Kompanije
StoryEditor

Đuro Đaković: Lanjski se kredit topi, a strateški investitor i dalje čeka odluku

27. Ožujak 2021.
Prošlu je godinu slavonskobrodska grupacija preživjela zahvaljujući Vladinu jamstvu za kredit od tristo milijuna kuna kojim je osigurana likvidnost, a proizvodnja stabilizirana, no s velikim gubitkom. Za opstanak je nužno provesti restrukturiranje s dokapitalizacijom, i to što žurnije, prije nego što tvrtka ponovno postane nelikvidna. No sve teče sporo i bez izgleda da će se uskoro realizirati

U ovu je godinu slavonskobrodska grupacija Đuro Đaković ušla s nešto više od 316 milijuna kuna ugovorenih poslova. Većim dijelom, 250 milijuna kuna, ugovori se odnose na tvrtku ĐĐ Specijalna vozila, odnosno gradnju specijalnih teretnih vagona za tri europska naručitelja.

U opsežnom izvještaju Uprave (koju već više od godinu dana čini samo jedan član – Hrvoje Kekez) o poslovanju grupacije u prošloj godini navodi se da je 'tržišna situacija dobra u segmentu Transporta te postoje potpisani ugovori koji omogućavaju popunjenost kapaciteta. Aktualan je i velik broj ponuda kupcima te očekujemo nastavak ugovaranja proizvodnje i optimalnu popunjenost kapaciteta tijekom cijele 2021. godine'.

Više posla – veći gubitak

Nevolja je, međutim, što su svi ti ugovori za vagone potpisani još prije globalne pandemije, koja je u međuvremenu prouzročila goleme poremećaje u lancu nabave, napose kada je u pitanju čelik, čije bi cijene na svjetskom tržištu, a prema predviđanjima analitičara, upravo u ovoj godini mogle dosegnuti četverogodišnji vrhunac. Drugim riječima, što više vagona ĐĐ Specijalna vozila u ovoj godini isporuče prema ugovorenim uvjetima iz prethodnih godina, gubitak u poslovanju bit će veći.

A gubitak te tvrtke, daleko najveće u grupaciji Đuro Đaković, ni dosadašnjih godina nije bio mali. Lani su ĐĐ Specijalna vozila na ostvarenih 312 milijuna kuna prihoda imala gubitak od gotovo 43 milijuna kuna, što je još i super u odnosu na 2019. godinu kada im je prihod iznosio 207 milijuna kuna, a gubitak čak 109 milijuna.

Iz izvora bliskih slavonskobrodskoj kompaniji čuli smo da naručitelji vagona imaju nekoliko prigovora zbog nepoštovanja preuzetih ugovornih obveza i što se tiče roka isporuke i što se tiče kvalitete vagona. Navodno prijete višemilijunskim (u eurima) penalima, pa čak postoji i opasnost raskida ugovora i narudžbi s kupcem iz Njemačke. Na naše pitanje hoće li u ovoj godini uspjeti ispuniti ranije ugovorene obveze prema kupcima vagona, odgovor iz Đakovića nismo dobili.

Grupacija 'u banani'

No, barem djelomični odgovor može se pronaći u već spomenutom izvještaju o poslovanju, kao i u drugim ranijim obavijestima iz Đakovića. Tako na jednom mjestu u izvještaju nailazimo na podatak da je za potencijalne nedostatke na vagonima rezervirano deset milijuna kuna pa se čini da bi informacija o prigovorima na kvalitetu mogla biti točna. U travnju pak prošle godine sama je Uprava Đakovića izvijestila da je niz projekata na domaćem i inozemnim tržištima dogovornih s naručiteljima stavljen 'na čekanje' zbog nemogućnosti isporuke uslijed lockdowna. A još ranije, u izvještaju o poslovanju u prva tri kvartala 2019. godine, bivša je Đakovićeva uprava gubitak u poslovanju objasnila na sljedeći način:

'Generator gubitaka u trećem kvartalu je bilo društvo ĐĐ Specijalna vozila, koje najveći dio svojih prihoda ostvaruje u tržišnom segmentu Transporta. Iz prezentiranih podataka jasno je vidljivo da su se postojeći problemi u proizvodnji teretnih vagona dodatno produbili, a s potpunim prestankom financiranja proizvodnje od strane komercijalnih banaka, Društvo je dovedeno u vrlo tešku situaciju. Neredovito plaćanje dobavljačima imalo je za posljedicu kašnjenja i zastoje u isporukama materijala i glavnih komponenti vagona, a sve ovo je uzrokovalo neisporučivanje planiranih mjesečnih količina vagona. Društvo u ovome trenutku ima više od 300 milijuna kuna ugovorenih isporuka teretnih vagona tako da rješenje problema financiranja proizvodnje predstavlja pitanje opstanka cjelokupne grupacije.’

Ukratko, cjelokupna je grupacija Đuro Đaković, koju uz ĐĐ Specijalna vozila čine još i ĐĐ Energetika i infrastruktura, ĐĐ Industrijska rješenja, ĐĐ Strojna obrada te sama ĐĐ Grupa, u velikoj ‘banani’. Prošlu je godinu završila s gubitkom od 61 milijun kuna, što je, u odnosu na godinu ranije, kada je gubitak grupacije iznosio 175 milijuna kuna, zapravo odličan rezultat. No taj ‘odličan’ rezultat počiva na 300 milijuna kuna kredita, potpore za sanaciju, koju je, uz blagoslov Europske komisije, lani u svibnju Đakoviću odobrila Vlada RH. Tom je potporom Đaković osigurao likvidnost grupacije te stabilizaciju proizvodnog procesa u drugom polugodištu. Jasno je da tih 300 milijuna kuna potpore ne može trajati zauvijek ako se ništa dramatično ne promijeni. I to vrlo, vrlo brzo.

Vrijeme curi

Dvije su stvari ključne – restrukturiranje i dokapitalizacija. Iz nekog razloga (nije isključeno da su se u Đakoviću uljuljkali u blaženo stanje održavanja na životu uz pomoć potpore) s time se oteže, iako već i zainteresirani strateški partner, češka kompanija DD Aqusition, počinje pokazivati znakove nervoze. Vrijeme curi, a ništa se ne događa. Hrvoje Kekez nije odgovorio na naš upit koji je planirani vremenski okvir za završetak pregovora s Česima glede njihova sudjelovanja u restrukturiranju i u dokapitalizaciji Đakovića te postoje li u vezi s time sporna pitanja.

U Đakovićevoj obavijesti, poslanoj Zagrebačkoj burzi 12. ožujka, da je DD Acquisition dostavio dodatak svojoj ponudi za sudjelovanje u restrukturiranju Đakovića dokapitalizacijom (predanoj još 1. prosinca prošle godine) taj je vremenski okvir definiran kao ‘u idućem razdoblju’.

Dakle: ‘U idućem razdoblju Đaković će napraviti detaljnu analizu zaprimljene ponude nakon čega će potaknuti komunikaciju s tijelima nadležnim za daljnju provedbu pregovora i odlučivanja o sadržaju pristigle ponude.’

Nadalje se naglašava da je, između ostalog, 'utvrđena obveza Uprave, Nadzornog odbora i Glave skupštine Društva donijeti sve odluke koje omogućuju ulazak mogućeg strateškog partnera u vlasničku strukturu Društva sukladno Programu restrukturiranja. Proces restrukturiranja Društva odvija se sukladno Smjernicama Europske komisije o državnim potporama za sanaciju i restrukturiranje nefinancijskih poduzetnika u teškoćama, a bilo kakva odluka o restrukturiranju Društva dokapitalizacijom spada isključivo u domenu Glavne skupštine, odnosno dioničara Društva'.

Iz ovoga proizlazi da će 'iduće razdoblje' vjerojatno potrajati dulje nego što bi to češki investitori, koji bi željeli što prije osposobiti Đakovića za profitabilno sudjelovanje na trenutačno više nego zanimljivom europskom tržištu vagona, mogli i htjeli čekati.

Vlasnički udjel ne pomaže

DD Acquistion u vlasništvu je čeških poduzetnika Jaroslava Strnada i Renea Matere. Strnad je vlasnik CE Power Industriesa, holdinške kompanije fokusirane na jedinstveno povezane poslovne i industrijske djelatnosti s visokom dodanom vrijednosti u području energije, teškog inženjeringa, recikliranja sirovina i željezničkog transporta. Matera je pak vlasnik Promet Groupa, također jedne od vodećih čeških holdinških kompanija, kojem su u fokusu metalurgija i strojogradnja.

U trenutku kada je DD Acquistion početkom prosinca prošle godine dostavio svoju ponudu Đakoviću za sudjelovanje u restrukturiranju dokapitalizacijom ta je tvrtka već bila najveći pojedinačni vlasnik Đakovića. Naime, dva tjedna ranije Strnad i Matera kupili su Đakovićeve dionice od Nenada i Rujane Bakić i tako stekli 18,88 posto udjela u slavonskobrodskoj kompaniji. No čini se da im ta činjenica trenutačno ne pomaže baš osobito u ubrzavanju procesa restrukturiranja dokapitalizacijom koji bi završio njihovim potpunim preuzimanjem, a ujedno i novim početkom Đure Đakovića. 

22. studeni 2024 06:22