Obiteljska tvrtka Filix iz Pazina koja je početkom velike ekonomske krize umalo propala, sada svoje LED svjetiljke izvozi na nekoliko velikih svjetskih tržišta. Njen proizvod je glavna marker-svjetiljka na Expo 2020 Dubai posebno razvijena za tu svjetsku izložbu i isporučena u 5500 komada. Te su svjetiljke poslužile i kao dio rasvjete u paviljonu Saudijske Arabije, a projekt Expo dosad je najznačjaniji Filixu. Osim što je vrijedan milijun i pol eura, toj je tvrtki Bliski istok jedno od dva najvažnija tržišta na svijetu, drugo je ono u SAD-u.
Od osnutka 1991. do 2007., kada su braća Marko i Nikola Jurman kao druga generacija preuzeli upravljanje obiteljskom tvrtkom, Filix je poslovao kao distributer u sektoru rasvjete. Proizvodnju LED svjetiljki za osvjetljenje bazena, fontana i krajobraza u petnaest različitih opcija pokrenuli su mladi Jurmani, koji su silom prilika početkom ekonomske krize orijentirali na izvoz. Danas Filix izvozi 95 posto proizvodnje, ima pedeset zaposlenih, ured i jednoga zaposlenoga u Dubaiju, te tvrtke Filix Lighting u SAD-u, na Filipinima, u Njemačkoj, koje rade i za područje Francuske i Španjolske, do kraja ove godine osnovat će i tvrtke u Egiptu i Saudijskoj Arabiji, a certificirali su i sve proizvode za Indiju. Osim toga, u tijeku je i investicija od petnaest milijuna kuna u novi proizvodni pogon i urede u Pazinu.
– Izvozom smo se počeli baviti 2009. jer smo shvatili da ne želimo raditi na način kako se tad u Hrvatskoj radilo. Nismo mogli naplatiti posao te je u pitanju bio opstanak tvrtke – kaže Marko, glavni direktor Filixa.
Nikola je zadužen za tehnički dio posla, no obojica podjednako, svaki u svojoj domeni, sudjeluju u razvoju poslovanja. Danas su posve orijentirani na izvoz na Bliski istok, Australiju, SAD i Europu, a prošle godine plasirali su robu (proizvoda i uzoraka) u 53 zemlje. Ono po čemu su LED svjetiljke te tvrtke posebne je to što dizajnerima omogućuju opcije projektiranja rasvjete pod vodom što je dosad bilo nepoznanica.
– Filix je jedina tvrtka na svijetu koja to tako radi i to je dosta dobro prihvaćeno kod light dizajnera te nemamo konkurencije čak ni na internacionalnoj razini jer se radi se o inovaciji – pojašnjava Marko.
Filix raste organski, iduće godine u planu je veći iskorak u zapošljavanju ljudi za razvoj proizvoda, a stvorena je i vizija gdje bi tvrtka trebala biti 2025. godine – otvoriti do 25 lokacija, odnosno toliko novih tvrtki, stvoriti određeni broj inovacija te se dokapitalizirati.
Više o temi pročitajte u novom broju tiskanog i digitalnog izdanja Lidera.