Tvrtke i tržišta
StoryEditor

[Poslovna scena] Kako su se splitski Profico i Dept ‘nabildali‘ u posljednje dvije godine

09. Ožujak 2022.
Dio splitskog tima Deptafoto Lider Media

U posljednje dvije godine neke su splitske IT tvrtke nabildale mišiće, ne govorimo o satima provedenim u teretani, već o tome da su se po pitanju kadrova poprilično osnažili. Zašli smo u četiri perspektivne tvrtke obilazeći Split za Liderov projekt poslovna scena i u svakoj čuli kako je u pandemijskim godinama ojačala svoje ljudstvo, neke čak i dvostruko.

Agencija SeekandHit koja se bavi digitalnim marketingom i razvojem softverskih martech rješenja uspješno je popunila 30 novih radnih mjesta i sada njihov kolektiv broji 60 ljudi. Dept, nekadašnji Blazing Edge, u prošloj je godini u svom hrvatskom timu također zaposlio 30 novih ljudi, a agencija za razvoj mobilnih i web rješenja Profico njih 13. Tim proizvođača pametnih parkirnih barijera Parklio proširio se sa 16 na 20, a širenje kane nastaviti i u ovoj godini.

Logika u vodi

Zvuči sjajno, no i njima su perspektive izgledale 'grbavo' kada je udario prvi pandemijski val. Suosnivač i direktor Profica Mateo Perak ispričao je kako su neke IT tvrtke u Splitu već u prvom tjednu lockdowna otpustile 30 posto zaposlenika, neke su pribjegle spuštanju plaća, a otkazivanjem projekata nastupila je u sektoru poprilična panika. Ni Proficu nije bilo svejedno kada im je odmah na drugi dan lockdowna došla neugodna vijest o otkazivanju projekta za jednu private jet tvrtku.

Logika je nalagala da će s padom tržišta pasti i IT, ali trend ubrzane digitalizacije bacio je tu logiku u vodu. IT-evcima je nakon početnog šoka volumen posla porastao, a rasle su čak i plaće. Svjedočili smo jednom zanimljivom obratu i promjeni paradigme.

- Prije je vanjski IT tim bio sličan primjerice odjelu marketinga. Kad bi pao budžet, bili su prvi na listi za rezove. Međutim, sada su, po modelu autonomnih product timova, ljudi toliko duboko uključeni u operacije klijenata, da su među zadnjima na kojima će se rezati troškovi. Jedan je naš klijent čak u koroni smanjio vlastite redove, a povećao naš tim za troje ljudi. Što je veća kvaliteta usluga koje nudiš, puno si dublje integriran u poslove klijenta i samim time otporniji na neka vanjska događanja – tumači Miro Marasović, direktor proizvoda u Proficu kojem su prihodi u prošloj godini porasli trideset posto, a s 24 zaposlenih došli su do njih 37.

image

Proficov upravljački tim Miro Marasović, Ante Matijaca, Mateo Perak i Ivan Ferenčak

foto

Slatkiši, odnosi i kičma

Akvizicija talenata danas je mnogim tvrtkama najveći izazov, tako da je ponekad teško naći i samo jednog čovjeka za otvorenu poziciju. No, možda je još i veći izazov tog čovjeka zadržati, pogotovo u IT krugovima gdje se konkurentske tvrtke ne libe servirati slatkiše pred tuđe zaposlenike ne bi li ih privukle sebi.

U tome se Perak oslanja na jednostavan savjet Richarda Bransona kojeg nam citira: 'Tretiraj svih kako bi volija da sutradan oni tebe tretiraju i cijelo vrijeme pokušavaj u tome biti što bolji.' U Proficu taj postulat prenose i na odnose s klijentima.  

- Jednostavno smo se u ovom zadnjem periodu prestali opterećivati svojim rastom nego se fokusiramo na to da nam klijenti rastu, a to nam se prirodno vraća kroz rast poslovanja. Najključniji nam je KPI vrijednost koju donesemo klijentu, pratimo porast u svojoj kvaliteti umjesto u nekim poslovnim metrikama poput rasta prihoda ili otvaranja radnih mjesta – ističe Perak te dodaje da je izgradnja 'kičme' za rast možda i najveći interni izazov tvrtke. Niz godina radili su na stvaranju vlastitog menadžmenta, pripremali su svoje ljude za upravljačke pozicije i sada su u Upravi tvrtke, uz osnivače Matea Peraka i Antu Matijacu, Miro Marasović i Ivan Ferenčak. Također, osam zaposlenika promovirano je u voditelje timova. Kičma nam je jaka, zadovoljan je Perak.

Autobus novih ljudi

Dok direktor Profica priča o kičmi, direktor hrvatskog Depta mogao bi se, nastavimo li s tom anatomskom analogijom, pohvaliti da je rebrima tvrtke dodao velike mišiće. Naime, u  srpnju prošle godine njegovu je IT tvrtku Blazing Edge preuzela nizozemska digitalna agencija Dept, čime je tvrtka dobila veliki uzgon i u prošloj godini zaposlila gotovo 30 novih ljudi, sada imaju 54 zaposlenih. Da se lakše dočara kolika je to nadogradnja, usporedit ćemo to s iskrcavanjem punog autobusa ljudi, ali nisu došli svi odjednom.  

- Dosad smo zapošljavali pet do sedam ljudi godišnje, a od početka do kraja prošle godine zaposlili smo tridesetak novih ljudi. U zagrebačkom uredu nas je više nego u splitskom, a imamo i dvoje kolega koji za nas rade iz Mostara. Prije no što je došla pandemija planirali smo i tamo otvoriti ured, ali zasad smo to odgodili - kaže Ivan Blažević, prvi čovjek hrvatskog Depta koji je ostvario dvostruko veći prihod nego u prošloj godini.

image

Ivan Blažević, Dept

foto Lider Media

Kada se raste naglo i takvom brzinom, tumači, izazov je prilagoditi organizacijsku strukturu da i dalje ostane plitka i fleksibilna, a da je istovremeno moguće koordinirati s preko 50 ljudi. - Tome se polako prilagođavamo i jako nam je bitno da brzi rast ne naruši odnose i kvalitetu rada. Posla je mnogo, Dept posluje u cijelome svijetu, a klijenti su mu neke od najvećih globalnih tvrtki kao što su Microsoft, Google, HBO, Samsung, Apple, Netflix, Spotify, PlayStation, Audi i Unilever. Dept se globalno širi velikom brzinom. Posljednjih godina imao je dosta akvizicija, zadnja tvrtka koju je preuzeo, na primjer, imala je i više od tristo zaposlenih – navodi Blažević napominjući kako je do nove radne snage sve teže doći.

Ivan Blažević ispričao je kako to izgleda kad IT startup kreće u posao te o čemu ovisi njegov uspjeh.

- Kad smo počinjali raditi, nismo birali projekte, radili smo gotovo sve što nam se nudilo. Tako to obično izgleda kad se pokušavaš probiti. Međutim, tim poslovima se sada ne možemo pohvaliti jer devet od deset startupa nakon pet godina više ne postoji, uglavnom zato što sporo prepoznaju da tržište njihov proizvod ne interesira i ne prilagode ga na vrijeme. Ključan korak je pronaći klijenta koji će uspjeti napraviti 'sljedeći korak', jer njegovim uspjehom i ti se makneš iz bazena onih koji pokušavaju, a ne uspijevaju - kazao je osnivač nekadašnjeg Blazing Edge čije je ime zapravo bila kombinacija prezimena Blažević i izraza 'cutting edge', a kojeg je nedavno uspješno preuzeo Dept.

Svjetska liga i pretendenti na tron

I Profico i hrvatski Dept sto posto prihoda ostvaruju izvozom. Profico povremeno ima poslove u Hrvatskoj, a Ivan Blažević kaže da je njegova tvrtka još i prije no što ju je preuzeo Dept, imala samo jedan projekt na domaćem terenu. Na vlastito iznenađenje pobijedili su na natječaju za izradu aplikacije koja pokazuje raspored odvoza smeća u Gradu Zagrebu. Trenutno je najveći projekt na kojem njihovi zagrebački i splitski programeri rade Globalization Partners, platforma koja omogućuje otvoreno zapošljavanje ljudi bez obzira na to iz koje države dolaze. - Timovi su podijeljeni i rade na različitim funkcionalnostima sustava kao što su obračuni, naplate i isplate, registracija novih korisnika i potpisivanje ugovora. Određeni timovi fokusirani su i na inovacijski dio tvrtke koji brzo izbacuje nove proizvode, kako bi što bolje konkurirali na tržištu. Jedan od naših timova sudjelovao je i u izradi novog proizvoda tvrtke s kojim su prije par mjeseci ostvarili dodatnih 200 milijuna dolara kapitala - pohvalio se Blažević.

Profico se tijekom posljednje dvije godine fokusirao na klijente kojima pogoduju pandemijski uvjeti. Najviše rade na američkom i norveškom tržištu i to u nišama kao što su digitalni mediji, ekonomija dijeljenja i pametni gradovi. Na američkom tržištu su uglavnom podugovaratelji za lokalne IT tvrtke i tako posredno rade za velike brendove, a na norveškom izravno surađuju s klijentima među kojima su medijska grupa s top deset najčitanijih portala, startup u području vinske industrije te startup u području carsharinga. U idućih nekoliko godina Profico želi snažnije biti prisutan na stranim tržištima i poziciju učvrstiti otvaranjem predstavništva, trenutačno je najizglednije da će to učiniti u Norveškoj.

image

Mateo Perak, Profico

foto Lider Media

– Cijelo vrijeme pratimo tehnologiju koja se prebrzo mijenja, moramo biti u tijeku i ne propustiti priču oko weba 3.0, blockchaina i metaverzuma te svega oko umjetne inteligencije i velikih podataka. Želimo se pozicionirati kao tier 1 pružatelj usluga u toj sferi. Jasno nam je da danas smo još uvijek izazivač i pretendent na tu poziciju i put je tu dalek, ali spremni smo ga prijeći – zaključuje Perak.

Profico surađuje sa startupom čija aplikacija služi kao digitalni vodič za kupovinu vina na kojoj verificirani sommelieri ili entuzijasti za vino ocjenjuju pojedine proizvode te tako daju preporuke što kupiti. Aplikacija je doživjela veliki uspjeh i sada se kao njezin spin off razvija sustav za upravljanje vinskim podrumima koji bi restoranima trebao omogućiti upravljanje inventarom te generiranje vinskih lista. Drugi pak klijent im je startup Hyre koji se domislio tome da vlasnici automobila generiraju prihod na toj svojoj imovini umjesto da samo stoji na parkingu. Postavi se na platformu informacija da je automobil dostupna, digitalno se otključa, aplikacija izračuna troškove i to je to. Potražnja je brzo buknula te nadmašila ponudu vozila, tako da osnivači startupa krenuli u leasing i zakupili tisuće automobila. Ideja je da se do automobila može doći u pet minuta, a startup podržava i regionalni distributer Volkswagena.

{embed_digitalno_izdanje}{/embed_digitalno_izdanje}

22. studeni 2024 10:19