Što i kako
StoryEditor

Kako uspješno kombinirati strateško predviđanje s umjetnom inteligencijom

03. Kolovoz 2023.

Svijet u kojem živimo postaje sve kompleksniji i nepredvidljiviji. U takvom okruženju, sposobnost anticipiranja budućih trendova i promjena postaje ključni faktor uspješnosti svake organizacije. Zbog toga, zadnjih deset godina strateško predviđanje – ili strategic foresight – postao je ključan za svaku uspješnu organizaciju koja želi djelovati na oblikovanje svoje budućnost.

Imajući to u vidu, 2014. godine smo nekoliko nas praktičara strateškog predviđanja osnovali Hrvatski institut za izučavanje budućnosti (HISB) kako bi promovirali važnost strateškog predviđanja u suvremenom poslovnom svijetu. Cilj udruge bio je istraživati razne budućnosti i razvoj alata koji će tvrtkama pomoći u boljoj pripremi za ono što dolazi. U svijetu poslovnog savjetovanja, stručnjaci su redovito koristili alate i metode strategic foresighta, uključujući praćenje signala i šumova, identifikaciju pokretača (drivers) i prognoziranje, odnosno forecasting. To su bile osnovne komponente svakog procesa strateškog planiranja, ali i digitalne transformacije.

Istovremeno, kroz obrazovne programe međunarodnih poslovnih škola, ovaj pristup smo podučavali budućim liderima. S vremenom, utjecajni konzultanti i poslovni stratezi postali su svjesni sve veće važnosti strateškog predviđanja. Iako su ga prije deset godina koristile samo najveće međunarodne korporacije i državne institucije, danas je postao neizostavan dio strateškog planiranja svih ambicioznih i uspješnih organizacija. Strateško predviđanje nije više samo privilegija najvećih igrača na tržištu. Mali, srednji i veliki igrači u industriji, ne samo u Hrvatskoj već i širom svijeta, danas koriste tehnike i alate kako bi stekli konkurentske prednosti i proaktivno oblikovali svoju budućnost.

Bez gledanja u kuglu

U svijetu gdje se promjene događaju brže nego ikad, promišljanje o budućnostima tj. futures thinking postaje ključna komponenta uspješnog poslovanja. Riječ je o načinu razmišljanja koji nas izaziva razmotriti različite moguće budućnosti i preispitati pretpostavke o tome kako će se stvari odvijati. Ono je osnova za strateško predviđanje, njegovu primjenu u modernom poslovanju.

Dok promišljanje o budućnostima istražuje širok spektar mogućnosti, strateško predviđanje koristi uvide kako bi informirao trenutne strategije i odluke. Upravo ova dva koncepta čine temelj naše sposobnosti da se prilagodimo, inoviramo i napredujemo. Strateško predviđanje nije gledanje u kristalnu kuglu, već sustavan pristup kombinaciji analize podataka, uvida u trendove i kreativnog razmišljanja. Primjerice, globalna logistička tvrtka može koristiti predviđanje kako bi predvidjela utjecaj klimatskih promjena na transportne rute i na vrijeme prilagodila operacije.

Novi horizont planiranja

Prije devet mjeseci ušli smo u eru široke primjene umjetne inteligencije (AI) koja vrlo brzo postaje ključna za konkurentnost organizacija. Generativna AI, sposobna stvarati sadržaj, omogućuje više razine produktivnosti u poslovanju (50 posto) nego li je to donijelo korištenje interneta (10 posto), primjena uredskih aplikacija (20 posto) ili pak uvođenje električne energije (35 posto). Uz pomoć generativne AI, sve veći broj organizacija optimizira aktivnosti digitalnog marketinga, korisničke službe i drugi niz poslovnih zadataka.

Potaknuti time, vodeći strateški konzultanti počeli su kombinirati strateško predviđanje s umjetnom inteligencijom kako bi organizacijama omogućili brže i bolje uvide u razne verzije budućnosti i pripreme za buduće promjene. Naime, spoj strateškog predviđanja i umjetne inteligencije otvara vrata prema novom horizontu planiranja. AI, s kapacitetom za analizu velikih količina podataka i prepoznavanje skrivenih uzoraka, može poboljšati točnost naših predviđanja i osigurati nam brže planiranje različitih scenarija budućnosti.

Predviđanje budućih trendova

Kako bismo bolje razumjeli snagu ove sinergije, razmotrimo kako AI koristi tehnike kao što su strojno učenje i duboko učenje za obradu velikih količina podataka, identificiranje obrazaca i generiranje uvida. Na primjer, AI može analizirati podatke s društvenih mreža, novinske članke, istraživačke radove i brojne druge izvore, stvarajući dublji, holistički uvid u buduće trendove.

Primjer upotrebe AI za poboljšanje strateškog planiranja može se vidjeti u bankarskom sektoru. AI se koristi za predviđanje budućih financijskih trendova na temelju povijesnih podataka, trenutnih tržišnih uvjeta i društveno-gospodarskih pokazatelja. Ova vrsta predviđanja omogućuje financijskim institucijama bolje planirati strategije, minimiziraju rizik i maksimiziraju prilike.

Još jedan primjer nalazimo u sektoru zdravstva, gdje AI omogućuje predviđanje budućih trendova bolesti, što može biti ključno u prevenciji i liječenju. S integracijom strateškog predviđanja, ove institucije mogu izgraditi dugoročne strategije, optimizirati resurse i poboljšati ishode za pacijente.

Veća konkurentska prednost

Strateško predviđanje i umjetna inteligencija nisu samo alati za predviđanje budućnosti – oni su ključni za oblikovanje strategije, upravljanje rizicima i otkrivanje novih prilika. Iako budućnosti nije jednostavno nastavak prošlih događanja, kroz učenje iz prošlih podataka, prepoznavanje trenutnih trendova i anticipiranje budućih mogućnosti, ovi alati omogućuju organizacijama bolje kreirati svoju budućnost.

Spoj umjetne inteligencije i strateškog predviđanja nudi snažne alate koji mogu transformirati strateško planiranje svake organizacije. S ovim novim pristupom, organizacije su opremljene proaktivno djelovati na promjene u njihovom okruženju. Kombinacija AI i strateškog predviđanja omogućuje dubinsko razumijevanje trendova i šumova, omogućavajući tvrtkama da brže i efikasnije odgovore na promjene. Snažni algoritmi AI-ja mogu analizirati ogromne količine podataka, identificirati uzorke i trendove koje ljudi možda propuste, i napraviti precizne prognoze o budućnosti. Osim toga, AI može pružiti personalizirane uvide, što omogućuje organizacijama bolju prilagodbu strategije svojoj ciljanoj publici i konkurenciji, čime se povećava njihova konkurentska prednost.

Edukacija i implementacija

Ipak, važno je imati na umu da tehnologija nije rješenje za sve. Integracija strateškog predviđanja i umjetne inteligencije zahtijeva sustavan pristup i strateško upravljanje. Organizacije moraju biti spremne uložiti vrijeme i resurse za pravilnu implementaciju ovih alata, kao i osigurati pravilnu edukaciju svih uključenih.

Ubrzani napredak AI i sve veća potreba za strateškim planiranjem čine spoj ovih dvaju koncepta ne samo logičnim, već i neophodnim za moderne organizacije. Kako bismo ostali konkurentni, moramo iskoristiti moć AI i strateškog predviđanja za prilagodbu promjenama, inoviranje i napredak. Opremljeni pravim alatima, ne samo da se možemo prilagoditi budućnosti već možemo biti oni koji je oblikuju prema našoj viziji najbolje budućnosti. Budućnost pripada onima koji je oblikuju – iskoristimo tehnologiju da to učinimo najbolje što možemo.

19. lipanj 2024 21:57