Hrvatski ‘kralj čipsa‘, vlasnik i direktor tvrtke Kanaan, Zvonko Popović, za Lider je potvrdio dobre vijesti - njihove se grickalice od sada nalaze i u Costcu, drugom najvećem retail lancu na svijetu koji ostvaruje prihode od 227 milijardi dolara godišnje.
- Velika nam je čast što smo preko jednog kupca za kojeg radimo robnu marku ušli u njihove trgovine. Trenutno imamo narudžbe za Meksiko, a do kraja godine ćemo ostvariti prodaju i za SAD, Južnu Koreju, Australiju i Novi Zeland. Kako bi uspjeli poslovati s tako zahtjevnim kupcem, potrebno je imati vrhunski proizvod, a to smo ostvarili kroz naše premium proizvode, u ovom slučaju kettle chips - rekao nam je Popović.
Izazovi u nabavi i problemi s cijenama
Objašnjavajući koliko ovaj posao znači jednoj hrvatskoj kompaniji, Popović je dodao da je prilika za hrvatske proizvođače na svjetskom tržištu u prodaji proizvoda najbolje kvalitete, gdje i cijena proizvoda otvara mogućnosti za bolje poslovanje, a time i daljnji razvoj.
- Inflacija i na nas utječe kao i na ostatak gospodarstva, već dvije godine bilježimo snažan rast troškova zbog vanjskih šokova i utjecaja tržišnih kretanja. Poremećeni lanci dobave sirovina, problemi sa cijenama i sigurnošću nabave energije te smanjenje količine i kvalitete nekih osnovnih sirovina zbog loših klimatskih uvjeta su nekih od glavnih izazova s kojima se kontinuirano borimo.
Imali smo izazove u nabavi ambalaže, zatim temeljnih sirovina kao što su krumpir i kukuruz kokičar, a sve je zaokruženo kroz probleme s cijenama energije koje su jedan od glavnih faktora trenutnih kretanja cijena na tržištu. Povećani troškovi su se morali preliti u cijenu proizvoda, ali stalnim investicijama u sve vidove poslovanja nalazimo i interne mogućnosti za borbu sa krizom - komentirao je Popović.
Dodao je da su cijene pojedinih sirovina nekoliko puta veće nego ranije. Najbolji primjer je njihova najvažnija sirovina, krumpir, čija je cijena na početku ove godine i višestruko veća nego u istom periodu lani. Rezultat je to i inflacijskih pritisaka proizvođača krumpira, ali i loših klimatskih uvjeta koji su rezultirali slabim urodom.
- Kako cijena određene sirovine počne blago padati, neka druga strelovito počne rasti, tako da su nam materijalni troškovi stalno viši nego u prijašnjim razdobljima. Tolike troškove nije moguće anulirati unutarnjim rezervama, iako stalno radimo na povećanju tehnološke razine svih dijelova poduzeća, a time i smanjenju troškova, nego ih moramo prebaciti i u cijenu naših proizvoda. Nažalost, cijene su dosta veće nego što su bile u ranijim razdobljima. Nadamo se stabilnijim uvjetima u ovoj godini i zadržavanju cijena - rekao je Popović.
Prihodi rastu, poslovanje se širi
Kanaan je 2021. godine ostvario prihode u iznosu od 22,65 milijuna eura, a u 2022. godini prihodi su im narasli oko 20 posto u odnosu na godinu ranije, na 27 milijuna eura. Najviše je to zbog rasta cijena i prodaje premium proizvoda sa snažnim rastom izvoza zbog otvaranja novih tržišta.
Više od polovice njihove prodaje čini izvoz s jakom prisutnošću na tržištima Mađarske, Srbije, Bosne i Hercegovine i Slovenije, ali i sa otvaranjem kupaca i u Francuskoj, Litvi i Danskoj. Ukupno su prodali oko osam tisuća tona različitih proizvoda u 2022. godini, a cilj im je i u 2023. godini biti blizu te količine.
- Za ovu godinu cilj nam je daljnja stabilizacija poslovanja i ulaganje u energiju i proizvodnju. Ulažemo u skladišne kapacitete, najviše za temeljne sirovine, u proizvodnju i kapacitete pakiranja i proizvodnju energije kako bismo pratili zahtjeve kupaca, snižavali troškove i osigurali se protiv budućih tržišnih šokova.
U budućnosti i dalje gledamo na širenje u proizvode više kategorije, kao što je snack sa dodatkom proteina i čips od povrća te zadržavanje kvalitete na našim temeljnim proizvodima, flipsu s kikirikijem, kokicama i čipsu. Cilj nam je da potvrdimo poziciju jednog od najboljih europskih proizvođača kvalitetnih grickalica - zaključio je Popović za Lider.