Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Auti će se i dalje raditi za one koji si ih mogu priuštiti, ali djelatnike moramo otpustiti

24. Kolovoz 2022.

Piše: Roko Kalafatić

Nakon malog milijuna nesretnih scenarija koji su u proteklih nekoliko mjeseci zadesili automobilsku industriju, od Tesle do Toyote, na red je došao i Ford Motors. Iz kompanije su nedavno najavili da ukidaju tri tisuće radnih mjesta svoje globalne radne snage ne bi li pokušali smanjiti troškove za vrijeme restrukturiranja pod izvršnim direktorom Jimom Farleyem. Tvrtka je početkom tjedna počela s obavještavanjem radnika o redukcijama, a tu je informaciju potvrdio glasnogovornik tvrtke.

Vrijeme je za restrukturiranje poslovnog modela

Ford Motors se tako smanjuje za dvije tisuće plaćenih pozicija i tisuću agencijskih poslova u SAD-u, Kanadi i Indiji, poručio je predsjednik Uprave, Bill Ford u poruci zaposlenicima koju je dobio CNBC.

- Izgradnja ove budućnosti zahtijeva promjenu i preoblikovanje gotovo svih aspekata načina na koji smo poslovali više od jednog stoljeća. Zahtijeva fokus, jasnoću i brzinu. Kao što smo raspravljali posljednjih mjeseci, to znači preraspodjelu resursa i rješavanje naše strukture troškova, koja je nekonkurentna u odnosu na tradicionalne i nove konkurente - poručio je Ford.

Najava rezanja troškova najnovija je odluka, a sve u nastojanju kompanije da smanji troškove i broj zaposlenika u rastućem strahu od potencijalne recesije ili ekonomskog ublažavanja, s inflacijom koja je vrlo blizu 40-godišnjeg vrhunca. Ipak, nadolazeće rezanje nije bilo teško za predvidjeti, s obzirom da je Farley prije manje od mjesec dana analitičarima kazao da definitivno imaju 'previše ljudi na određenim mjestima, nema sumnje u to'.

Smanjenja može očekivati lepeza radnika u Fordu, koji je ranije ove godine podijelio kompaniju u dvije jedinice ne bi li odvojio poslovanje s električnim motorima i onima s unutarnjim izgaranjem.

- Postoji prilika da budemo učinkovitiji u svim poslovnim jedinicama i svim funkcijama koje ih podržavaju - kazao je glasnogovornik.

Ford Motors trenutno zapošljava oko 31 tisuću radnika u Sjevernoj Americi. Podsjećamo, krajem prošle godine kompanija je imala 186.769 zaposlenika diljem svijeta, od kojih je 90.873 ili 48.7 posto bilo iz SAD-a. Otkako je Farley postao izvršnim direktorom u listopadu 2020-e, Ford prolazi kroz veliku transformaciju tvrtke pod nazivom Ford+, a cilj im je smanjiti strukturne troškove za tri milijarde dolara do 2026. godine dok ulažu milijarde u razvoj i prodaju električnih i gospodarskih vozila.

Mazda i Honda više ne žele računati na Kinu

Zanimljive se stvari odvijaju i u Honda Motorsu, s obzirom da su nedavno objavili da razmatraju izgranju zasebnog opskrbnog lanca koji bi smanjio ovisnost kompanije o Kini, izvijestile su novine Sankei. To bi bio značajan potez velikog japanskog proizvođača automobila, ali nemamo se čemu čuditi. Brojne japanske, ali i ostale svjetske automobilske tvrtke su u Kini izgradile snažna proizvodna središta i od tada skupo plaćaju tu odluku zbog svih blokada povezanih s COVID-19.

Situaciju dodatno zagorčava i zabrinutost zbog rastuće napetosti između SAD-a i Kine, a ako nas je proteklih par godina nešto naučilo, to je da uvijek može gore. Gotovo 40 posto Hondine proizvodnje se prošle godine odvijalo u Kini, a kompanija će zbog toga zasigurno zadržati svoj tamošnji opskrbni lanac za domaće najveće tržište. Ipak, u isto vrijeme plan im je graditi posebni lanac za tržišta izvan Kine, objavio je Reuters.

Još jedan poznati proizvođač automobila iz Japana, Mazda Motor Corp, najavio je ovog mjeseca da će tražiti svoje dobavljače da povećaju zalihe u Japanu i proizvode komponente izvan Kine, nakon što su tamošnje blokade poremetile opskrbu i prisilile Mazdu da zatvori domaću proizvodnju na 11 dana u travnju i svibnju ove godine.

Iz kompanije su početkom tjedna zbog navedenih izazova izvijestili o operativnom gubitku o 144,4 milijuna dolara za prvo tromjesečje. Mazda je, naime, dostavila čipove i ključne autodijelove u Kinu na sklapanje, ali te iste dijelove nije mogla uvesti iz Šangaja jer je grad bio zatvoren. Čak i ako su Mazdini dobavljači bile japanske i europske tvrtke, oni su svejedno imali dijelove koji su morali dolaziti preko Kine, kazao je Takeshi Mukai, izvršni direktor japanskog proizvođača automobila.

25. studeni 2024 08:54