Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Kako smisliti dobro ime za biznis

28. Kolovoz 2024.

Odabir imena tvrtke i/ili brenda jedna je od prvih i važnih poslovnih odluka, ako ne i najvažnija, svakog osnivača na početku njegova poduzetničkoga puta koja neminovno određuje smjer poslovanja, a u nekim specifičnim slučajevima može utjecati i na njegov (ne)uspjeh. U Hrvatskoj vidimo mnogo primjera velikih i uspješnih kompanija s dugogodišnjom tradicijom koje su cijeli svoj​ brend izgradile na poznatim prezimenima. To su, primjerice, Gavrilović i Braća Pivac, a jedan je od novijih primjera Rimac. Iako danas korištenje vlastitih obiteljskih imena i prezimena za tvrtku više nije tako popularno kao nekad, još je relativno česta praksa.

Imena tvrtki nerijetko imaju i zavičajnu crtu, pa su tako neka nastala od toponima i njihovih izvedenica, npr. Varteks (Varaždin) ili Podravka (Podravina). Jednako su tako poznate tvrtke iz čijega se imena odmah može razaznati čime se bave – Klimaoprema, Press Glass, AD Plastik – te one čija su imena nastala spajanjem stranih riječi: Fortenova, Photomath, Sofascore.

U današnje vrijeme anglizama, potaknutih globalizacijom i digitalizacijom te općom prisutnosti na internetu i društvenim mrežama, imena za tvrtke i brendove biraju se prema nekim drugim parametrima. Tako danas već pri pomisli o potencijalno dobrom imenu u startu na umu treba imati dostupnost internetske domene i društvenih mreža za njega te provjeriti imena i brending konkurenata na hrvatskom tržištu, ali i na svima onima na koja se cilja.

– Treba vidjeti kakve emocije izaziva sâm biznis, na što ljude asocira i koliko je ime lako napisati i izgovoriti na tržištu ili tržištima na koja ciljamo. Recimo, znam priču našeg startupa koji, nažalost, nije uspio. Kada se smišljalo ime, stvarno je bilo ‘kul‘ svima ovdje. Ipak, u njemu nisu razmišljali da ga je na nekim tržištima na koja su dugoročno ciljali gotovo nemoguće izgovoriti. I to je, sigurno, bila jedna od zapreka koje su dugoročno utjecale na rezultat. Ime treba biti i jedinstveno da bi se izbjegla konfuzija s konkurencijom. Također je važno provjeriti dostupnost domene za internetsku stranicu i korisničkih imena na društvenim mrežama – savjetuje marketinški konzultant Marijan Palić.

Kako su pojedini hrvatski poduzetnici odabrali imena za svoje tvrtke i brendove, koje pravne aspekte treba imati u vidu pri registraciji tvrtke i imena, koja su imena u današnje digitalno doba ‘in‘ te što kada dođe vrijeme za preimenovanje i rebranding, doznajte u novom broju tiskanog i digitalnog izdanja Lidera.

Članak je dostupan u tiskanom 
i digitalnom izdanju Lidera
20. studeni 2024 00:58