Izvršni direktor Ryanaira Michael O‘Leary izjavio je da bi ‘osjećaj recesije u Europi‘ mogao biti faktor sporijeg od očekivanog rasta cijena zrakoplovnih karata, jer je niskobudžetni prijevoznik zabilježio rekordnu godišnju dobit koja je neznatno premašila očekivanja, objavio je Reuters.
O‘Leary je prije dva tjedna upozorio da će ljetne cijene karata vjerojatno biti niže od porasta od pet do deset posto koji se očekivao tek krajem travnja. Zrakoplovna kompanija je u ponedjeljak objavila da je njezina nova prognoza ravnomjernog do skromnog međugodišnjeg rasta ljetnih cijena ‘uvelike ovisna‘ o ljetnim ‘last minute‘ rezervacijama.
Dionice Ryanaira, koje su oštro pale i dovele do pada europskih zračnih prijevoznika kada je O‘Leary dao iznenađujuće upozorenje 7. svibnja, pale su 0,9 posto na 18,18 eura u ranom trgovanju. Njihov glavni konkurent easyJet također je bio oprezniji sa svojim izgledima prošli tjedan.
- Pomalo je iznenađujuće da cijene nisu bile jače i nismo baš sigurni je li to samo raspoloženje potrošača ili recesijski osjećaj u Europi, ali još uvijek vidimo da će najveća potražnja za putovanjima tijekom srpnja i kolovoza biti jaka - rekao je O‘Leary u prezentaciji investitorima.
- A ako moramo sniziti ili smanjiti cijene karata kako bismo ispunili faktor popunjenosti na 94 posto u travnju, svibnju i lipnju, neka bude tako - dodao je.
O‘Learyjevo iznenađenje proizlazi iz činjenice da su kašnjenja u isporukama novih zrakoplova i nedostatak rezervnih dijelova ograničili kapacitete u Europi, a to je nešto što su rukovoditelji zrakoplovnih kompanija očekivali da će dovesti do daljnjih povećanja cijena tijekom još jednog prometnog ljeta na sjevernoj hemisferi.
Podsjećamo, Ryanairove prosječne cijene karata porasle su za 21 posto u financijskoj godini koja je završila 31. ožujka.
Glavni financijski direktor Neil Sorahan rekao je za Reuters da je zrakoplovni prijevoznik morao smanjiti cijene karata posebno za letove sredinom tjedna u travnju i svibnju kako bi potaknuo potražnju i dok bi se trend mogao nastaviti u lipnju, trebao bi se poboljšati kada počnu školski praznici.
Ne kasne letovi, nego isporuke zrakoplova
Irski zračni prijevoznik, najveći u Europi po broju putnika, također je rekao da će upravljati s 23 mlažnjaka manje od dogovorenog s Boeingom koji im ih je trebao isporučiti do kraja srpnja i da postoji ‘malo vjerojatan‘ rizik da bi isporuke i dalje mogle kasniti.
Sorahan je rekao da novi proizvodni tim Boeinga u Seattleu isporučuje avione s ‘malo više dosljednosti‘ i ako stvari budu išle dobro, Ryanair bi mogao dobiti još dva ili tri mlažnjaka do kraja srpnja.
O‘Leary je rekao da će Ryanair dobiti ‘skromnu‘ kompenzaciju od Boeinga za kašnjenja, ali da taj povjerljivi iznos ne odražava kvantumu pretrpljenih gubitaka zbog nedavnog smanjenja prognoziranog rasta prometa za godinu do kraja ožujka 2025. na 198 milijuna do 200 milijuna putnika od 205 milijuna.
Ryanair je do kraja ožujka ove godine prevezao rekordnih 184 milijuna putnika, što je doprinijelo povećanju godišnje dobiti od 34 posto na godišnjoj razini na 1,92 milijarde eura.
Rezultat je bio malo ispred dobiti od 1,905 milijardi eura očekivane u anketi analitičara tvrtke. Ryanair je u siječnju smanjio svoju prognozu dobiti nakon oporezivanja na raspon od 1,85 milijardi do 1,95 milijardi eura nakon što su neke online putničke agencije iznenada prestale prodavati njihove letove.
Iz tvrtke su kazali da je je prerano za pružanje razumnih ili točnih smjernica o dobiti nakon oporezivanja za tekuću financijsku godinu. Također su najavili otkup dionica vrijedan 700 milijuna eura, prvi nakon pandemijske krize, ujedno i isti iznos kao njihov zadnji veliki otkup 2019. godine.
- Iako je otkup dobra vijest i pokazuje povjerenje, i dok je FG24 uglavnom u skladu s većinom dijelova vodiča FG25 kao što se i očekivalo, bojimo se da bi daljnje ublažavanje komentara o cijenama moglo pobijediti - napisali su analitičari Deutsche Banka u nedavnoj bilješci.