Pojavu umjetne inteligencije (AI) izvršni direktor Googlea Sundar Pichai opisao je revolucionarnijom od otkrića vatre ili elektriciteta. Ona, prema mišljenju PwC-a, ima potencijal pridonijeti svjetskoj industriji s 15 trilijuna dolara do 2030. godine. Međutim, pokazalo se da tvrtke koje je žele kapitalizirati imaju velikih problema s njezinim uključivanjem u poslovne procese jer im nedostaje resursa za njezinu upotrebu, a njihovim zaposlenicima nedostaje znanja i vještina.
Zbog toga se mnoge okreću konzultantima za umjetnu inteligenciju, stručnjacima koji posjeduju specijalizirano znanje i iskustvo potrebno u njezinoj primjeni za stvaranje inteligentnijih proizvoda i usluga, poboljšavanje internih procesa te bolje korištenje dostupnih podataka.
U nekoliko koraka
Danas je umjetna inteligencija ili najbolji način njezine upotrebe u poslovanju neizbježna tema biznisa u kojoj veliku ulogu imaju konzultanti. Kao vodeće tehnološke konzultantske kompanije za AI na svjetskoj razini profilirali su se Accenture Technology Consulting, Deloitte Technology, IBM… Gotovo sve veće svjetske tehnološke kompanije počele su se baviti i savjetovanjem klijenata, što je nadgradnja njihova uobičajenog posla. Uključivanje AI-ja u poslovanje imperativ je za tvrtke koje žele konkurirati i opstati na tržištu, neovisno o veličini.
– Bez obzira na veličinu organizacije, postoji sustavan proces uvođenja AI-ja u poslovanje koji je u praksi pokazao da daje najbolje rezultate. Prvi je korak u tom procesu jačanje kapaciteta djelatnika edukacijom o umjetnoj inteligenciji i njezinoj primjeni u kojoj će naučiti i služiti se s nekim od popularnih AI alata poput ChatGPT-ja, Google Barda ili Microsoft Copilota. Važno je istaknuti da već s tim novim sposobnostima tvrtkini zaposlenici mogu uštedjeti i trideset posto vremena u obavljanju poslovnih zadataka – kaže partner u Best Advisoryju Vedran Antoljak.
Prema njegovim riječima, drugi korak u uvođenju AI-ja u poslovanje, koji se može primjenjivati usporedno s prethodnim, izrada je strateške pretpostavke za integraciju umjetne inteligencije u poslovanje.
– To uključuje izradu strategije AI-ja i automatizacije temeljene na procjeni tvrtkinih stvarnih potreba i mogućnosti automatizacije i AI-ja u njihovu rješavanju. Takva procjena obvezno treba imati i postotak ušteda koji se očekuje nakon primjene automatizacije i umjetne inteligencije na odabranome poslovnom području – navodi Antoljak i dodaje da u cijelome tom procesu slijedi i izrada personaliziranih umjetnointeligentnih rješenja za pojedine poslovne izazove koji podrazumijevaju strojno učenje, detaljno testiranje te primjenu u praksi.
Kontinuirano učenje
Antoljak predlaže konkretne aktivnosti povezane s obrazovanjem zaposlenika o umjetnoj inteligenciji, npr. organizaciju internih treninga da bi se zaposlenici upoznali s njezinim osnovama, uključujući razumijevanje terminologije, prednosti i ograničenja tehnologije. Navodi i da treba potaknuti kontinuirano učenje te praćenje novih trendova na tom području da bi zaposlenici bili spremni na promjene i inovacije.
– Kad govorimo o automatizaciji i integraciji AI-ja, treba prepoznati ključne poslovne funkcije koje mogu imati koristi od automatizacije i primjene AI-ja poput marketinga, korisničke službe ili prodaje. Treba razmisliti o upotrebi AI chatbota za potporu korisnicima ili stvaranje leadova u prodaji kako bi se poboljšala efikasnost i smanjili troškovi. Slijedi integriranje AI alata u postojeće poslovne sustave da bi se osigurala glatka suradnja između ljudi i strojeva. U izradi personaliziranih AI rješenja prije svega je važno razgovarati s klijentima o njihovim specifičnim potrebama i izazovima te prepoznati područja u kojima bi se mogla primijeniti personalizirana AI rješenja.
Osim toga, treba razvijati aplikacije ili alate koji su strojno osposobljeni za obavljanje specifičnih zadataka ili analizu podataka kako bi se poboljšala produktivnost i odlučivanje. Redovito treba ažurirati i prilagoditi AI rješenja prema promjenama u poslovnom okružju i potrebama klijenata – savjetuje Antoljak, koji preporučuje i kontinuirano praćenje napretka AI tehnologija i identificiranje novih mogućnosti za primjenu u poslovanju.
Nezamjenjivi potencijal
Prema Antoljakovim riječima, treba također eksperimentirati s alatima umjetne inteligencije i razmisliti o širenju njezine upotrebe na nova područja kako bi se unaprijedila konkurentska prednost.
– Treba istražiti i mogućnosti suradnje s drugim organizacijama ili stručnjacima za AI zbog dijeljenja znanja i resursa – kaže Antoljak i pritom naglašava važnost ulaganja u sigurnost i etički razvoj AI rješenja da bi se osigurale transparentnost i zaštita podataka klijenata.
Ključno je za sve te aktivnosti razvoja, prema Antoljakovim riječima, pronaći načine na koje se AI alati mogu iskoristiti za poboljšanje poslovanja i stalno prilagođavanje u skladu s promjenama u okružju i potrebama klijenata.
Partner u Impuls savjetovanju Darko Liović tvrdi da je primjena AI alata u poslovanju neizbježna ako tvrtka, bez obzira na veličinu i područje poslovanja, želi zadržati tržišnu konkurentnost, zato je ignoriranje napretka tehnologije i AI-ja loša poslovna odluka.
– Razvoj AI alata dosegnuo je visok stupanj, ali oni i dalje ne mogu u cijelosti zamijeniti čovjeka. U ovom su trenutku sredstvo rada zaposlenika, a ne njegova zamjena. Koliko će dugo tako ostati, ovisi o nizu različitih parametara. Ključno je pitanje hoće li AI potpuno zamijeniti čovjeka i, bude li, kada će se to dogoditi. U pojedinim industrijama preuzimati sve veću ulogu, ali ima i onih u kojima će to ipak biti znatno teže. Kad se AI počeo široko upotrebljavati prije nešto više od godinu dana, pojavila se i bojazan kako će vrlo brzo u cijelosti zamijeniti čovjeka. Bez obzira na velik napredak AI alata, kvalitetan zaposlenik i dalje je nezamjenjiv potencijal – kaže Liović.
Prilagodba potrebama
Ni konzultanti se zasad ne trebaju brinuti hoće li ih zamijeniti digitalni savjetnici uobličeni u AI alate jer su, prema Antoljakovim riječima, takvi stručnjaci ključni za pružanje personaliziranih rješenja i strategija prilagođenih specifičnim potrebama klijenata. U budućnosti će se njihova uloga prilagoditi razvoju tehnologije, a AI alat, tzv. digitalni konzultant, bit će im samo kopilot. Slično misli Liović, što potkrepljuje tvrdnjom da je konzultantski posao specifičan: podrazumijeva izrazito visoku razinu stručnosti, poznavanje detalja iz odgovarajućeg područja, kreativnost te usku specijaliziranost.
– Primjerice, osmišljavanje kvalitetnog teksta s pomoću ChatGPT-ja za projekte EU-a i naknadna provjera ispravnosti teksta i utvrđivanje stvarnih činjenica zahtijevaju gotovo jednako vremena kao i konzultantova priprema stručnog teksta. To ne znači da AI ne može služiti kao pomoć u pripremi kvalitetnih projekata, ali bez stručnjaka i dalje nije moguće osmisliti kvalitetan projekt – tvrdi Liović i dodaje da će AI s tržišta izbaciti konzultante opće prakse i generaliste te još povećati specijalizaciju stručnjaka.