U poduzetništvo su Ivo Gašić i Zoran Pejić krenuli 2006. samo s iskustvom i entuzijazmom, a kad su ih prijatelji pitali kako namjeravaju opstati uz toliku konkurenciju koja je već dugo na tržištu, rekli su da će biti najbolji u svome poslu. Kao vlasnici tvrtke Gastroprojekt iz Dugog Sela na početku su se snalazili podizanjem privatnih kredita ili pozajmicama od članova uže obitelji, no s obzirom na to da su bili prilično štedljivi i mnogo ulagali u posao, na kraju je ispalo kako su očekivali.
Gastroprojekt, koji je dvije godine prije osnivanja tvrtke poslovao kao Gašićev obrt, uspješno izrađuje projekte za profesionalne kuhinje i profesionalne praonice rublja te opremu ugostiteljske objekte te drži vlastiti servis po cijeloj Hrvatskoj. Surađuje i s vrhunskim svjetskim proizvođačima kao što su Miele, MKN, Meiko, Mareno, Colged ili Robot Coupe čijim sustavima oprema ugostiteljske prostore i praonice rublja te se u budućnosti namjerava širiti i na susjedne zemlje.
Hrabrost nije dovoljna
Tri godine zaredom Gastroprojekt je osvojio Bisnodeovo priznanje za poslovnu izvrsnost, a ove godine primio je certifikat zlatne poslovne izvrsnosti, što ga svrstava među 1,53 posto poduzeća u Hrvatskoj prema financijskoj kvaliteti poslovanja. Za Pejića je ulazak u poduzetništvo bio velik izazov, no uvjeren u svoje znanje i sposobnosti, nije previše dvojio.
– Pokrenuli smo posao doslovno bez novca, ali na kraju se isplatilo. Uz projektiranje i opremanje ugostiteljskih objekata i praonica rublja nudimo savjetovanje onima koji žele otvoriti restoran i izrađujemo ekonomske analize isplativosti otvaranja praonica rublja. Često ljudi nisu svjesni u što ulaze pa im pomažemo da stvore sliku o tome koji ih sve troškovi očekuju i na što sve treba posebno svratiti pozornost. To je izvrsna prilika da pokažete da razumijete posao kojim se bavite i ostvarite dobre preduvjete za ugovaranje posla. Osim sa stranim tvrtkama, surađujemo i s domaćima od kojih kupujemo neutralnu opremu od inoksa za kuhinje, omekšivače za vodu ili sitni i potrošni materijal. Većim dijelom uvozimo robu iz inozemstva jer u Hrvatskoj nema tako kvalitetnih proizvođača profesionalne kuhinjske opreme, a ovdje nema ni proizvođača profesionalne opreme za praonice. S većinom svojih partnera surađujemo godinama, što je najbolji pokazatelj koliko je suradnja kvalitetna – rekao je Pejić.
Upoznaj konkurenta
Da bi poslovali ukorak sa svjetskim trendovima, zaposlenike stalno šalju na edukacije k svojim dobavljačima i sve ostale edukacije za koje smatraju da im mogu pomoći u poslu. Pejić Gastroprojektov uspjeh najviše pripisuje upravo stalnom učenju o svojim proizvodima, ali još više o konkurentskima.
– Za nas su najvažniji bili počeci koji su znatno utjecali na tvrtkin razvoj. Vrlo rano dobili smo zastupstvo za Mieleovu profesionalnu opremu i to nam je dalo zamah da s vrhunskom opremom radimo s najvećim kupcima u Hrvatskoj. S njima smo od početka bilježili velike promete. Usporedno smo stvarali vrlo kvalitetan tim. Mnogo ulažemo u ljude u svakom smislu i smatramo da su oni najveće bogatstvo svakog poduzeća – iznosi Pejić.
Nastoje biti vrhunski profesionalci u svom poslu te se uvijek koliko god je to moguće pokušavaju prilagoditi strankama jer je svaka stranka posebna, drukčija. No Pejić naglašava da su ipak odredili okvire unutar kojih sve mora biti kako bi uopće imalo smisla.
– Naš je posao naslonjen na ugostiteljstvo, a ono je brza mašinerija. Jedni smo od rijetkih u državi koji imaju osiguran servis za svoje proizvode i radnim danom i subotom, nedjeljom te praznicima, po tome smo doista posebni. Iznimno smo zadovoljni poslovanjem 2019. jer smo ostvarili sjajne poslovne rezultate iako smo mnogo investirali. Kao i svima, poslovanje u 2020. krajnje je izazovno. Poslovanje i ulaganja znatno su smanjeni, velik je izazov osigurati likvidnost i na vrijeme rješavati svoje obveze prema dobavljačima koji su također pooštrili svoje uvjete ove godine. Međutim, ušli smo stabilni u ovu krizu i uspješno se borimo pa smo godinu završili zadovoljavajućim rezultatima. Vrlo brzo preorijentirali smo se na rad s tvrtkama koje nisu vezane isključivo uz turizam i ugostiteljstvo, tako smo smanjili štetu. U krizu smo ušli kao dovoljno stabilno poduzeće i relativno smo dobro podnijeli nove okolnosti – procjenjuje Pejić.
Kriza je i prilika
U vrijeme smanjenog opsega posla otvorili su s poslovnim partnerima izložbene salone u Splitu i Požegi, a onaj u Zagrebu obnovili su i ugradili specijalne uređaje na kojima održavaju prezentacije, poput MKN-ovemultifunkcionalne nagibne pečenjare FlexyChef u kojoj se gulaš ili varivo skuha za oko 25 minuta. Nakon pečenja pere se automatski te je za dvije minute spremna za daljnji rad. Preuredili su i uredske prostorije, napravili novu radionicu za servisne tehničare s četiri radna mjesta, pokrenuli svoje stranice na Facebooku i Instagramu i napravili novu mrežnu stranicu.
Korona je svakako utjecala na poslovanje, ali Pejić misli da su se poprilično dobro organizirali. Uskoro će potpisati veliki ugovor s njemačkim Mieleom, s kojim će imati mnogo veći tržišni udio u Hrvatskoj pa bi mogli povećati obujam poslovanja. Bez obzira na COVID-19 Pejić najvećom zaprekom doživljava birokraciju zbog sporosti i malo sluha za privatno poduzetništvo. Posebno ističe namete koji se provode retroaktivno, nekoliko godina unatrag.
– Kad mislite da ste nešto zaradili, nešto vas lupi po glavi. U ozbiljnim zemljama poduzetnik prije ulaska u neki posao mora znati pet godina unaprijed s kojim troškovima u poslovanju mora računati da bi napravio ozbiljnu ekonomsku analizu o isplativosti ulaska u projekt. U uvjetima u kojima svakodnevno donose zakoni koji vam povećavaju troškove poslovanja nije lako raditi i često se čovjek pita imaju li neke stvari smisla. Kad bi državni aparat malo drukčije razmišljao, Gastroprojekt danas bi imao dvostruko više zaposlenih i država bi ubirala jednak novac, ali na mnogo pametniji način. Veliki je problem u poslovanju i naplata potraživanja – misli Pejić i naglašava da itekako vode računa o potrebama svojih dvanaest radnika te, ako se uspoređuju s konkurencijom, Gastroprojekt daje iznadprosječne plaće.
Sada ih nije spuštao, a nije bilo ni otkaza, nego, naprotiv, zapošljavanja. Zaposlenicima isplaćuje sve zakonske neoporezive primitke, topli obrok, prijevoz i godišnje nagrade.