Tvrtke i tržišta
StoryEditor

U Zagrebu se ne može doći na red za pranje automobila. Istražili smo što se događa

09. Veljača 2024.
Szabo Wash na Aveniji Dubrovnikfoto Boris Ščitar

I ujutro, i popodne, pa čak i u večernjim satima na zagrebačkim se praonicama vozila posljednjih tjedana teško dolazi na red za pranje automobila. Pojedini razočarani vozači svjedoče o čekanju na red za čišćenje po nekoliko dana, čak i tjedana. Niti na samoposlužnim autopraonicama, na kojima vozači samostalno čiste automobile, nije bolja situacija jer je čekanje u koloni automobila i u tom slučaju neminovno. Što se događa na autopraonicama, nedostaje li mjesta za pranje automobila i zašto je potražnja tako velika odlučili smo provjeriti s nekoliko vlasnika autopraonica na području Zagreba, ali i šire.

Sezona pranja automobila

Vedran Mesec, vlasnik samoposlužne autopraonice Clean Stop u Sesvetama, potvrđuje da su i kod njih zadnja dva tjedna ogromne gužve. No, Mesec ističe da na posao pranja automobila trenutno najviše utječe pogodno vrijeme.

– Nije prehladno, sunčano je, a zimi su ceste pune soli pa ljudi češće peru aute – objašnjava Mesec, dodajući da više prometa u njegovoj samoposlužnoj autopraonici, naravno, znači i da ima veću zaradu.

Što se tiče tržišta autopraonica, ističe da je dovoljno zasićeno i da svi dobro posluju.

– Kada smo mi otvarali autopraonicu 2021. godine, nije postojala nijedna na potezu od Sesveta do Zeline. Kada smo otvorili, uz nas su ‘nikle‘ još dvije–tri i svi dobro posluju – kaže Mesec.

image

Samoposlužna autopraona u Golikovoj ulici

foto Boris Ščitar

Isto nam potvrđuje i Jadranko Valjak, voditelj Szabo Wash autopraonice u Novom Zagrebu, koji kaže da je u tijeku sezona pranja vozila jer su automobili jako zamazani od snijega i soli, što je karakteristično za ovo doba godine. Trenutno je to za njihovo poslovanje, kaže, pozitivno, ali problem je kada pada kiša jer tada nema toliko posla. Zato sada nadoknađuju taj manjak posla koji se događa u vrijeme kiša.

image

Szabo Wash na Aveniji Dubrovnik

foto Boris Ščitar

– Na svim su praonicama gužve, ali praonica nikad dosta. Ima ih dovoljno jer nije cijele godine ovakva navala i ovakve kolone. Kad ima toliko automobila u Zagrebu, normalno je da ima posla – zaključuje Valjak.

image

Szabo Wash na Aveniji Dubrovnik

foto Boris Ščitar

Borba s ‘padobrancima‘

U Viškovu nadomak Rijeke pune ruke posla s čišćenjem automobila ima i Laura Pavlović, vlasnica obrta za detailing vozila Dlab. Priča nam da je isto i njezinim kolegama iz okolice koji su prije mogli očistiti automobil klijentima ‘od danas za danas‘, dok im sada zbog povećane potražnje treba tri do četiri dana, a kada je lijepo vrijeme i po tjedan dana.

Kako bi doskočila gužvama i ‘padobrancima‘, Pavlović se fokusira na stalne klijente kojima dubinski očisti vozilo te ga svaki mjesec ili prema dogovoru ponovno čisti. Takav joj pristup poslovanju pomaže bolje organizirati vrijeme, s obzirom na to da svoje klijente poznaje, zna imaju li kućne ljubimce ili djecu, pa zna procijeniti koliko će vremena njoj i njezinom timu trebati za čišćenje pojedinog vozila.

image

Laura Pavlović, Dlab, obrt za održavanje vozila

foto Ratko Mavar

– Na taj način prvim dubinskim čišćenjem možemo postaviti dobar temelj za daljnja pranja koja se zatim mogu brže odraditi. Posljednja dva mjeseca tako radimo, a trenutno mi je najteže ljudima to objasniti, posebno onima koji su navikli doći bilo kada – iskreno će Laura.

Inovativni modeli za ‘poslovnjake‘

S obzirom na veliku potražnju za uslugama čišćenja vozila, na hrvatskom su se tržištu u posljednje vrijeme pojavile nove vrste usluga. Jedna od njih je i suho pranje automobila, i to dolaskom na lokaciju vozila. Vlasnici brze praonice za suho pranje vozila Swash uvidjeli su nedostatak takvih usluga na tržištu i prošle godine pokrenuli vlastiti biznis. Inovativan, drugačiji model suhog pranja ističe se po tome što vasnici vozila uslugu mogu naručili na platformi Wolt ili preko internetske stranice Swasha, djelatnici potom dolaze na lokaciju korisnika, a najčešća su im klijentela poslovni ljudi koji nemaju vremena čekati na pranje vozila. Potražnje za sada ima. I kod njih je, kažu nam, trenutno velika gužva.

– Imamo unutarnje i vanjsko pranje, ali i posebna pranja, primjerice, dlaka od kućnih ljubimaca ili dječjih sjedalica, što je također vrlo traženo. Iz godine u godinu uvijek postoji porast potražnje u ovom periodu. Iznimka je što je ove godine stiglo ljepšće vrijeme već u veljači, pa se opseg posla povećao malo ranije – kažu iz Swasha, priznajući da za njihovu uslugu još uvijek ne zna dovoljno ljudi.

Oni koji znaju nerijetko su skeptični oko suhog pranja automobila, no iz Swasha napominju da je s napretkom tehnologije ta usluga unaprijedila.

Poslovanje hrvatskih autopraonica

Autopraonice su u Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti svrstane u djelatnost održavanja i popravka motornih vozila. Za potrebe pisanja članka, iz te smo djelatnosti izvukli tvrtke koje u nazivu imaju autopraonica, i to s iskazanim bilo kakvim prihodom u 2022. godini. Još je mnogo obrta u Hrvatskoj koji se bave čišćenjem automobila, ali za njih nema dostupnih podataka o prihodima.

Među najveće autopraonice prema prihodima spadaju Autopraonica Samobor (sa 124 tisuće eura prihoda u 2022.), Samouslužna autopraonica Šestine (Zagreb), Autopraonica Uni (Rešetari), DSMB autopraonica (Zagreb), Autopraonica Novi sjaj (Vinkovci), Varmo (Zadar), Autopraonica, trgovina i usluge ‘Bonus Agro‘ (Lukarišće), Autopraonica Kovačević (Sesvete) te Autopraonica Hrvace.

14. listopad 2024 18:35