Prema procjenama američke investicijske banke Goldman Sachs, cijene automobila nastavit će rasti i u 2022. godini. Procjena je to na temelju globalne nestašice čipova koja i dalje traje. Predviđaju da će u prvom i drugom tromjesečju njihove cijene doživjeti vrhunac, a na njih uvelike utječe novi soj koronavirusa Omikron, zbog kojega bi se tvornice čipova ponovno mogle zatvoriti, piše Business Insider.
Vrhunac u prvom i drugom tromjesečju
Inflacija je u posljednjih 12 mjeseci podigla cijene diljem svijeta, ali tržište automobila doživjelo je možda i najveća povećanja. Cijene rabljenih automobila i kamiona bile su među najvećim pokretačima inflacije u 2021., a troškovi su porasli za 31 posto u prošloj godini. Nova vozila su zabilježila manji porast od 11 posto, ali globalni nedostatak čipova doveo je do toga da se trgovci bore da obnove opskrbu. Kupci novih automobila ne mogu pronaći željene automobile za kupnju, a kupcima rabljenih automobila sve je teže priuštiti si ih.
Ako je za vjerovati ekonomistu Goldmana Sachsa Spenceru Hillu, olakšanje neće doći još barem nekoliko mjeseci. Cijene novih automobila 'ostaju neodrživo niske' u usporedbi s rabljenim vozilima, signalizirajući da će doći do još inflacije. Rabljeni automobili od prije dvije godine u prosjeku se prodaju za 10 posto više od automobila iz 2022., unatoč starijoj tehnologiji i većoj kilometraži, prema analizi vrijednosti Kelley Blue Book. Kao takve, cijene novih automobila morat će prestići rabljene vrijednosti prije nego što se tržište vrati na norme prije pandemije.
Cijene rabljenih automobila prve će se smanjivati, a vrhunac će im biti u prvom tromjesečju, prema Hillovoj reviziji prethodne prognoze rasta cijena u prosincu. Cijene novih automobila dostići će vrhunac u drugom tromjesečju, tri mjeseca kasnije od predviđenog.
Omikron kao dodatni rizik
Rast cijena duži je nego što se očekivalo te će zadržati inflaciju visokom i u 2022. Indeks cijena osobnih izdataka za potrošnju, mjera za inflaciju koju koriste Federalne rezerve, doseći će 3,4 posto u lipnju, u odnosu na prethodnu procjenu od 3,25 posto. Mjera će se spustiti na 2,5 posto u prosincu 2022., ali to je još uvijek iznad prethodne projekcije od 2,3 posto inflacije.
Smirenje tržišta automobila neće biti lako, smatraju u Goldmanu. Zastoji u lukama neznatno su se poboljšali tijekom prošlog mjeseca, što znači da bi strana opskrba automobilima na američko tržište mogla potrajati.
Dodatan rizik oporavku opskrbe stvara i nova varijanta koronavirusa – Omikron. Ako ova varijanta izazove zatvaranja istočnoazijskih tvornica čipova, oporavak proizvodnje automobila mogao bi biti dodatno odgođen. Čak i ako proizvodnja poluvodiča uspori upola manje nego tijekom Delta vala, udar na proizvodnju automobila povisio bi cijene novih automobila za čak 2,7 posto, predviđanja su Sachsa. Kupci rabljenih automobila pretrpjeli bi još veći udar, a vrijednosti bi porasle za još 7 do 8 posto, kaže Hill. No, dodaje i da ima i dobrih vijesti usred cijelog tog kaosa s cijenama automobila.
Dobra vijest
Ključni dobavljači poluvodiča potrošili su veliku količinu na izgradnju svojih proizvodnih kapaciteta u trećem tromjesečju, a razine ulaganja sada su iznad razina prije krize. Iako je obično potrebno između dvije i tri četvrtine da se kapitalna ulaganja prevedu na povećanu opskrbu čipovima, Goldman očekuje da će izgradnja kapaciteta potaknuti 'poboljšanu dostupnost mikročipova i rastuću proizvodnju automobila' u drugoj polovici 2022. godine.
Olakšanje za kupce automobila je na putu, samo što će stići tek kasnije u 2022. godini. Međutim, cijene moraju još puno padati da bi se približile pretpandemijskim razinama.