Tvrtke i tržišta
StoryEditor

[Poslovna scena] Marinko Došen: Autoindustrija je definitivno najveći adrenalin u industriji

11. Ožujak 2022.
Marinko Došen, AD Plastikfoto Lider Media

Solinska AD Plastik Grupa vodeća je kompanija za razvoj i proizvodnju komponenti za interijere i eksterijere automobila u Hrvatskoj i jedna od vodećih u istočnoj Europi. Sa svojih osam proizvodnih lokacija u pet zemalja AD Plastik posluje na globalnom tržištu autoindustrije i nijedan od globalnih problema koji su se u posljednje vrijeme pojavili nije ih zaobišao.

Izazovna vremena i njihovi utjecaji na poslovanje

No, na njihovo se poslovanje ne odražavaju svi ti problemi jednako. Prerano je procjenjivati koliki će utjecaj na poslovanje imati rat u Ukrajini i sankcije koje su određene Rusiji. Njihove dvije ruske tvornice koje zapošljavaju oko sedamsto ljudi za sada rade prema planovima, uz najave manjih zastoja od pojedinih kupaca. Naime, tvornice u Kalugi i Vintaiju proizvode isključivo za rusko tržište na kojem su u protekle dvije godine ugovoreni višemilijunski novi poslovi. Predsjednik Uprave AD Plastika Marinko Došen kaže kako su i dalje u tijeku pripreme za početak serijske proizvodnje novog vozila na ruskom tržištu koja je u ovoj godini planirana. Ovisno o tome koliko geopolitička situacija bude utjecala na poslovanje njihovih kupaca u Rusiji, toliko će utjecati i na njih. Međutim, u ovom trenutku ti utjecaji nisu značajni.

S druge strane, posljedice derivacija korone poput teške dobavljivosti poluvodiča i komponenti koje su bazirane na njima te porast cijena sirovina snažno su pogodile automobilsku industriju, a to je osjetio i AD Plastik kojem su u 2020. i 2021. prihodi pali u odnosu na 2019. godinu. Smanjeni kapaciteti montaže automobila zbog nestašice komponenti, utjecali su na isporuke vozila, a time je pao i obim posla u solinskoj tvrtki. Neki su proizvođači automobila ne mogavši nabaviti komponente bazirane na poluvodičima obustavili proizvodnju poput Škode koja je zatvorila sve tri tvornice u Češkoj.

Također, u posljednjih devet mjeseci AD Plastiku su cijene sirovina porasle za sto posto, što ne čudi budući da su polipropileni i tehnički materijali koje u svom radu koriste uglavnom derivati nafte. Napravilo je to veliki pritisak na poslovanje, ali Došen tvrdi da im se lakše nositi s rastom cijena za koje imaju mehanizme ažuriranja nego sa smanjenom proizvodnjom. Dodaje kako im unatoč tim pritiscima s tržišta, financijska stabilnost nijednog trenutka nije bila upitna.

Sramežljivi oporavak uz otapanje korone

– Kad smo preživjeli onakav šok 2020. godine, vjerujem da ćemo sve preživjeti. Novi ugovori i neki novi kupci smanjuju nam rizike. Najveću mantru autoindustrije 'upravljanje rizicima' sad je zamijenilo 'upravljanje neizvjesnostima'. Dobra vijest u toj neizvjesnosti je što potražnja za automobilima raste. Ipak, AD Plastik kao dobavljač ne može utjecati na prodaju automobila. Tu smo apsolutno ovisni o tome kako naši glavni kupci stoje i kakvi su im planovi. Oni operativni planovi koji se mogu iščitati iz naših ugovora, pokazuju da kreće sramežljivi oporavak – ispričao je Liderovoj ekipi Došen u svom svijetlom i osunčanom solinskom uredu.

image

Marinko Došen, AD Plastik

foto Lider Media

AD Plastik je u prethodne dvije godine potpisao više od 300 milijuna eura novih poslova, gotovo podjednako na europskom i ruskom tržištu. Među najvećim kupcima su im globalni proizvođači kao što su savez Stellantis nastao udruživanjem FCA i PSA Grupe te alijansa Renault-Nissan-Mitsubishi od čijeg novog predsjednika Luce de Mea imaju velika očekivanja. Došen polaže nade u skoru stabilizaciju situacije. – Očekujemo stabiliziranje tržišta po pitanju poluvodiča u ovoj godini jer smo pratili konzervativne planove naših kupaca. Vjerujem kako će se i korona i sve vezano uz nju polagano rastopiti tijekom ove godine, ali sad se suočavamo s novim izazovima – smatra Došen te ističe da je mali problem to što kod nas nije pad cijena nafte nije baš popraćen kao rast cijene nafte. Što se energetskih pitanja tiče, zasad u AD Plastiku imaju dobre ugovore za električnu energiju i za plin.

Smanjenoj iskorištenost kapaciteta doskočili su sklapanjem ugovora u Poljskoj i Španjolskoj s kompanijama koje imaju puno manji proizvodni kapacitet te od njih preuzimaju dio posla. Međutim, ovu godinu prvi čovjek AD Plastika ne računa, samo je, kako kaže, treba odraditi. 

Stagnacija = nazadovanje

Osim proizvodnje dijelova za interijer i eksterijer automobila, kompanija je okrenuta i razvoju proizvoda. Naime, do prije dvadeset godina proizvođači automobila sami su radili taj najzahtjevniji dio posla, ali sada se uglavnom bave dizajnom, karoserijama i motorima, a sve ostalo rade dobavljači. AD Plastik je tako imao već nekoliko projekata samostalnog razvoja branika za koji su dobili samo skice. proračune, dimenzije, odabir materijala, to su sve radili sami. Njihov odjel razvoja bavi se i unapređenjem unutarnjeg sučelja automobila, u partnerstvu sa specijaliziranim dobavljačima rade na danas iznimno traženoj povezivosti. Partnerstva s poddobavljačima u tom razvojnom dijelu pružaju priliku mladim inženjerima da odu u razvojne centre Volkswagena, Renaulta ili Fiata, što je, kaže Došen, veliki benefit koji im kao poslodavac mogu pružiti.

Predsjednik Uprave AD Plastika zagovornik je specijalizacije te je tvrtka u proteklih sedam godina značajno smanjila portfelj tehnologija kojim se bave. Iako krizne situacije poput ovih s kojima se svijet u posljednje vrijeme suočava pokazuju kolika prednost može biti diversifikacija, AD Plastik namjerava zadržati fokus na autoindustriji. – Tu vrijedi pravilo 'ako počnete stagnirati, nazadujete'. Autoindustrija je definitivno najveći adrenalin u industriji, tu stvari nikada nisu stabilizirane i gotove – ističe Došen.

Potencijalna suradnja s Rimac Automobilima u budućnosti?

- Današnji portfelj Rimca nije nešto u čemu bismo mogli značajno participirati. Ako se pojavi bilo kakva višeserijska proizvodnja, mi ćemo napraviti sve da uspijemo u natjecanju za takav posao. Imamo nesporno puno konkurentskih prednosti u odnosu na neke ponuđače van Hrvatske - predsjednik Uprave AD Plastika.

Sutra: Velimir Vilović: Cemex Hrvatska iduće godine završava 20 milijuna kuna vrijednu investiciju 'ozelenjivanja'

{embed_digitalno_izdanje}{/embed_digitalno_izdanje}

22. studeni 2024 05:17