok i Južna Amerika, širili smo se na druge logističke usluge pa danas imamo vlastitu pomorsku agencijsku mrežu u 180 svjetskih luka, vlastite kontejnerske terminale u Rijeci i Zagrebu, a uskoro i u Slavonskom Brodu, gdje smo koncesionari Luke Slavonski Brod, te svoju logističku mrežu skladišta i dostavnih vozila na razini cijele Hrvatske. Mogu najaviti da planiramo otvoriti i kontejnerski terminal u Kopru i Beogradu sa svim logističkim kapacitetima koje imaju i naši terminali u Hrvatskoj. Blizina riječke luke sigurno je imala ulogu u našem razvoju, ali više u smislu motivatora koji nas je potaknuo da se postavimo u poziciju svojih kupaca. Uzmimo za primjer izvoznika koji posluje u neposrednoj blizini riječke luke, a njegov je konkurent na bilo kojoj točki ovog planeta, zbog čega svoje komparativne prednosti ne može promatrati kroz geografski položaj, nego infrastrukturu i mogućnosti okružja u kojem radi. Upravo smo u tome vidjeli priliku da dodatno uložimo u skladišne i terminalske kapacitete kako bi naši partneri imali logističku potporu kakvu uživaju i njihovi konkurenti u infrastrukturno razvijenijim zemljama. Počeli smo s terminalom Manšped Kukuljanovo na kojem smo u neposrednoj blizini luke napravili logistički 'hub' s mogućnostima skladištenja, pakiranja, komisioniranja robe, etiketiranja i deklariranja, carinskog postupanja – i sve to na lokaciji koja je povezana cestovno i željeznički te u neposrednoj blizini Luke Rijeka.
Cijeli intervju možete pročitati u tiskanom i digitalnom izdanju Lidera