Piše: Roko Kalafatić
Jednom su (ne toliko davno) brzi kabrioleti na osunčanim prometnicama bili simbol slobode i avanture, ali danas polako nestaju jer se automobilska industrija prebacuje na potpuno električne automobile i snažna sportska terenska vozila. Prodaja tradicionalnih modela kabrioleta kao što su Chevrolet Camaro i Ford Mustang, ili pak roadstera poput Mazde Miate, u SAD-u je pala na manje od 100 tisuća vozila godišnje, prema podacima koje je objavio S&P Global Mobility.
Riječ je o velikom padu s nedavnog vrhunca od gotovo 320 tisuća vozila, ili dva posto ukupne prodaje novih vozila u SAD-u 2006. godine i otprilike 144.200 ili 0,8 posto u 2015. Razlozi pada njihove prodaje većinom uključuju praktičnost, izdržljivost, povećanje troškova i nove panoramske te staklene krovove, smatraju stručnjaci. Proizvođači automobila također ulažu kapital u sve atraktivnija terenska i električna vozila.
- Putanja je pala i jednostavno nema tako snažnog interesa potrošača. Proizvođači automobila ulažu novac u razvoj električnih vozila, manje sredstava se ulaže u kabriolete - rekla je Stephanie Brinley, glavna automobilska analitičarka u S&P Global Mobilityju.
Sportska terenska vozila koja se prema američkim sigurnosnim standardima smatraju kabrioletima, kao što su Jeep Wrangler i Ford Bronco, također ne pomažu prodaji. Čak i ako bismo računali ta vozila, prodaja je prošle godine pala za 26 posto od 2015. godine. Od tada do 2019. godine pala je za 21 posto, a riječ je o posljednjoj godini u kojoj automobilska industrija nije doživjela značajne poremećaje u proizvodnji ili opskrbnom lancu. U međuvremenu su brojne poznate marke automobila ukinule svoje nekadašnje bestsellere.
Legendarna Volkswagen Buba već se godinama ne proizvodi
Ukinuti modeli najpoznatijih proizvođača 2000-ih uključuju Chrysler Sebring, PT Cruiser i 200 Pontiac G6, Nissan Murano, Volkswagen Bubu, Toyotu Camry, Smart ForTwo i Buick Cascadu.
- Ono što sada vidimo je da elektrifikacija oduzima još više svijetu kabrioleta - rekao je Phil Hollenbeck, voditelj planiranja u Haartz Corpu, globalnom lideru u materijalima za kabriolete s mekim krovom, čija se prodaja oporavila na razinu prije pandemije, ali trend pada narudžbi mekanih krovova nastavlja se na globalnoj razini. Dobavljač sa sjedištem u Massachusettsu, koji slavi svoju stotu obljetnicu, razvio je prvi 'pokrivač od sintetičkih vlakana' za automobile još 1922. godine.
U ranim danima automobilske industrije, gotovo svi automobili bili su otvorena vozila ili kabrioleti. Vozila s tvrdim krovom kasnije su uvedena kao vrhunska opcija, ali taj se trend u moderno doba promijenio. Na primjer, Ford Mustang s tvrdim krovom iz 2022. godine može se kupiti za otprilike 28 tisuća dolara, a kabriolet verzija za oko 33 tisuće.
J.D. Power je objavio da je prosječna cijena kabrioleta porasla s oko 45 tisuća dolara u 2011. godini na preko 70 tisuća dolara u 2021. Ove je godine, usred poremećaja u opskrbnim lancima, ta cijena narasla na gotovo 80 tisuća dolara.
- Bronco i Wrangler u kombinaciji nadmašuju sve kabriolete 5:1 i oba počinju s 30 tisuća dolara, što ih čini jednim od najjeftinijih načina za uživanje u iskustvu s otvorenim krovom. Zajedno sa SUV-ovima koji čine 59 posto maloprodaje u 2022., ova dva vozila bi mogla biti lice kabrioleta u budućnosti - poručio je za CNBC Tyson Jominy, potpredsjednik za podatke i analitiku u J.D. Poweru. Najprodavaniji kabrioleti u posljednje dvije godine uključuju Chevrolet Corvette, Mazdu MX-5, BMW 4 i Ford Mustang, dodao je.
Električni kabrioleti su realna budućnost
Jim Owens, voditelj marketinga Forda Mustanga, rekao je da kabrioleti čine samo oko 15 posto prodaje automobila potrošačima - 72.500 vozila u 2019. godini. Potražnja polako opada, ali još uvijek postoji 'prevladavajuća' potražnja u rent-a-car kompanijama. Osim iznajmljenih automobila i SUV-ova, još uvijek ima nade za nove kabriolete i roadster modele u nadolazećim godinama, uključujući i električna vozila.
Podsjećamo, Ford je prošlog tjedna predstavio novi Mustang kabriolet kao dio sedme generacije čuvenog modela. S&P Global Mobility predviđa da će se prodaja kabrioleta i roadstera povećati na oko 82.000 vozila u 2024. i 2025., nakon čega će ponovno pasti ispod 70 tisuća jedinica do kraja ovog desetljeća. Hollenbeck iz Haartza je rekao da će proizvođači automobila, nakon što izbace nove modele električnih vozila, morati tražiti načine da se istaknu. Jedan od načina će vjerojatno biti i kabrioleti, smatra Hollenbeck.