Globalni divovi kao što je Booking.com rijetko izlaze s podacima o poslovanju na pojedinim tržištima ili ih objavljuju za razdoblje koje je daleko iza nas. No uvijek je dobro iz prve ruke čuti kakvi su globalni trendovi u pojedinim industrijama, a s Liderom je trenutačne događaje na tržištu putovanja podijelila Maja Vikario, regionalna menadžerica Booking.coma, odgovorna za poslovanje jedne od najpopularnijih OTA platformi na svijetu (online travel agency) u Hrvatskoj i još šest zemalja u regiji. Vikario se Booking.comu pridružila prije više od deset godina, prije čega je iskustvo u turističkom menadžmentu i ugostiteljstvu stjecala uz višegodišnji rad u hotelijerskoj branši i sektoru kruzerskih putovanja.
Ruši li sektor putovanja sve rekorde ove godine i koliko je pandemija pridonijela tomu?
– Kontinuirani znakovi oporavka turističke industrije od pandemije COVID-19 rezultat su ublažavanja ograničenja putovanja u mnogim zemljama, posebno u Europi i Aziji. U travnju smo zabilježili porast noćenja, visok postotak tinejdžera koji putuju te rast prometa od oko 30 posto bez Rusije, Bjelorusije i Ukrajine u odnosu na 2019. godinu. U prvom tromjesečju 2022. kupci su rezervirali 27 milijardi američkih dolara bruto rezervacija, što je najveći tromjesečni iznos ikada (prethodni rekord od 25 milijardi dolara je iz prvog tromjesečja 2019.). I dalje vidimo snažan rast među trendovima ljetnih rezervacija. Naši financijski rezultati za prvo tromjesečje pokazuju da su naše globalne bruto rezervacije za ljetno razdoblje bile 15 posto veće nego što su bile u isto to vrijeme 2019., s time da su rezervacije u zapadnoj Europi porasle za više od 30 posto. Ako se trenutačni trendovi nastave, mogli bismo vidjeti rekordnu ljetnu sezonu putovanja te se pripremamo za to u svim dijelovima svog poslovanja.
Koliko na vaše poslovanje utječu rusko, ukrajinsko i bjelorusko tržište i kako planirate nadomjestiti gubitke na njima?
– Obustavili smo usluge putovanja po Rusiji i Bjelorusiji, što je izazvalo gubitak novih rezervacija i više otkazivanja rezervacija iz tih zemalja, ali i dalje činimo sve što možemo za sigurnost svojih kolega, korisnika i partnera. To uključuje dobrotvornu donaciju i inicijativu kojom pomažemo svojim partnerima da ponude kratkoročan smještaj besplatno ili uz visoki popust za osobe koje bježe od rata u Ukrajini, pri čemu se za te rezervacije odričemo svih naknada za partnere.
Gdje se ovog ljeta vodi najveća konkurentska bitka na Mediteranu i kakva je, s obzirom na inflaciju, trenutačna cjenovna politika hotelijera i privatnih iznajmljivača?
– Naš je cilj smanjiti nesklad u području putovanja kako bi korisnici mogli transparentno i jednostavno usporediti cijene i raspoloživost za boravke u cijelom svijetu, a istodobno nuditi najširi mogući izbor smještaja. Smještajni objekti koji se odluče prijaviti kod nas imaju potpunu kontrolu nad cijenama koje nude. Cijene ovise o nizu čimbenika, od potražnje do lokacije i veličine smještajnog objekta. Ovog su ljeta glavni gradovi postali popularni među putnicima iz cijeloga svijeta, a među najpretraživanijim su odredištima Pariz, London i Rim.
Kakvi su bili poslovni rezultati Booking.coma u protekle dvije godine u usporedbi s 2019. i kakvo je stanje na hrvatskom tržištu?
– Iako ne objavljujemo rezultate na razini tržišta, ako se usmjerimo na godinu koja je u tijeku, u prvom tromjesečju 2022. godine imali smo najbolji tromjesečni rezultat od početka pandemije. Također smo primijetili rast u međunarodnim rezervacijama, uglavnom potaknut putovanjima u Europi. Međunarodne rezervacije u prosjeku i dalje imaju dulje boravke i kraće razdoblje između rezervacije i boravka u odnosu na usporedive rezervacije u 2019. godini.
Cijeli intervju možete pročitati u novom tiskanom ili digitalnom izdanju Lidera.