Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Angelina Yacht Charter: Iako smo prema floti najveće tržište na svijetu, malen je udjel nautičkog turizma u turističkim prihodima

02. Studeni 2022.
Jedrilica u čarteru Angelina grupe

Prošlog se vikenda održalo najatraktvnije nautičko događanje, sajam Biograd Boat show, koji je ove godine vrvio od poslovnih dogovora i sklapanja novih partnerstva. Sada se naime, ugovara prodaja za 2023. godinu.

Paralelno se nedavno na čarter tržištu odvila vrlo važna i velika akvizicija, tvrtka za najam brodova Angelina Yacht Charter iz Biograda preuzela je 85 posto udjela u splitskoj čarter kompaniji Ultra Sailing, a odmah nakon toga preuzela je i tvrtku Jadranka Yachting s Malog Lošinja. I tako je Angelina postala po veličini prihoda jedna od najvećih čarter kompanija u Hrvatskoj. Ultra je ujedno ovlašteni zastupnik za plovila Benetau i Fountaine Pajot, što je još jedna prednost, kada na tržištu nedostaje brodova te jedan od najjačih brendova u čarter menadžmentu na hrvatskom tržištu. Angelina grupa će nastaviti poslovati sa oba brenda Angelina Yacht Charter i Ultra Sailing.

Sve ovo je za Angelinu bilo izvedivo jer je u njezinu vlasničku strukturu prije dvije godine ušao njemački private quity fond i putem tvrtke Angelina Yachtcharter Holding GmbH Austrija preuzeo njezin većinski dio, dok se ostatak podijelio između dva dotadašnja partnera: Luke Šangulina i Karla Kampera iz Austrije. Njima dvojici, koji sjede u upravljačkom tijelu mnogih kompanija u Angelina grupi, pridružio se Hrvoje Katičić u ime njemačkog fonda, tako da su trenutno u upravi zastupljeni interesi svih stakeholdera.

Katičić je svoju profesionalnu karijeru proveo zastupajući interese fondova, u akvizicijama i raznim industrijama, od pivovara, telekoma u regiji, industrije medija,  oglašavanja i sl. Između sastanaka na sajmu uspio nam je ukratko objasniti koji su bili ključni trenuci koji su obilježili rast i razvoj kompanije. Prvo je bilo spajanje Angelina charter managementa i Yachtcharter Kamper agencije iz Austrije 2008. godine, čime se bitno ojačao pristup tržištima njemačkog govornog područja. Drugi ključni trenutak je ulazak fonda privatnog kapitala iz Njemačke 2019. godine, koji je omogućio dotok svježeg kapitala i iskorak kompanije u rastu flote, ali i početku konsolidacije tržišta.

– Na žalost COVID godina je usporila planove grupe, ali istovremeno i pokazala otpornost čarter turizma na velike poremećaje na tržištu, što je bitno utjecalo na stavove i vlasnika brodova i financijskih institucija te omogućilo jači rast flote – istaknuo je Katičić.

 

Prva čarter akvizicija PE fonda

 

Sa ove dvije akvizicije, ukupni konsolidirani prihodi Angelina grupe, prema riječima Katičića, iznosit će 45 milijuna eura, od kojih 30 milijuna čine Angelina tvrtke kojih je u portfelju 20-ak, što znači da je s novim akvizicijama Angelina narasla za 50 posto. Glavni izvor prihoda je iznajmljivanje plovila, nakon čega slijedi prodaja plovila investitorima i drugim čarterima.

Po ukupnim prihodima Angelina je nadmašila svoje konkurente, Navigare, Sunsail i DreamYacht, tvrtke sve redom u vlasništvu strateških stranih investitora, dok je, kako kaže Katičić Angelina prva čarter akvizicija nekog private equity fonda u Hrvatskoj. 

Uz to, Angelina Grupa danas ima najveći broj vlastitih baza na obali. Od Pule do Dubrovnika prisutni su u 13 marina, sa preko 270 katamarana i jedrilica za 2023 godinu.

Iza Angelinine priče stoji oduvijek osnivač Luka Šangulin koji ima aktivne funkcije u čak 33 hrvatske tvrtke, uglavnom povezane sa morem i brodovima. Angelina je zapravo i nastala kao obiteljska tvrtka, a Lukin otac Miro Šangulin je poznati brodograditelj i jedan od lidera u segmentu izletničkih brodova, kojima prevozi turiste po otocima, a bavi se i hotelijerstvom. Osim što je biznismen i generalni direktor Angelina Yachtchartera, Luka Šangulin je također predsjednik Udruge jedriličara ORC iz Šibenika i dopredsjednik Jedriličarskog kluba Briva.

Zanimljivo je, da bez obzira na snagu i veličinu Angelina grupe, tvrtka na hrvatskom čarter tržištu ima svega sedam posto udjela, što puno govori o segmentaciji i usitnjenosti tržišta. Naime, u Hrvatskoj je registrirano čak 2762 čarter kompanije, od koji je 930 navodno aktivno. Naime, u puno slučajeva, kao i kod taksi djelatnosti, vlasnik otvori tvrtku za jedan brod preko koje se isplaćuju usluge.

Hrvatska je, s obzirom na svoju veličinu, fenomen po pitanju čarter flote. Štoviše, svjetski je šampion i globalni tržišni lider sa udjelom od čak 40 posto ukupne svjetske flote. To je možda jedina djelatnost u kojoj smo po volumenu najveći na svijetu.

Međutim, koliko god bili najveći, nautički turizam čini vrlo malo udjela u ukupnim prihodima turizma, nešto preko milijardu kuna godišnje, u odnosu na preko 11 milijardi eura, koliko u godini dana uprihodi cjelokupni sektor.

 

Cijeli tekst pročitajte u novom broju tiskanog ili digitalnog izdanja Lidera.

 

22. studeni 2024 12:55