Kompanije
StoryEditor

Predsjednik uprave RASCO-a otkrio tajnu uspješnog poslovanja čak i u koronakrizi

14. Rujan 2020.
RASCO - LYNX

U okolnostima koronakrize, kada je poslovanje tvrtkama svuda u svijetu itekako otežano, RASCO iz Kalinovca radi gotovo bez prekida. Jedan od vodećih proizvođača profesionalne opreme za održavanje prometne infrastrukture u Europi, unatoč tome što 80 posto prihoda ostvaruje od izvoza, dosad nije imao većih otkazivanja narudžbi.

Ivan Franičević, predsjednik uprave RASCO-a, navodi da su izvozili čak i u onih nekoliko dana u ožujku kada je stao cijeli svijet i to u Francusku, Sloveniju, Srbiju, Bosnu i Hercegovinu, Norvešku, Njemačku, Češku, Finsku i Belgiju. Franičeviću kaže i da se ova godina, bez obzira na izazovnost okružja, razvija sukladno njihovim planovima prije početka krize. Za sada mu je o konkretnim poslovnim brojkama za cijelu godinu nezahvalno govoriti, no svakako su zadovoljni trenutnim rezultatima i vjeruju da će godina ispuniti očekivanja.

Prilagođeni kriznim situacijama

Iako proizvode vrlo specifične tipove strojeva potrebne i u kriznim vremenima, jer se prometnice moraju čistiti i trava kositi bez obzira širili li se COVID-19 ili ne, za Franičevića je cijela situacija, naravno, vrlo neizvjesna. Teško mu je stoga procjenjivati kako će se to u budućnosti odraziti na njihovo poslovanje.

image
Ivan Franičević, predsjednik uprave RASCO-a
foto

- Najvažnije je da smo se naučili nositi s kriznim situacijama i dokazali svoju prilagodljivost budući da je tvrtka osnovana početkom Domovinskog rata i uspjela je u tim najtežim godinama nadvladati sve izazove. Na razini RASCO grupe razvoj epidemije koronavirusa pomno pratimo od samih početaka. Svoje poslovanje dnevno prilagođavamo novonastalom stanju imajući na umu sigurnost naših zaposlenika, kupaca i poslovnih partnera. Socijalni kontakt u prostorima tvrtke sveli smo na najnužnije, a postoji i mogućnost da zaposlenici koji poslovne zadatke mogu obavljati od kuće rade iz sigurnosti svog doma – rekao je Franičević.

U svom portfelju RASCO danas ima više od 70 proizvoda koji održavaju prometnice tijekom cijele godine u preko 40 zemalja na pet kontinenata. Više od 400 djelatnika zapošljavaju u pogonu u Kalinovcu i tvornici Senta u Srbiji.

Proizvodni program sastoji se od strojeva, nadogradnji i sofisticiranih softverskih rješenja za zimsko i ljetno održavanje svih vrsta prometne infrastrukture - od autocesta, preko brzih cesta i urbanih sredina pa sve do šumskih putova i vodotokova, nabraja Franičević. Kupci na jednom mjestu i od jednog dobavljača dobivaju kompletno rješenje za sva vozila koja se koriste u održavanju, dodao je, neovisno radi li se o kamionima, višenamjenskim vozilima ili traktorima.

Postavljanje trendova

Od osnivanja prije 30 godina RASCO prati sve što se događa na tržištu i prisutni su na svim važnijim događanjima industrije poput njemačkog IFAT-a u Muenchenu, vodećeg svjetskog stručnog sajma za komunalnu opremu. RASCO ne bježi ni od postavljanja trendova izrađujući inovativne proizvode poput cestovne čistilice Lynx koja je zbog svoje učinkovitosti, udobnosti i jedinstvenih tehničkih rješenja trenutno najnaprednija kompaktna čistilica na tržištu.

image
RASCO tegljač
foto

- Prošle godine smo za Lynx nagrađeni Zlatnom kunom za inovaciju. Uz Lynx, jedan od naših najtraženijih proizvoda je Muvo, malo univerzalno vozilo, tj. univerzalni nosač priključnih strojeva koji može primiti nekoliko desetaka vrsta alata. Baš smo nedavno proizveli tristoto vozilo Muvo koje najviše koriste općine, gradovi i komunalna poduzeća, ali i specijalizirane tvrtke koje traže pouzdano višenamjensko rješenje. Imamo i posipače, snježne plugove te kranske kosilice u potpunosti prilagodljive potrebama korisnika. Zbog kompleksnosti naših proizvoda i organizacijske strukture distribucijske mreže, surađujemo s brojnim hrvatskim i stranim kompanijama. Kada kupujemo sirovine, dijelove ili usluge, angažiramo domaće tvrtke kao dobavljače gdje god je to moguće – ističe Franičević.

U 2000. godini krenuli su s otvaranjem trgovačkih predstavništava u Sloveniji, Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori, BiH i ostalima. Nakon toga su, prisjeća se Franičević, odlučili otvoriti vlastite tvrtke uslijed čega je regija počela rasti, dok na tržištima poput Njemačke, Rusije, Nizozemske i Kanade posluju preko svojih predstavnika (s nekima od njih surađuju gotovo 15 godina).

Razvijanje vlastitih proizvoda

Navodi da su osnivači tvrtke, njegov otac Frane i Darko Paviša, sve započeli 1990. godine nakon odlaska iz koprivničkog Bilokalnika u kojem su obojica radila. Preuredili su potom Pavišinu garažu i prijavili obrt za servisiranje poljoprivrednih strojeva te su ubrzo počeli dobivati zahtjeve za servisiranje i izradu rezervnih dijelova i za druge strojeve, pogotovo one za održavanje prometnica. Shvativši da izrada samo rezervnih dijelova za strojeve drugih proizvođača ima vrlo ograničen potencijal, Franičević kaže da su se odlučili okrenuti razvoju svojih vlastitih proizvoda za održavanja prometnica, pa su 1994. godine proizveli prvi takav stroj - kamionski vučni posipač. Od sljedeće godine već imaju desetak zaposlenih.

image
RASCO - LYNX
foto

- Jedna od najznačajnijih poslovnih odluka pala je još na samom početku kada su osnivači uvidjeli da bez vlastitog proizvoda nema razvoja. Istražili su tržište i shvatili da u Hrvatskoj i šire nema tvrtke koja se bavi održavanjem prometnica. Posipač soli i ralica za kamion bili su prvi proizvodi s kojima je pokrenuta proizvodnja. Shvatili su i da uz proizvodnju moramo imati službu razvoja pa je zaposlena i treća osoba - inženjer strojarstva, ujedno i iskusan konstruktor. Danas RASCO-va služba razvoja broji tridesetak iskusnih stručnjaka. Među prijelomnim godinama bila je 2000. kada smo počeli odlaziti na sajmove u inozemstvo. To su bila vrlo izazovna vremena jer RASCO nije bio poznat brend pa nije bilo lako uvjeriti javnost da mi proizvodimo strojeve koji su jednako kvalitetni kao konkurentski. No, vrlo brzo se vidjelo da su kupci zadovoljni najviše zbog učinkovitosti, sigurnosti i jednostavnosti te niskih troškova vlasništva. Pružamo i vrhunsku postprodajnu podršku te petnaestogodišnju garanciju na dostupnost rezervnih dijelova – tvrdi Franičević.

Rekordna 2019. godina

Prošla je godina bila najuspješnija godina kompanije jer su oborili vlastite rekorde u narudžbama i proizvodnji novih strojeva, zaposlili preko 60 novih kolega i lansirali Lynx. Na razini RASCO grupe ostvarili su konsolidirani prihod od prodaje od 170,8 milijuna kuna što je povećanje od 13 posto u odnosu na prethodnu godinu. Rast prihoda Franičević pripisuje jačanju prodaje opreme za zimsko održavanje prometnica na svim tržištima.

- U Finskoj držimo preko 30 posto tržišta zimske opreme, dok smo u Norvešku isporučili preko 100 različitih uređaja i nadogradnji. Na dobre rezultate utjecalo je i poslovanje u Ukrajini kojoj je lani isporučeno 60 kompleta kamionske opreme za zimsku službu. Provodimo i velike investicije u proizvodnju od ulaganja u obnovljive izvore energije, proširivanje proizvodnih pogona te renovaciju postojećih. Najesen planiramo završetak gradnje još dvije zgrade čime ćemo privesti kraju investicijski ciklus od preko 70 milijuna kuna. Ulažemo u kvalitetu u svim segmentima poslovanja - od proizvodnje do pružanja usluge. Uz sustav upravljanja kvalitetom za koji su odgovorni svi zaposlenici tvrtke, uveli smo i sustav upravljanja zaštitom okoliša koji je zasnovan na zahtjevima međunarodne norme ISO 14001:2015 – naglašava Franičević.

Za RASCO su važan izvor financiranja investicija natječaji iz Operativnog programa konkurentnost i kohezija (2014-2020) koji se financiraju sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj. U prošloj godini, istaknuo je Franičević, imali su 22,7milijuna kuna realiziranih investicija od čega je 7,5 milijuna kuna isplaćenih potpora iz fondova EU, što je među najvećim iznosima koji su tvrtke na sjeverozapadu Hrvatske povukle. Tijekom koronakrize koristili su i pomoć koju je osigurala Hrvatska.

U potrazi za nadarenima

Relativno nisku fluktuaciju radne snage Franičević povezuje s činjenicom da se njihova prosječna plaća približava hrvatskom prosjeku, dok je prosjek industrije ispod te razine. Uz primanja prilagođena znanjima, sposobnostima i rezultatima rada svakog zaposlenika, u RASCO-u postoji značajan broj povlastica od dodataka za prehranu, plaćenih putnih troškova, dodatnih slobodnih dana, dodataka za zaposlenike na bolovanjima, godišnjih i prigodnih nagrada ili nagrada za vjernost.

image
RASCO - LYNX
foto

- U Kalinovcu rade ljudi uglavnom iz tri županije koje okružuju RASCO: Koprivničko-križevačke, Bjelovarsko-bilogorske i Virovitičko-podravske. Zaposlenike u podravskom kraju motiviramo na ostanak u Hrvatskoj ulažući u njih još dok su u školama i na fakultetima, pa tako surađujemo sa školama u Bjelovaru, Virovitici, Koprivnici i Đurđevcu. Kontinuirano ulažemo i u njihovu daljnju edukaciju s obzirom da rade na razvoju visokotehnoloških proizvoda. Kako smo uvijek u potrazi za vrhunskim talentima, tražimo ih i na našim fakultetima, pogotovo strojarstva i elektrotehnike. U sklopu programa stipendiranja studenata, nedavno smo povećali iznose stipendija koje se sada penju i na preko 3000 kuna mjesečno, čime želimo osigurati kontinuirani priljev stručnjaka u naše redove – kazao je Franičević.

22. studeni 2024 13:02