Ne, nije to izmišljotina Marka Zuckerberga, koji je svoju krovnu kompaniju čak preimenovao u tu ideju izvanzemaljskog (Meta, što na grčkome znači ‘nakon, izvan‘) druženja u digitalnoj sferi, zbog čega sada trpi gubitke jer mu se ulaganja u korisnički metaverzum ni nakon dvije i pol godine nisu isplatila. Industrijski metaverzum nešto je posve suprotno i od njega ima neke koristi: simulirajući stvarni svijet, stručnjacima u različitim industrijama omogućuje da u digitalnom okružju rade poboljšanja na novom proizvodu ili stroju bez trošenja vremena i resursa u stvarnom svijetu, što kompanijama u konačnici može donijeti uštede, pa i dodatni profit. Riječ je o virtualnom prostoru u kojemu se ljudi sastaju i donose inženjerske odluke na temelju stvarnih i digitalnih podataka, kako to pojašnjava Ante Zrilić, stručnjak za tehnička rješenja u Siemensu Hrvatska, tvrtki koja među brojnim digitalnim rješenjima za druge kompanije razvija i tehnologiju industrijskog metaverzuma.
– Industrijski metaverzum znači da vizualiziramo digitalnog blizanca, njegov kontekst u fotorealističnom okružju, činimo ga intuitivnijim za razumijevanje različitih ovisnosti različite složenosti, olakšava nam da uočimo sve ključne procese. Također omogućuje suradnju u stvarnom vremenu s višestrukim dionicima i brže donošenje odluka. Svaku izvedbu možete optimirati i napraviti scenarije ‘što ako‘ i na temelju rezultata možete ih primijeniti u stvarnom svijetu. Dakle, riječ je o povećanju produktivnosti, uštede energije i vremena za izlazak na tržište – objašnjava Zrilić, uvjeren da će industrijski metaverzum u idućih dvadeset godina oblikovati i osnažiti hrvatske, ali i svjetske kompanije.
Virtualni uvid u stvarno stanje
Iako priznaje da je industrijski metaverzum još vizija, Zrilić ističe da ga je moguće realizirati kombiniranjem tehnologija i inovacija poput digitalnih blizanaca, umjetne inteligencije, interneta stvari, mrežne povezanosti, upravljanja podacima te upravljanja životnim ciklusom proizvoda.
– Trebamo još malo vremena da kombiniramo i spojimo sve te tehnologije te vjerujemo da će to do kraja desetljeća biti industrijski metaverzum kakav zamišljamo – dodaje Zrilić.
Industrijski metaverzum može se primijeniti u različitim sektorima i industrijama, a nerijetko je to automobilska industrija. Zrilić navodi da se tvrtke poput BMW-a i Volkswagena koriste digitalnim blizancima za simulaciju i optimizaciju proizvodnih procesa, a industrijski metaverzum evolucija je te tehnologije.
– Na primjer, u automobilskoj industriji tvrtke se koriste digitalnim blizancima da bi simulirale performanse vozila i testirale različite scenarije u virtualnom okružju. Na taj način mogu poboljšati dizajn vozila i smanjiti vrijeme potrebno za razvoj novih modela. Kreiranjem metaverzuma ne samo da bi se moglo simulirati sve u realnom vremenu nego bi se kupcima i/ili razvojnim inženjerima omogućio uvid u stvarno stanje, ali virtualno. Primjerice, osoba stavi VR naočale i, iako udaljena od stvarne proizvodnje, u industrijskom metaverzumu može biti točno pokraj proizvodne linije i gledati što se događa u realnom vremenu te možda čak i reagirati s nekim komponentama. Dakle, digitalni blizanac sada je još dublje uključen. Sada možete doživjeti ne samo CAD datoteku već i kako se ta CAD datoteka uklapa u svoje okružje, kakva je u interakciji s okružjem. U pitanju je suradnja, tako da se mnogi ljudi mogu sastati zajedno i vidjeti rezultate istodobno – slikovito opisuje Zrilić i ističe da je kod industrijskog metaverzuma upravo najviše riječ o – interaktivnosti.
Za tvrtke svih veličina
Osim u automobilskoj industriji, primjenjuje se i u zrakoplovnoj. Primjerice, Airbus upotrebljva digitalne blizance za simulaciju i testiranje performansi letjelica, a u sektoru energetike tvrtka E.ON za optimizaciju rada svojih postrojenja. Zahvaljujući digitalnim blizancima navedene tvrtke, smatra Zrilić, imaju dobre temelje za korištenje i implementaciju industrijskog metaverzuma.
– Takav tehnološki koncept osigurava konkurentno i održivo poslovanje kompanijama svih veličina, a pojedine tehnologije poput digitalnog blizanca pomažu im osigurati višestruka rješenja. Na primjer, mogu optimirati procese proizvodnje, povećati kvalitetu proizvoda i usluga, poboljšati održavanje i predviđanje kvarova te optimirati radne uvjete. Digitalni blizanci omogućuju simulaciju i analizu u stvarnom vremenu, što tvrtkama omogućuje brže donošenje odluka i poboljšanje učinkovitosti – naglašava Zrilić.
Mnogo je mogućnosti
Uz poboljšanje procesa razvoja proizvoda, prema Siemensovim procjenama, korištenjem industrijskog metaverzuma kompanije tijekom proizvodnje mogu uštedjeti do četrdeset posto energije, pedeset posto materijala potrebnih za proizvodnju, a usput mogu povećati produktivnost zaposlenika za dvadeset posto.
– Primjerice, Siemens se koristi digitalnim blizancima da bi simulirao i optimirao procese u industriji. To omogućuje tvrtkama da testiraju i unaprijede proizvode i usluge prije nego što ih stvarno izgrade. Tako se mogu simulirati i optimirati proizvodne linije, što smanjuje troškove i povećava produktivnost. Moguće je i smanjenje troškova prijevoza i akomodacije raznih potencijalnih kupaca, inženjera i razvojnih programera jer svoje strojeve, proizvodne linije i proizvode mogu vidjeti u virtualnom okružju. Također, te inovativne tehnologije omogućuju bolje praćenje i predviđanje kvarova, što skraćuje vrijeme neaktivnosti i povećava produktivnost. Poboljšanje kvalitete proizvoda i usluga također može povećati zadovoljstvo kupaca i stvoriti lojalnost – nabraja Zrilić sve mogućnosti te nove tehnologije.
Prema istraživanju ‘Metaverse at Work‘, koje su prošle godine objavili Nokia i konzultantska tvrtka EY anketiravši 860 poslovnih lidera u šest zemalja, tvrtke koje su već implementirale industrijski metaverzum vide više koristi nego što očekuju one koje ga tek planiraju uvesti u svoje poslovanje, ponajviše u smanjenju kapitalnih izdataka, održivosti i poboljšanju sigurnosti. Poduzeća, naime, najveći potencijal te tehnologije osim kod poboljšanja proizvoda i proizvodnih procesa vide i u obučavanju radne snage.
Preslagivanje metaverzuma
Međutim, jedna od najvećih tehnoloških kompanija na svijetu, Microsoft, na valu prošlogodišnjih deset tisuća otkaza ukinula je svoj tim za industrijski metaverzum, okupljen samo četiri mjeseca prije, u listopadu 2022., pod nazivom Industrial Metaverse, da bi pomogao u izgradnji softverskih sučelja za upravljanje elektranama i, primjerice, robotima u industriji. Drugim riječima, tim je bio oformljen da pomogne poslovnim korisnicima u korištenju metaverzuma u industrijskim okružjima. No, kako je izvijestio portal Metaverse Post, cijeli tim od otprilike sto zaposlenika, interno poznat i kao Project Bonsai, otpušten je, uključujući i dva suosnivača. Microsoft je tada ugasio i svoju platformu za virtualnu realnost AltspaceVR. Nadalje, u listopadu prošle godine Business Insider izvijestio je da Microsoft zatvara i Project Airsim, povezan s tada već ugašenim Industrial Metaverseom i, naravno, otpušta ljude koji su na tom AI projektu radili.
Unatoč otpuštanjima timova i gašenju projekata povezanih s metaverzumom i virtualnom realnošću u Microsoftu tvrde da i dalje predano rade te nastavljaju ulagati u razvoj industrijskog metaverzuma, i to putem svoje platforme Microsoft Mesh te u sklopu AI Cloud Partner Programa.
Sljedeća velika stvar
Kad je riječ o primjeni barem jednoga industrijskog slučaja upotrebe metaverzuma ili pilotiranju njime, prema istraživanju Nokije i EY-a prednjače SAD (65 posto), Ujedinjeno Kraljevstvo (65 posto) i Brazil (63 posto). Slijedi Njemačka (53 posto), a Azija i Pacifik bilježe nešto manje postotke korištenja industrijskog metaverzuma (Japan 49 posto, Južna Koreja 49 posto). U Hrvatskoj su neke kompanije već počele eksperimentirati s različitim primjenama metaverzuma za korisnike, a to su, primjerice, Hrvatski Telekom i LAQO osiguranje. Međutim, za sada nije poznato da se neka hrvatska tvrtka metaverzumom koristi u svojim industrijskim procesima, ali o tome se na različitim poslovnim skupovima među liderima itekako razgovara. Spomenuto istraživanje pokazalo je da poslovni lideri vjeruju u snagu metaverzuma i da su tehnologije vezane uz metaverzum tu da ostanu. Samo dva posto ispitanika vidi metaverzum kao trend, a 58 posto tvrtki na neki je način već isprobalo industrijski metaverzum. Gotovo sve tvrtke koje se upuštaju u korištenje industrijskog metaverzuma planiraju to učiniti u sljedeće dvije godine.
Stoga, za razliku od Zuckerbergova korisničkog metaverzuma, koji ne da je umro, već nikada zapravo nije ni zaživio među korisnicima, industrijski će metaverzum zbog svoga golemog područja primjene i mnogih prednosti za kompanije (a time i ljude), čini se, biti sljedeća velika stvar u digitalnoj transformaciji kompanija.