Tradicionalno, airdropovi su marketinška strategija koju kripto projekti koriste kako bi potaknuli korištenje njihove platforme. Koncept se pojavio 2017., a ove je godine stekao veliku popularnost.
Najjednostavnijim rječnikom objašnjeno airdropovi su zapravo način stjecanja kriptovaluta bez same kupnje.
Kripto airdrop je prijenos novostvorenih tokena kripto projekta u novčanike korisnika.
Postoji nekoliko situacija u kojima se projekt obično odlučuje za pokretanje airdropa, ali učinak je uvijek isti. Korisnik aplikacije/protokola prima određenu količinu tokena, najčešće za izvršavanje jednostavnog zadatka.
Kripto airdropovi mogu biti nagrade za prijavu na newsletter, praćenje stranica društvenih medija projekta ili drugi način da se skrene pozornost na brand i privuče više ljudi na platformu, ali najčešće se dodjeljuju za samo korištenje platforme.
Projekti najčešće pokreću upravljačke (governance) tokene. Osim novčane vrijednosti, upravljački tokeni vlasnicima daju pravo glasa i omogućuju im da utječu na značajne odluke vezane uz projekt.
Zašto kripto entuzijasti vole airdropove?
Gotovo svi kripto investitori, posebno onih s manjim ulaganjima, vide airdropove kao besplatan novac i način kako značajno mogu povećati svoje bogatstvo. A u većini slučajeva, cijena tokena s vremenom raste, pružajući ogromnu zaradu s gotovo nultim kapitalom.
Airdropovi naravno koriste projektu koji ga pokrene, zbog privlačenja pozornosti, ali primatelji besplatnih tokena svakako ostvaruju mnoge benefite. Win-win situacija.
4 primjera uspješnih airdropova:
Uniswap (UNI) airdrop
U 2020. godini, Uniswap, najpopularnija decentralizirana mjenjačnica (DEX), pokrenula je svo izvorni token, UNI, te svi novčanici koji su koristili platformu i izvršili barem jednu transakciju prije 1. rujna 2020. dobili su 400 tokena.
1inch airdrop
U prosincu 2020. godine 1inch DEX airdropao je 90 milijuna 1INCH tokena na više od 55.000 adresa. Da bi bili kvalificirani, korisnici su trebali trgovati s najmanje 20 dolara, te izvršiti četiri trgovanja prije dana airdropa.
ENS airdrop
Ethereum Name Service je distribuirani, otvoreni sustav imenovanja koji se temelji na Ethereum blockchainu. Posao ENS-a je mapirati imena čitljiva ljudima kao što je naprimjer „alice.eth“ u strojno čitljive identifikatore kao što su Ethereum adrese, druge adrese kriptovaluta, hashovi sadržaja i metapodaci.
Ethereum Name Service je airdropao 25 posto ukupne ponude vlasnicima .eth domena na dan 31. listopada 2021. godine, a korisnici koji ispunjavaju uvjete imaju rok do 4. svibnja 2022. da preuzmu tokene.
dYdX airdrop
Kripto derivatna mjenjačnica dYdX pokrenula je svoj izvorni token u jednoj od najvećih distribucija decentraliziranih financija (DeFi).
Najveći dio dYdX-a pripast će budućim trgovcima, a četvrtina od početnih milijardu tokena raspodijeljena je u sljedećih pet godina.
4 razloga zašto se kripto projekti odlučuju na airdrop
Stvaranje svijesti
Širenje svijesti primarni je razlog zašto kripto startupovi provode airdropove. U ranim danima crowdfundinga, ICO-evi su zauzeli središnje mjesto. Međutim, ubrzo su se pojavili problemi. Poplava startupa pojavila se tijekom zlatne groznice 2017., često sa vrlo slabim i djelomično plagiranim white paperom, uzrokovavši zasićenje i brojne prevare.
Također, zemlje poput Kine izravno su zabranile ICO-eve, a regulatori poput SEC-a počeli su ciljati ICO-eve koji se tiču američkih investitora. Uskoro su novi projekti trebali primamljiviju i pravniju metodu za stvaranje hypea.
Odgovor je bio jednostavan, dijeljenje besplatnih tokena. Popularnost airdropova navela je mnoge projekte da počnu agresivnu promociju. No, postaje sve jasnije prepoznati kada se radi o običnoj tzv. „pump and dump“ shemi.
Nagrađivanje korisnika
Tužna stvarnost je da mnogi investitori u kripto prostoru traže samo najveći povrat ulaganja (ROI) i ne mare za dugoročnu održivost projekta. Stoga skaču iz jednog projekta u drugi, prodajući svoje tokene i ostvarujući ogromnu zaradu na teret malih investitora bez pružanje bilo kakve stvarne vrijednosti protokolu.
Kako bi se suprotstavili tome, neki projekti provode airdropove za distribuciju tokena kako bi nagradili lojalne korisnike koji koriste njihove platforme.
Decentralizacija distribucije tokena
Ulagači dubokog džepa mogu iskoristiti svoje veliko bogatstvo i osigurati kupnju po povoljnim cijenama tijekom početnih krugova prikupljanja kapitala, omogućujući im da gomilaju znatnu količinu cirkulirajuće ponude. Problem je u tome što velike količine tokena u rukama nekolicine stvaraju centralizaciju, koja je trenutno jedan od glavnih nedostataka.
U takvim slučajevima projekti se mogu odlučiti za provođenje airdropa kako bi se uravnotežila distribucija tokena.
Privlačenje ulaganja
Kada projekt pokrene i provede airdrop, generirani buzz, ako uspije, pomaže povećati cijenu tokena jer primatelji imaju „skin in the game“ i u cilju im je promovirati projekt u najboljem svijetlu. Posebno u današnjoj internetskoj ekonomiji, gdje se svaki mjerni podatak o interakciji može mjeriti i koristiti za privlačenje investitora, kao što su trendovski pojmovi za Google pretraživanje, spominjanje brendova na društvenim medijima i broj sljedbenika u zajednici na Twitteru i Telegramu. Stoga bi airdrop, koji značajno i dokazano povećava angažman zajednice, mogao ozbiljno povećati ukupni kapital projekta.
Na kraju valja napomenuti kako su airdropovi direktno vezani uz sam pojam vlasništva, koje je središte Weba 3.0. Zamislite da ste kao rani korisnik nagrađeni dionicama Ubera zato što ste bili jedan od prvih koji su isprobali uslugu prijevoza ili u slučaju Airbnba zato što ste isprobali novi koncept smještaja.
Ideja se čini neostvarivom u tradicionalnom financijskom svijetu, ali u kripto prostoru itekako ima smisla, jer ne zanemaruje običnog korisnika i ne promatra ga kao objekta, već kao ključnu kariku u inkluzivnom sustavu.