Prve baterije za električne uređaje u kojima nema kobalta razvio je kineski proizvođač SVOLT. Njegovu su inovaciju odmah iskoristili u automobilskoj kompaniji Great Wall Motors, ugradili je u električni automobil Ora Cherry Cat i nedavno sve predstavili na sajmu 'Chengdu Motor Show'. Kinezi su tako prvi uspjeli ono o čemu mnogi sanjaju – riješiti se kobalta u litij-ionskim baterijama. Kompanija GM, primjerice, lani je predstavila bateriju Ultium, u kojoj je 70 posto manje kobalta nego u drugim baterijama, a i Tesla je najavio da će proizvoditi električna vozila bez kobalta.
No do litij-ionskih baterija koje pogone električna vozila teško je doći bez toga čeličnosivog metala. Kobalt je, naime, ključan za povećanje gustoće energije i trajanja baterije jer održava stabilnu strukturu litijevih iona. Taj tvrd i žilav metal jedan je od onih elemenata koje je razvoj prijenosnih uređaja pretvorio u vrijednu robu, ali je dobio i imidž nepoželjne sirovine.
Čak 66 posto kobalta na globalno tržište dolazi iz rudnika u Demokratskoj Republici Kongo, ali procjenjuje se da su 20 posto tamošnjih rudara – djeca. A svijet je, zna se, posljednjih dana jako osjetljiv na iskorištavanje dječje radne snage i iscrpljivanje planeta.