Google razmišlja o naplaćivanju novih ‘premium‘ značajki koje pokreće generativna umjetna inteligencija, što bi bio najveći potres ikada u njegovom poslovanju pretraživanja, piše FT.
Predloženo ‘preuređenje‘ Googleove ‘krave muzare‘ tj. tražilice, značilo bi da je tvrtka, po prvi put, stavila bilo koji od svojih osnovnih proizvoda iza paywalla. Također, Google razmatra dodavanje novih značajki pretraživanja koje pokreće umjetna inteligencija svojim pretplatničkim premium uslugama, koje već nude pristup njegovom novom Gemini AI asistentu u Gmailu.
Klasična tražilica i dalje besplatna
Googleova tradicionalna tražilica ostala bi besplatna, dok bi se oglasi i dalje pojavljivali uz rezultate pretraživanja čak i za pretplatnike. No naplata bi predstavljala prvi put da je Google, koji je mnogo godina nudio besplatne potrošačke usluge u potpunosti financirane oglašavanjem natjerao ljude da plaćaju za poboljšanja svog temeljnog proizvoda za pretraživanje. Kako bi to sve izgledalo još uvijek nije poznato.
Google je izvijestio o prihodu od 175 milijardi dolara od pretraživanja i srodnih oglasa prošle godine, što predstavlja više od polovice ukupne prodaje.
Konkurenti dolaze
Od studenog 2022., kada je OpenAI pokrenuo ChatGPT, Google se trudi odgovoriti na konkurentsku prijetnju koju predstavlja izuzetno popularan chatbot. ChatGPT može dati brze i potpune odgovore na mnoga pitanja, što bi moglo učiniti suvišnim popise poveznica s tradicionalnih tražilica kao i oglase koji se pojavljuju uz njih. Problem je samo što ChatGPt još uvijek tu i tamo daje krive odgovore, pa je sve potrebno provjeravati, najčešće upravo putem Googlove tražilice.
Google je u svibnju prošle godine počeo testirati eksperimentalnu uslugu pretraživanja pokretanu umjetnom inteligencijom, prikazujući detaljnije odgovore na upite dok je korisnicima nastavljao predstavljati poveznice na dodatne informacije i oglašavanje. Međutim, sporo je dodavao bilo koju od značajki iz onoga što naziva eksperimentom ‘Search Generative Experience‘ svojoj glavnoj tražilici.
Dodatan problem za Google je taj što takva, AI vrsta pretraživanja skuplja jer generativna umjetna inteligencija troši puno više računalnih resursa.
Microsoft, koji ima opsežno partnerstvo s OpenAI-jem, pokrenuo je poboljšano pretraživanje koje pokreće GPT i chatbot, koji se sada zove Copilot, u svojoj tražilici Bing prije više od godinu dana. Međutim, nove značajke umjetne inteligencije nisu učinile mnogo za povećanje tržišnog udjela Binga, koji i dalje daleko zaostaje za Googleom.
Neki su analitičari upozorili da bi Googleov oglasni posao mogao trpjeti ako njegova tražilica bude pružala potpunije odgovore generirane umjetnom inteligencijom koji više ne zahtijevaju od korisnika da kliknu do web stranica oglašivača. Također, mnogi online izdavači koji ovise o Googleu za internetski promet strahuju da će manje korisnika posjećivati njihove stranice ako Googleovo pretraživanje koje pokreće AI izvlači informacije s njihovih web stranica i izravno ih prikazuje korisnicima.
Google je ove godine dodao novu premium razinu svojoj pretplatničkoj usluzi Google One za korisnike koji su htjeli koristiti njegov najnapredniji Gemini chatbot. Također je dodao Gemini u Workspace, svoj paket online produktivnih aplikacija kao što su Gmail i Docs.
Ništa bez oglasa
Nejasno je kako će točno tvrtka nastojati integrirati pretraživanje pokretano umjetnom inteligencijom u ove usluge koje se plaćaju, a koje nude različite razine cijena ili kada će ponuda pretraživanja pokretana umjetnom inteligencijom biti spremna. Google bi ipak mogao odlučiti pokrenuti određene elemente svoje eksperimentalne usluge utemeljene na umjetnoj inteligenciji u svojoj glavnoj, besplatnoj tražilici tijekom vremena, prema ljudima koji su upoznati s njegovim načinom razmišljanja.
Google je rekao da tvrtka ‘ne radi niti razmatra‘ iskustvo pretraživanja bez oglasa, ali da će ‘nastaviti s izgradnjom novih premium mogućnosti i usluga kako bi poboljšala našu ponudu pretplate na Googleu‘.
Godinama smo iznova izmišljali pretraživanje kako bismo pomogli ljudima da pristupe informacijama na način koji im je najprirodniji. Našim generativnim eksperimentima s umjetnom inteligencijom u pretraživanju već smo poslužili milijarde upita i bilježimo pozitivan rast upita za pretraživanje na svim našim glavnim tržištima. Nastavljamo ubrzano poboljšavati proizvod kako bi zadovoljio potrebe novih korisnika – rekli su iz Googlea.