Tehno
StoryEditor

Meta i Alphabet izgubile duopol u digitalnom oglašavanju, TikTok veliki konkurent u budućnosti

23. Prosinac 2022.

Američke tehnološke tvrtke Meta i Alphabet izgubile su dominaciju nad tržištem digitalnog oglašavanja. Iako su njime vladale od samog početka digitalnog oglašavanja, ovaj duopol srušili su TikTok, Microsoft, Amazon i Apple.

Predviđanja su da će se udio prihoda od oglasa u Sjedinjenim Američkim Državama koje drže ove dvije tvrtke smanjiti za 2,5 postotnih bodova na 48,4 posto što je prvi puta da neće imati većinski dio na tržištu od 2014. godine.

Predstavlja to peti uzastopni godišnji pad duopola čiji je tržišni udio pao s vrhunca od 54,7 posto iz 2017. godine i predviđa se da će pasti na 43,9 posto do 2024. godine. Udio Mete i Alphabeta diljem je svijeta pao za jedan postotni bod na ukupno 49,5 posto.

Tržište oglasa trenutno je zasuto rivalstvom velikih, novijih, giganta, a velike probleme za ‘starije‘ tvrtke stvaraju i regulatori koji guraju antimonopolsku kontrolu. Regulatori su već prozivali Google zbog navodnog promoviranja svojih proizvoda, u odnosu na konkurente, a ovog je mjeseca i Meta dobila pritužbu nadzornih tijela Europske unije zbog zabrinutosti da je Facebookova usluga filtriranja oglasa nepoštena prema konkurentima.

Tehnološke tvrtke više nego ikada se bore za svoj dio kolača u oglašavanju na digitalnim platformama, tržištu vrijednom 300 milijardi dolara.

Unatoč inflaciji, Amazon i Apple već su proširili svoje timove za oglašavanje, a u srpnju je i Netflix najavio da će se udružiti s Microsoftom kako bi izgradio razinu svoje usluge streaminga podržanu oglašavanjem.

‘Drugi su krivi‘

Gubitak dominacije velike tehnološke tvrtke vrlo često pripisuju sve većoj popularnosti TikToka, koji je trenutno vodeći u svim segmentima, a izvršni direktor Mete, Mark Zuckerberg nedavno je ovaj gubitak pripisao i Appleovim promjenama privatnosti koje navodno otežavaju praćenje korisnika i ciljano oglašavanje.

Amazonov prodor u svijet digitalnog oglašavanja odigrao je pak veliku ulogu u osvajanju dominacije Mete i Googlea, a nakon godina igranja na tržištu svoje je napore pojačao 2015. godine i od tada je doživio vrtoglavi porast prihoda od oglasa s manje od milijarde na procijenjenih 38 milijardi dolara ove godine.

Apple se također pokazao kao velika prijetnja s obzirom da su im prihodi od oglasa porasli s ispod 2,2 milijarde u 2018. na 7 milijardi ove godine. Iako je to samo 1,2 posto globalnog tržišta, iznos je veći od Snapchata i Pinteresta zajedno. Analitičari prognoziraju da bi Apple do 2026. godine mogao dosegnuti iznos od 30 milijardi dolara prihoda od oglasa.

Insider Intelligence je prognozirao da će rast oglasa Googlea i Mete u SAD-u 2023. iznositi samo tri, odnosno pet posto, dok će najmanje osam njegovih konkurenata doživjeti dvoznamenkaste dobitke.

Procjenjuje se da će Amazonov oglasni posao porasti za 19 posto, Apple 26 posto, Spotify 30 posto, TikTok 36 posto i Walmart 42 posto. Međutim, tržišni udjeli mnogih od ovih tvrtki trenutno su mali.

21. studeni 2024 02:09