- U prvih pet godina širili mrežu kupaca, izašli izvan županije i postali nacionalni distributer
- Tvrtka je pokrenuta s nešto ušteđevine, a danas imaju ogroman prostor za preradu
- U koronakrizi bili prisiljeni zaustaviti proizvodnju, ali najgore su prebrodili
- Inflacija i poskupljenja natjerala ih da povise krajnje cijene proizvoda
Iako je proizvodnja kolača bila osnovna ideja za pokretanje Čokolanda iz Ludbrega, distribucija ostale robe vrlo brzo je postala tvrtkina osnovna djelatnost. Međutim, želja za vlastitom proizvodnjom i stvaranjem nove vrijednosti cijelo je vrijeme tinjala u Martini i Siniši Orloviću, vlasnicima Čokolanda. Siniša je shvatio da je za daljnji razvoj poslovanja nužno ponudu obogatiti vlastitim brendom te je, zbog posebnih razloga, odabir pao na mlince.
Naime, na tu su ga odluku ponukali nedjeljni obiteljski ručkovi iz djetinjstva, odnosno posebice oni kada bi Orlovićeva tada 90-godišnja teta poslužila mlince izrađene s jajima. Sjećanje na djetinjstvo i miris mlinaca pečenih na drvnoj peći u potpunosti je prevagnulo te je Orlović sa suprugom Martinom donio odluku o pokretanju proizvodnje mlinaca upravo prema starom obiteljskom receptu.
Povoljne okolnosti
Teta je mlince radila prema receptu koji se u obitelji Orlović prenosio s generacije na generaciju te je prema Orloviću vjerojatno stariji od stotinu godina. Također, objasnila mu je da su nekada domaćice mlince radile samo s brašnom i vodom, a mlinci s jajima bili su znak prestiža i dobrostojeće obitelji, pa se teta smatrala sretnom što je mogla spravljati upravo takve mlince. A budući da su Orlovići proizvodnju pokrenuli u Ludbregu, a Ludbreg je prema jednoj legendi centar svijeta, odlučili su brend nazvati Mlinci iz centra svijeta.
– I supruga je izvrsna kuharica, njezini su kolači neka druga dimenzija. Iz tog njezinog izvanserijskog talenta rodila se naša zajednička želja da pokrenemo tvrtku za proizvodnju kolača. Budući da njezine čokoladne kolačiće volim najviše, a čokolada i slatkiši bili su većina ponude te smo ih počeli dodatno distribuirati, tako se naziv Čokoland nekako nametnuo sam od sebe.
Ubrzo nakon osnivanja tvrtke 2011. godine i kratkog razdoblja proizvodnje kolača otvorile su nam se nove poslovne prilike te kontakti sa stranim poslovnim partnerima rezultiraju pokretanjem veleprodaje i distribucije za program slatkiša. Riječ je o godinama nakon 2011. kada tržište, poslije financijske krize iz 2008., ponovno doživljava uzlet, što je za Hrvatsku dodatno pojačano 2013. ulaskom u Europsku uniju.
Zbog povoljnih tržišnih okolnosti, našeg truda i silne želje da razvijemo vlastiti posao, u prvih pet godina širimo mrežu kupaca, izlazimo izvan granica županije i postajemo nacionalni distributer robe široke potrošnje – iznosi Siniša Orlović, koji je zadužen za prodaju, nabavu i logistiku, a Martina Orlović vodi proizvodnju i financije.
Lokomotiva ponude
Čokoland su pokrenuli s nešto ušteđevine, ali glavni motor bila je ogromna želja da zajedno pokrenu posao i zajednički nešto stvore. Krenuli su doslovno iz garaže, ističe Orlović, koju su prenamijenili u skromno skladište. Danas se poslovanje Čokolanda sastoji od proizvodnje brenda Mlinci iz centra svijeta te veleprodaje i distribucije robe široke potrošnje. Proizvodni pogon u Ludbregu prostire se na 500 četvornih metara, a skladište i uredske prostorije zauzimaju otprilike 700 četvornih metara.
– Mlinci iz centra svijeta postali su lokomotiva naše ponude. Zahvaljujući njima postigli smo prepoznatljivost na tržištu te su izrasli u sinonim za tvrtku Čokoland. A budući da proizvodnja podrazumijeva stalna ulaganja jer tržište, trendovi i konkurencija uvijek idu naprijed, u sklopu operativnog programa ‘Konkurentnost i kohezija‘ Europskog fonda za regionalni razvoj, prošle godine odobrena su nam sredstva kojima smo povećali proizvodne kapacitete, ponajprije nabavom novih peći za pečenje mlinaca.
Također, dodatnom automatizacijom proizvodnje, u dijelu vezanom uz pakiranje, skladištenje i logistiku, postigli smo veću sigurnost proizvodne linije, efikasniju manipulaciju robom, veću energetsku učinkovitost te bolju iskorištenost postojećih skladišnih kapaciteta instalacijom paletnih regala. Osnovna misao vodilja tijekom cijelog postupka bila je zadržavanje osobina tradicionalnog proizvoda i u tome smo uspjeli – tvrdi Orlović.
Sirovinu za proizvodnju Mlinaca iz centra svijeta Čokoland nabavlja isključivo od hrvatskih kompanija. Najvažniji trgovinski partner kada je riječ o sirovini (brašnu) su Čakovečki mlinovi, a jaja se nabavljaju od nekoliko hrvatskih proizvođača, opisuje Orlović.
Vlastiti vozni park
– Budući da čak i repromaterijal, odnosno vrećice i kartone nabavljamo u Hrvatskoj, naši su mlinci sto posto hrvatski proizvod, o čemu svjedoči i oznaka ‘Hrvatska kvaliteta‘ koju dodjeljuje Hrvatska gospodarska komora. S brendom Mlinci iz centra svijeta prisutni smo na tržištu Njemačke, na kojem surađujemo sa sedam distributera. Prisutni smo i na tržištu Irske i Švicarske te se nadamo ćemo ove godine uspjeti ozbiljnije zakoračiti i na austrijsko tržište.
Naši inozemni partneri prepoznali su premium kvalitetu Mlinaca iz centra svijeta te su zahvaljujući tome postali jedan od najvažnijih hrvatskih izvoznih brendova u svojoj kategoriji proizvoda. Zbog mlinaca smo se odlučili i na vlastiti vozni park jer su proizvod zahtjevan za distribuciju. Voluminozni su, zato se lako oštete tijekom prijevoza. Shvatili smo da se nijedna vanjska dostavna služba neće brinuti o našem proizvodu kao što se brinemo mi te smo se odlučili na svoju logistiku.
Naš se vozni park trenutačno sastoji od deset dostavnih vozila, a zastupljeni smo na otprilike 1200 prodajnih mjesta u Hrvatskoj. Cilj nam je širiti mrežu kupaca. Kada je ostala roba široke potrošnje u pitanju, surađujemo s ukupno šesnaest kompanija, od kojih je dvanaest iz EU, a četiri su izvan granica Unije – naglašava Orlović.
Osim odluke o pokretanju vlastite proizvodnje, prijelomno je bilo i stavljanje mlinaca na tržište 2018. i 2019. te svakako poslovanje u vrijeme koronakrize. Koliko god je to vrijeme na mnogim poljima bilo vrlo teško i izazovno, Orlović priznaje da im se, ponajprije u Njemačkoj, pružila prilika koju su u cijelosti iskoristili.
Iskorištena prilika
– Poznato je da se u Njemačkoj mnogo manje kuha kod kuće nego što je to u Hrvatskoj, pa je u skladu s tim svakodnevna restoranska potrošnja u Njemačkoj mnogo veća. Koronakriza je to potpuno preokrenula, a zdravstvene mjere u Njemačkoj bile su poprilično strože nego u Hrvatskoj i ugostiteljstvo je bilo zatvoreno skoro dvije godine. Ljudi su bili prisiljeni spravljati hranu kod kuće, što je itekako išlo u prilog našim mlincima.
No u koronakrizi je Čokoland bio prisiljen zaustaviti proizvodnju. To je bilo uistinu vrlo teško razdoblje, puno strepnje i straha. Srećom, prebrodili smo sve. Zahvaljujući Vladinim potporama za očuvanje zaposlenosti, nismo nikoga otpustili. U suprotnom, bilo bi vrlo izazovno pokretati poslovanje nakon nekog vremena s novim djelatnicima. Zadovoljan sam da smo mogli ponovno pokrenuti proizvodnju sa svojim ljudima, uhodanom ekipom koju nije trebalo obučavati.
Danas je uistinu izazovno doći do kvalitetnih i motiviranih djelatnika te smo sretni što imamo vjerne zaposlenike, pri čemu su neki od njih s nama od početaka. Mala smo tvrtka pa na naše djelatnike gledamo kao na obitelj i u potpunosti se oslanjamo na njih. Prosječan broj zaposlenika je inače oko 20, što ovisi o razdoblju u godini – naglasio je Orlović.
U 2021. Čokoland je uprihodio 761.659 eura, što je povećanje u odnosu na 2020., u kojoj bilježi 601.223 eura prihoda, te je unatoč svim preprekama koje su se nastavile i nakon dvogodišnje koronakrize uspio ostvariti rast i u 2022. godini. Dobit koju ostvaruje investira u daljnji razvoj i za potrebe novih ulaganja, a prošle godine dignut je kredit.
Najtežih godinu dana
– U 2023. ne očekujemo povećanje potrošnje odnosno kupovne moći potrošača. Naša je pretpostavka da će ona u najbolju ruku stagnirati. Međutim, u potpunosti smo usmjereni na rast. Jedan od najvažnijih ciljeva u ovoj godini nam je povećanje broja kupaca, pa stoga očekujemo i povećanje prodaje. Zaista, nije tajna da je vrlo zahtjevno biti proizvođač u Hrvatskoj. Previše je birokracije s kojom se borimo. Nadam se da će se to promijeniti u godinama pred nama. Ipak, uz rad, trud, posvećenost, volju i zalaganje, sve je moguće.
Trenutačno stanje u gospodarstvu, koje je najvećim dijelom rezultat rata u Ukrajini, učinilo je zadnjih godinu dana najtežim dijelom našega dosadašnjeg poslovnog puta. Svjedočimo nesigurnosti koju ne pamtimo od Domovinskog rata. Inflacija i poskupljenja, otežana nabava sirovine i repromaterijala prisiljavaju nas na dizanje cijene našega krajnjeg proizvoda, jer su, primjerice, u Europi najveća poskupljenja pogodila žitarice, jaja i plin, koji su nama važni za proizvodnju – upozorava Orlović.
Ipak vječiti optimisti
S tim izazovima bore se svakodnevno i Orlović priznaje da ih to u potpunosti iscrpljuje, no i dalje ustrajno rješavaju sve probleme zato što su Orlovićima Čokoland i Mlinci iz centra svijeta život i san. Orlović je siguran da su ljubav i strast koje unose u svoj brend potpuna i beskompromisna posvećenost kvaliteti, autohtonost proizvoda i originalna receptura ono što Čokoland izdvaja od konkurencije i po čemu je prepoznat kod kupaca.
– Vječiti smo optimisti i mislimo da su najteži dani ipak iza nas. Usmjereni smo na razvoj svoga brenda, na proizvodnju i zadržavanje povjerenja naših kupaca. Moja supruga, djelatnici i vjerni kupci su motivacija i inspiracija za daljnji razvoj. Također, želio bih svakako naglasiti i važnost izvoza u razvoju naše tvrtke, za koji je zaslužna Anita Gulam Blečić, vlasnica agencije Mondo-A, specijalizirane za posredovanje u prodaji i izvozu. Iznimno smo zadovoljni tom suradnjom, koja uz navedeno uključuje i vanjske usluge vođenja ključnih kupaca – napominje Orlović.