Fitness industrija u Hrvatskoj posljednjih godina prolazi kroz dinamične promjene i prilagodbe, pod utjecajem globalnih trendova, tehnoloških inovacija i promjena u potražnji potrošača. Dok su veliki lanci značajno doprinijeli razvoju industrije, na tržištu su se pojavili i manji igrači koji spajaju tehnologiju sa sportom i pružaju inovativne usluge.
Hrvatska, poput ostatka Europe, bilježi rastući interes za zdravlje, tjelesnu aktivnost i dobrobit, što otvara mogućnosti za nove usluge i proizvode. Kvalitetna infrastruktura, prilagođavanje novim tehnologijama i promjenama u načinu života postaju ključni faktori za uspjeh na tržištu, čineći fitness sektor vrlo atraktivnim, s velikim potencijalom rasta u budućnosti. O tome smo razgovarali s nekima od najuspješnijih na domaćem tržištu.
‘Hrvatska i dalje vodi borbu s pretilošću‘
- Trenutni trend razvoja i rasta fitness industrije u Hrvatskoj primarno dolazi s povećanjem svijesti o važnosti zdravog načina života i fizičke aktivnosti. Nakon COVID-a, ljudi sve više prepoznaju benefite vježbanja, što vidimo kroz rast broja članova fitness centara, kupnje fitness opreme za kućnu upotrebu, kao i širenje ponude različitih vrsta treninga, od tradicionalnih do inovativnih online fitness programa.
Unatoč pozitivnom trendu, Hrvatska i dalje vodi borbu s pretilošću, koja ostaje ozbiljan javnozdravstveni problem. Međutim, na tom polju se sve kvalitetnije radi, s naglaskom na edukaciju, prevenciju i promociju zdravih životnih navika. U tom kontekstu, u Polleo Sportu stavljamo velik fokus na podršku zajednici kroz različite inicijative usmjerene na podizanje svijesti o važnosti pravilne prehrane i redovite fizičke aktivnosti - objašnjava Virna Pukšec, direktorica marketinga Polleo Sporta.
Naravno, s rastom dolaze i određeni izazovi. Prvi je veliki izazov, dodaje Pukšec, održavanje kvalitete usluge i prilagodba brzom tehnološkom napretku. Potrošači danas očekuju personaliziran pristup i visoku razinu interaktivnosti, bilo kroz aplikacije, online treninge ili digitalnu podršku. Drugi izazov je povećana online konkurencija, koja zahtijeva stalnu inovaciju i prilagođavanje tržišnim trendovima. Treći, ali ne manje važan izazov, je održivost poslovanja u kontekstu promjenjivih ekonomskih uvjeta, što uključuje prilagodbu cijenama, troškovima i potrebama korisnika.
Unatoč tim izazovima, fitness industrija u Hrvatskoj ima veliki potencijal za daljnji razvoj, posebno u područjima digitalizacije usluga, a tu je priliku ugledao i Anto Širić, osnivač Sportreacta, spoja hardvera i mobilne aplikacije koji pomaže sportašima da se kreću i reagiraju brže. Koristeći njegove trening rutine, sportaši mogu unaprijediti svoju brzinu reakcije, percepciju i agilnost, a kroz standardne kineziološke testove mogu testirati trenutno stanje i usporediti ga s ostatkom tima ili standardnim normativnim podacima.
- Sportreact je na samom početku bio moj završni, a potom i diplomski rad na TVZ-u, dok je u to vrijeme moj suosnivač Ivan Josipović obilazio razna case study natjecanja i često osvajao novčane nagrade. Odlučio sam mu se javiti, pokazati što imam i zamoliti za pomoć kako bismo zajedno došli do prvog kapitala, što smo i učinili prolazeći kroz razna lokalna startup natjecanja, od kojih bih izdvojio Zagreb Startup Factory i Idea Knockout natjecanje. Trenutno imamo tvrtku registriranu u Americi, a uređaje u više od 50 zemalja svijeta. Pola naših kupaca dolazi iz Amerike i Kanade, a ostatak iz Europe i Azije. Bilježimo lijep rast aktivnosti unutar mobilne aplikacije i velik broj sportaša i trenera koji koriste sustav. Naš sljedeći korak je dovršetak modela pretplate kroz mobilnu aplikaciju, koji će korisnicima omogućiti više trening rutina i detaljniju analitiku - kaže Širić.
AI u fitnessu
Što se razvoja biznisa tiče, Širić dodaje da je definitivno manje izazova u Americi koja je navikla na tehnologiju pa je na kraju puno teže uspjeti na domaćem tržištu. Ipak, nije sve tako sivo ni kod nas; dolaze mladi, novi treneri koji prihvaćaju nove metode treninga i bolji uvid u rezultate pa je Sportreact počeo raditi i s HNS-om. Tamo je karijeru razvijao (i razvija) Marko Sukreski, direktor Ultraxa, sport-tech startupa.
- Naša kompanija je nastala na problemima s kojima sam se suočio kao profesionalac u vrhunskom nogometu. Vrhunski sport je još konzervativniji od fitnesa i promjene idu sporije naročitu u Hrvatskoj, ali idu prema boljem. Pojavom podataka sve je veća potreba za njihovom interpretacijom i implementacijom u standardne načine rada. Klubovi koji su prepoznali vrijednost podataka idu u smjeru individualizacije i korištenja naprednih metoda AI kroz tri glavna pilara: talent ID, talent development i talent health. Drugi trend u vrhunskom sportu je 360 degree approach koji se ne odnosi samo na vježbanje već na sve ostale aspekte poput nutricionizma, zdravlja, mentalnog zdravlja, lifestylea i slično - otkriva Sukreski.
Tehnologija i digitalizacija značajno utječu i na poslovanje Polleo Sporta, omogućujući im da se prilagode modernim trendovima i potrebama kupaca. U prošlosti je tehnologija većinom bila usmjerena na krajnje korisnike, ali ovih se dana marljivo radi na obuhvaćanju svih karika u lancu vrijednosti, uključujući dobavljače, regulatorna tijela, ali i B2B kupce.
- Za dobavljače smo razvili poseban Polleo Integration System, koji im omogućuje samostalnost u unosu podataka, osigurava kvalitetnije informacije te omogućuje potpunu digitalnu integraciju s cijelim Polleo ekosustavom. Ova inovacija ne samo da poboljšava učinkovitost i točnost podataka, već i jača suradnju unutar našeg poslovnog ekosustava.
Za naše veleprodajne kupce lansirali smo višestruko jezično prilagođen B2B web portal, koji je dizajniran kako bi odgovarao specifičnim potrebama kupaca i olakšao im poslovanje s nama. Pored ovih inovacija, sve više se oslanjamo na upotrebu umjetne inteligencije (AI) u našem poslovanju. AI nam pomaže u analiziranju velikih količina podataka, predviđanju tržišnih trendova, optimizaciji marketinga te personalizaciji korisničkog iskustva. Ova tehnologija omogućuje nam da budemo još precizniji i učinkovitiji u svim aspektima poslovanja - kaže Pukšec i dodaje da Polleo Sport posebno izdvaja činjenica da maksimalno razvija in-house tehnologije, oslanjajući se na minimalnu vanjsku podršku.
U usporedbi sa zapadnim, američkim tržištem, europsko tržište je dosta tromije po pitanju uvođenja inovacija u sportu, smatra Širić, ali vidimo da se taj trend polako mijenja i dolaze nove, mlade generacije trenera koji se žele više oslanjati na analitiku i tehnologiju.
- Hrvatski sportaši su poznati po svojoj srčanosti i hrabrosti, ali što je s mlađim generacijama? Postoje li metode kojima se identificiraju sljedeći Ivica i Janica, Modrić ili braća Sinković? Mislim da upravo zbog toga hrvatski sportski kolektivi moraju početi uvoditi tehnologiju koja će im u tome pomoći. Budućnost definitivno vidim u prikupljanju i obradi podataka koji će trenerima dati dodatne informacije i ukazati im na potencijalne talente - zaključuje Širić.